Vilken klinik är bäst? Hjälp!
Vi ska söka hjälp på IVF-klinik nu.
Vilken privatklinik i Sthlm är bäst?
Vilka erfarenheter har ni gjort?
Vi ska söka hjälp på IVF-klinik nu.
Vilken privatklinik i Sthlm är bäst?
Vilka erfarenheter har ni gjort?
*puff*
Hej Jaylin! Det är alltid svårt att råda. Men jag kan ju berätta vad vi valt och varför. Vi har valt Sophiahemmets IVF-klinik, både för utredning och ivf-behandling. Jag valde den kliniken för att jag läst att det skulle vara en av de bättre i Stockholm. Den ligger bra för vår del, förhållande til jobb och bostad. Jag tycker att de har varit bra, dock har de varit lite stressade på sista tiden så det har varit lite svårt att få tid. När man är under behandling har det varit väldigt bra att ha att göra med.
Men det finns många kliniker så titta runt i trådarna från de olika klinikerna! Alla verkar få olika intryck av olika kliniker! Men vi är nöjda med SH (de är dock dyra)! Hoppas detta ger dig lite hjälp!
Jag tycker också att Sophiahemmet är bra! De känns verkligen noggranna och omtänksamma...
Sen är ju allt som rör de här kännsliga sakerna VÄLDIGT individuella... Lycka till med ert val!
Kram Mini
Vi går på fertilitetscentrum i Stockholm och tycker det är bra. Det är en liten klinik så man blir snabbt igenkänd och slipper förklara saker. De har också ett bra samarbete med kliniken i Göteborg och verkar diskutera sina patienter sinsemellan så att man får nytta av all kompetens som finns i företaget.
Ska jag rekommendera något så välj en klinik som ligger hyfsat bra till geografiskt, det blir ganska många besök för VUL och annat. Hur man trivs ihop med personalen är så svårt att veta förrän efter ett antal besök.
Tack!
Vad snälla ni är!
Jag har pratat med ivf-kliniken nu på morgonen, men de har nu stängt fram till augusti och kan inte ge någon tid förrän september...
Jag ska kolla med Fert.centrum och SH. SH vet jag är mycket bra med andra saker så det är ju kul om de är bra på IVF åxå. Gör de utredningen där åxå?
Hej igen Jaylin! SH gör utredningar också, det som är skönt att göra allt på ett ställe är att det försvinner en väntetid emellan utredning och behandling. Och gör man utredningen och sen vill ha behandling så är man redan inne i klinikens system och då går allt lite smidigare!
Milli:
det tycker jag åxå. På deras hemsida står det något om att man ska ha gjort en läkarundersökning innan? Vad är det?
Hur länge har du hållt på?
Hej igen! LÄkarundersökning? Ingen aning, ska kolla på deras hemsida. Jag ringde till SH i aug förra året och fick en tid i decemder. Vi fick tid först i december för att vi hade försökt i ett år först då. Men vi gjorde alla provtagningar och så innan så att allt var klart när vi kom på första besöket. Vår utredning avslutades i början av februari och i feb/mars kom vi igång med behandling (misslyckades men vi ska på det igen i augusti!). Att utredningen tar tid och att det kan ta lite tid innan behandlningkommer igång beror till ganska stor del (i vart fall för oss) på min cykel. Vissa undersökningar ska göras vid rätt tid och behandlningen ska starta i viss period av cykeln.
Jag går på fertilitetscentrum. Tycker att de är toppen. Gjorde min utredning där, fick tid efter en vecka och sedan tog själva utredningen en menscykel.
Valde dem för att de har 3-pack (tyckte det var skönt att slippa ekonomisk press) samt att de är en av de ledande klinikerna i sverige på långtidsodling och har jättefina resultat på frysåterföring av långtidsodlade embryon.
Jag har än så länge inte stött på någon som inte är nöjd med sin privata klinik, så välj det som känns bra för just er.
Lycka till!
Jag tror att det handlar mycket om personkemi och vad man får för känsla av själva kliniken. Rent "kompetensmässigt" tror jag inte det är någon egentlig skillnad på klinikerna utan alla privata kliniker är bra på vad de gör och statistiken (antal födda barn i förhållande till antalet behandlingar) är väldigt lika för de olika klinikerna. Så mitt tips är att ringa runt och prata med dem och välj den klinik där magkänslan känns bäst!
Själva går vi på St Göran och vi är supernöjda (förutom att vi ännu inte lyckats få till någon gravdiditet förstås...). De är inte så stora, men personalen är fantastisk och de är lite billigare än SH (framför allt har de 3-pack som vi ville ha). Det blir snabbt en personlig känsla och de vet vem man är när man kommer eller ringer. De tar sig alltid tid och är mycket flexibla och det känns verkligen som att de gör allt de kan för just oss!
Lycka till och hoppas ni blir nöjda med den klinik ni väljer.
Vi går precis som Maskrosen på St Göran (IVF-kliniken Stockholm). Vi är mycket nöjda med allt från bemötande, läkarnas tillgänglighet (skönt med en "egen" läkare), flexibilitet (vilja att diskutera behandlingssätt och möta våra undringar och frågor) och det geografiska läget.
Trepacket på St Göran har inneburit det överlägset billigaste alternativet för oss - eftersom de bedriver en forskningsstudie med reducerad kostnad.
lillawi
Jag har pratat med IVF-kliniken (st Göran) och med Sophiahemmet och bett dem skicka hem material. Båda kliniker kan ge oss en tid i augusti. Fert.centrum har jag inte hört av.
Jag tycker att Sophiahemmet var mest proffsiga när jag pratade med dem, men jag håller med om att tre-packet på St Göran verkar mycket billigare.
Tack för era svar, det är skönt att höra vad ni tycker!
En liten fråga till: tycker ni att det är jobbigt? Mår ni dåligt av hormoner och gjorde öggplock ont?
Behandlingen gick relativt smidigt. Det överlägset jobbigaste har varit att misslyckas. Och väntan - på förnyat hopp, dvs ett nytt försök.
Äggplocket kändes inte så mycket, jag var rätt omtöcknad. Fick både morfin, lätt sömnmedel, lugnande och smärtstillande. Jag blev lätt överstimulerad och blev svullen som tusan efteråt. Fick jätteont i en äggstock och beordrades vila. Slapp att åka in akut i alla fall. Men allt hade varit en piece of cake om man bara hade lyckats. Så känner jag verkligen.
lillawi
Kanske ska tillägga att jag bara har erfarenhet av korta metoden. Dvs då man går direkt på sprutorna, skippar sprayfasen. Vet att många mår väldigt dåligt av sprayen, medan vissa inte känner något speciellt alls.
lillawi
Vi gjorde "långa" varianten med nedreglering och hela baletten. Jag påverkades inte så jättemycket. Det är klart att man känner av att kroppen pumpas med olika hormoner men som sagt jag upplevde det inte alls som något speciellet negativt. Själva behandlingen har ju ett syfte så då står man (i vart fall jag) ut med ganska mycket. Jag instämmer med lillawi att det var misslyckandet som har tagit hårdast, och då är det rent psykiskt.
Att genomgå IVF ÄR jobbigt, men för egen del tycker jag inte det är själva behandlingen och hormonerna som är det jobbigaste (även om det bidrar) utan det är hela situationen i sig.
Jag säger som lillawi - det överlägset jobbigaste har varit att misslyckas och den känsla av maktlöshet som vilar över allt detta.
Jag har inte mått särskilt dåligt av hormonerna. De gånger jag sprayat har det varit lite jobbigt ett par dagar mot slutet av spraytiden, men det har gått över så fort man fick börja med sprutorna.
ÄP har inte varit särskilt märkvärdigt någon gång. Sist gjorde det iofs ganska ont, men det berodde nog mest på att jag hade så svårt att slappna av (var så nervös för förtida ÄL som vi drabbats av de två senaste gångerna för det) och därför verkade morfinet inte som det borde.
Men de andra gångerna har det inte varit några problem. ÄP-dagen och dagen efter har jag dock känt mig lite svullen och öm i magen, men inte värre än att horisontalläge i soffan samt en och annan alvedon och varm vetekudde på magen varit tillräckligt.
Vart ligger fertilitetscentrum??
Hej!
Kan bara instämma med alla övriga. Mycket handlar nog om personkemi. Vi har gått på Sophiahemmet och vi har precis varit där för att prata om ivf efter att utredning och tre misslyckade inseminationsförsök är genomförda.
Vår läkare sa då att alla privata kliniker i Sverige i princip har likvärdiga resultat. Det är endast någon/några landstingskliniker som ligger "under" resultatmässigt. Han ville dock inte säga var... men jag fick en känsla av att det inte rörde sig om Stockholm i alla fall.
Prismässigt så sa han att det är endast ett ställe som utmärker sig lite och det är Falun. Billigare då. Annars är det ganska lika.
Vi tyckte det kändes bra att han inte framhöll sin egen kliniks förträfflighet. Det kändes ärligt.
Lycka till med ert val och må sommaren gå fort för alla oss som väntar på att sätta igång!
Carmenzita, fertilitetscentrum ligger i Storängsbotten mellan Gärdet och Hjorthagen. Storängsvägen 10 15542 Stockholm om du vill söka på adressen.
Tack skrutto!!
Jag gör IVF på SH men kan vara bra att veta vilka fler ställen som finns i stan!