• TesS08

Vad äta med potatis?

Är så sugen på potatis och vi diskuterar nu vad vi ska ha till potatisen i morgon men de står helt still. Jag vill ju ha leverbiff men de är ju tydligen inte så bra för bebben.

Har ni nå förslag? För här står de då helt stilla!

• Svar på tråden Vad äta med potatis?
  • Linda1976
    Aquagreen skrev 2007-06-08 22:25:08 följande:
    LINDA1976 - Sen när har någon gravid dött av att äta gravad lax, all denna hysteri de är ju inte farligt att äta.TS - Kalops el någon annan köttgryta, leverbiff, pölsa (om man gillar de) fiskbullar, sill, stekt korv, hm köttbullar, brunsås o lingonsylt.
    Vem är hysterisk? Icke jag! Tycker inte heller att det är nyttigt med hysteri. Men ett par saker ÄR det ju som man ska undvika. Gravat kött av alla slag (pga av parasiter och då KAN det räcka med en gång, till skillnad från tex kvicksilverrisken med insjöfisk), alkohol och opastöriserade grejer.

Tycker inte dessa 3 sakerna är hysteri, det är det däremot när icke pålästa börjar fråga om det är ok med mjukost, mjölk i kaffet eller fiskpinnar

Förmodligen är det ingen som dött av det, men om det KAN skada fostret, varför chansa??
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Aquagreen
    Linda1976 skrev 2007-06-08 22:58:35 följande:
    Vem är hysterisk? Icke jag! Tycker inte heller att det är nyttigt med hysteri. Men ett par saker ÄR det ju som man ska undvika. Gravat kött av alla slag (pga av parasiter och då KAN det räcka med en gång, till skillnad från tex kvicksilverrisken med insjöfisk), alkohol och opastöriserade grejer.Tycker inte dessa 3 sakerna är hysteri, det är det däremot när icke pålästa börjar fråga om det är ok med mjukost, mjölk i kaffet eller fiskpinnar Förmodligen är det ingen som dött av det, men om det KAN skada fostret, varför chansa??
    Menade heller inte att DU var hyserisk men gravad lax är inte farligt att äta nångång då o då för de är knappast något man äter dagligen, jag älskar gravad lax o  jag är gravid o äter detmed gott samvete.
  • Linda1976

Men du, det där med gravad lax går ju inte under regeln, att det funkar nångång. Anledningen till att man ska undvika gravade produkter är att det kan innehålla parasiter, och då kan det räcka med EN gång.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12552&epslanguage=SV

Därför går det inte att säga att det är ok "då ock då", på samma sätt sätt som det går att säga så om tex "kvicksilver"-fiskar.

• Linda1976
    TesS08 skrev 2007-06-08 22:28:09 följande:
    Det är för mkt A-vitamin i leverbiff
    Det beror på vad det är för leverbiff. Är inte leverhalten hög funkar det ju (precis som det gör med leverpastej)
  • Aquagreen

Linda1976 - Visst inte är du proffesor innom ämnet?
    Tycker ditt resonemang innom detta med att de skulle vara så riskabelt att äta gravad lax är rätt gammel modigt inte hört en enda BM på senare tid säga att man verkligen ska akta sig för gravad lax, men du kanske sitter inne mer mer o bättre info än mig?

• Linda1976
    Aquagreen skrev 2007-06-09 21:10:35 följande:
    Linda1976 - Visst inte är du proffesor innom ämnet? Tycker ditt resonemang innom detta med att de skulle vara så riskabelt att äta gravad lax är rätt gammel modigt inte hört en enda BM på senare tid säga att man verkligen ska akta sig för gravad lax, men du kanske sitter inne mer mer o bättre info än mig?
    Nej, jag är vare sig "proffesor" eller professor - däremot så är Svenska livsmedelsverkets rekommendationer ganska vettiga att följa - de existerar ju inte bara på skämt sådär.

Och ja, faktum är att jag ÄR jävligt påläst när det gäller livsmedel, näringslära osv.
  • Kristin24

I mitt häfte från bm så står det inget om att man inte får äta lever...så du kan nog äta leverbiff om du är sugen på det. Men inte för mycket då om du är orolig

Har ni andra gravida inte fått det häftet? Är från livsmedelsverket och heter "Mat för två"

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

Man får äta ny gravad fisk (lax)

Står även att man kan äta Lax, Västkust-,Stillahavs-

Ny rökt fisk går också fint att äta...

Allt detta från livsmedelsverket

Go och glad Kexchoklad
  • spacebeare

Linda1976 - har du läst hela texten?
    jag skulle utan problem äta lax om jag nu gillade det.

"För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret!

• Aquagreen

Linda1976 - Oj förlåt för mitt stavfel, tur att du kunde påpeka det, eftersom de har väldigt mycke med gravad lax att göra.
    Nej de ör säkert inte till för skoj skull men de dr med gravad lax känns lite överdrivet då ingen längre påtalar att de skulle vara skadligt. Då dör jag o säkert barnet snart då eftersom jag även äter Brie ost..
    Tydligen har du inte läst allt som står på SLV's hemsida.

• Linda1976

yada yada yada..... Jo, jag LUSLÄSTE allt på slv den dan jag blev gravid, och de råden är de enda jag förespråkar, inget annat. Vaddå "ingen" påpekat att det skulle vara farligt.

Tror du på allvar att alla BMs runt om i landet är uppdaterade? HAHAHAHAHA...... Nej, det är de inte. Tyvärr, eftersom det är deras jobb. Skulle jag lyssnat på min, så skulle jag ätit järn trots att jag hade 160  hb. Hon insisterade fram tills dess att jag slängde fram en avhandling från Karolinska om att det ökar fosterdödligheten att äta onödigt järn. Bara som ett exempel.

Men faktum kvarstår: Risken är MINIMAL att gravad lax verkligen skulle vara skadligt, faktum kvarstår också att några få per år faktiskt drar på sig listeria (tex) - och dessa få skiter nog i statistiken och tänker inte "jaja, det var ju bara jag och 3 till, så det gör inget".

Det är lite som att säga:
    Person A har åkt utan bilbälte i hela livet utan att krocka, så då kan person B också göra det. Det finns ju inget som inte säger att person B inte kommer att krocka och flyga ur bilen på första övningskörningen!

Jag vill absolut inte förstora risken på nåt sätt, man ska bara vara medveten om att den FINNS och kalkylera med den. Det handlar dock om 9 sketna månader, och under den tiden tycker jag att man är skyldig både sig själv och barnet att iaf följa de kostråd som finns.

Har jag fel?

• TesS08

Hur vet man att leverhalten är hög? Det är de godaste jag vet så jag skulle vara överlycklig om jag får äta de

Linda1976 skrev 2007-06-09 19:06:39 följande:
    Det beror på vad det är för leverbiff. Är inte leverhalten hög funkar det ju (precis som det gör med leverpastej)
  • Snossan

Pressade potäter, fisk och gräddfilssås

• Aquagreen

Linda1976 - Ja du har fel, för mig kvittar de om de är ynka 9 mån jag går gtavid vill jag äta något jag är sugen på så gör jag de, jag tar den "risken" som säkert är 1 på 10000000000 att de skulle inträffa något.
    Jag dricker inte, jag röker inte under grav så visst fan tänker jag njuta av den maten jag blir sugen på.

• Linda1976

Aquaqueen: Men dear Goooood! Hur kan du säga att jag har fel? Risken finns, men den är minimal. Vill man ta risken, även om den är liten, så gör man det. Vill man vara 100% säker, så låter man bli. Hur kan detta vara fel? Jag förstår att du är frusterad över att risken finns, men det är ju knappast mitt fel.

TesS08 skrev 2007-06-10 10:57:43 följande:
    Hur vet man att leverhalten är hög? Det är de godaste jag vet så jag skulle vara överlycklig om jag får äta de
    Ingen aning, jag äter inte lever Men om det är frysta typ pannbiffar så brukar det ju inte vara mer lever än i typ leverpastej.
  • tomcar1

Hej !
    Jag såg att ni resonerat om äta eller inte äta gravad lax. Jag kan bara säga, att som t.ex nytransplanterad så får du absolut inte äta gravad lax eller mögelostar. Detta pga av den stora risken för farliga bakterier. Efter 12 år som lungtransplanterad äter jag fortfarande inte gravad lax eller mögelostar. Men det är ju jag och alla är vi olika och tar olika risker.
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Vad äta med potatis?