• FH Mamma

Adoptera hund från utlandet?

Vill inte höra folk som säger bättre rädda djur i sverige. Eller smittorisken med utländska hundar.

Vill veta.. av dom som har eller ska adoptera utländska hundar.
    *Varför
    *varifrån
    *Hur
    *pris
    *hur det gått
    *etc.

Extra intressant är från neverneverland på Irland men jag vill höra alla historier.

• Svar på tråden Adoptera hund från utlandet?
  • ThisBabyHasATemper

Det är alltid en risk man tar när man adopterar en hund. Du har aldrig träffat det och har ingen aning om dess bakgrund. Det finns massor av solskenshistorier, men också en del hundar man vill tala lite tyst om.

Min mamma adopterade en herrelös hund från Estland (www.pets.ee) för några år sedan. Anledningen var att hunden var handikappad och rätt gammal och ingen ville ha henne. Morsan åkte ner, efter att ha betalat en ganska liten summa (mindre än i vanliga fall eftersom hunden var handikappad. 2000:- allt som allt TROR jag) till ett pg. Väl i Estland så kom personal från hundhemmet, sa tack och hej och sen var det bara att stressa tillbaka till färjan. Man har inte mer tid än så. Vi hade inte det iafl.

Hemma gick det bra. Hunden fann sig väl tillrätta. DOCK så är det en väldigt opålitlig hund som jag personligen inte alls har så mycket till övers för. Hon morrar åt de flesta utom morsan, som hon dyrkar. Mig attackerade hon och bet hål i vaden tex.
    Jag vet också massor av hundar som varit så rädda att de kissar på sig av skräck om dammsugaren går i gång t ex.

Jag tycker absolut att det är en bra idé att adoptera en hund. Men man måste nog ha lite is i magen och tänka att det KAN bli precis tvärtom vad man tänker sig.
    Gå in på www.hundhjalpen.se och klicka dig till forumet (under övrigt) Där finns det massor av erfarenheter och trevliga människor som kan dela med sig av sina erfarenheter. Du måste dock registrera dig.

Lycka till!

• pofsan

Vi har en härlig grek som kom till Sverige aug-00
    Det var en organisation som hette ISA (finns inte längre, några medlemmar startade istället www.chanshund.com)) som tog hem honom.
    Vi hade pratat om att skaffa hund och så fick vi vara jourhem åt en stackars hemlös vovve, hans vaccinationer var klara och det fanns en ledig plats på flyget så han fick följa med trots att han inte hade något hem i Sverige, det tog bara en vecka så hade han ett hem

Jag tror att vi betalade 3000kr men det är snart 7 år sedan han kom hit, hunden kostade ingenting, det vi betalade var vaccinationerna och flygresan.

För oss har det gått jättebra, vi har en livsnjutare och storcharmör. Snäll och mysig, ganska aktiv och tidskrävande som ung. Flyr hellre än bråkar.
    Han blir tokig av städmoppar så säkerligen har han fått stryk av såna under sina månader som gathund.

Fråga gärna om det är något mer du undrar.

• cissi9

www.hundarutanhem.se kan du läsa om hundar som räddas från Irland. Jag brukar ställa upp som jourhem när dom behöver det, därför känner jag till den föreningen.
    Hundarna kostar 4.700 kronor och är vaccinerade, chippade, oftast kastrerade och veterinär besiktigade när dom kommer till Sverige.

• Hobbyflata

Min väninna jobbade med en förening i spanien som tog hit hundar.
    Jag hade ingen hund just då och hon tipsade om en som va lik en annan tik jag haft.
    Jag såg henne och föll som en fura så klart :)
    Tänkte faktiskt inte så mycket på att hon kom från ett annat land. Vem bryr sig lixom :)
    Jag fick betala 4200 kr och de gick smidigt till.
    "Hittade" snart en hund till Tyson som jag bara måste ha i jourhem. jourhem my ass. Han stannade :P
    han kostade också 4200 kr.

båda dessa kommer från SOS animals.

Ayla försvann tyvärr från oss i skogen en kall dec dag 2004.
    Ingen har sett henne sedan den dagen :(
    Annars gick de bra dom 2 åren jag hade henne.
    Saknar henne fortfarande enormt.

Med Tyson går de också super bra. Kunde inte önska en bättre hund. Han har ett psyke som inte är av denna värld.

Som sagt så har jag inte funderat så mycket i att dom kommer från utlandet.
    Känner mig heller inte som en hjälte som räddat liv eller så. Som jag vet att folk kan tro :D
    Jag föll för dessa hundar inte deras ursprung.

Kan juh tillägga att jag tagit hand om svenska omplaceringar som inte funkat hälften så bra som dessa gör.
    Dessa hundar kan hundspråket bra och de är väldigt viktigt.

• Maria84

Lägger in denna bland favoriter och svarar på detta imorron, för trött just nu.. Men har adopterat en hund via Neverneverland..

Svar på tråden Adoptera hund från utlandet?