• Bongobongo

Katten gravid varannan dag?

Alltså min katt. Den är skitkonstig.

Nu i slutet på april hade hon en beundrare som sjöng serenader utanför fönstret. Hon löpte och var ute med honom, så jag antar att de parade sig.

Nu undrar jag ÄR hon dräktig eller ej? Hennes tuttar är rosa och stora. Magen var stor men inte jättestor.Hon sover hela tiden nästan, och tycks leta efter plats att föda. I förrgår höll jag handen på hennes mge och tyckte mig känna att det sparkade.

MEN nu är hon plötsligt helt smal igen! Buken hänger lite, tuttarna är fortfarande röda.

Har hon fött ungarna i smyg och gömt dem? Och bara skiter i dem? Jag menar, hon borde väl vilja gå till dem? Hur länge överlever de om de ligger gömda nånstans?

• Svar på tråden Katten gravid varannan dag?
  • Erese

Om magen var större en normalt och dessutom hård så var hon troligtvis gravid. det är inte omöjligt att hon har fött ungarna någonstans där du inte kan hitta dem.Är hon ofta ute? Hon kan vara hoss ungarna då. Eller så kanske hon bara födde döds födda foster. Försök att följa efter henne och se vad hon hittar på.

• Bisquit

jag antar att det parade sig?

Om du nu visste att din katt löpte, varför höll du henne inte inne. För du verkar ju inte vara speciellt intresserad av din katt...

• Bongobongo

Fasen. Hur tusan hittar man kattungarna då.... de är säkert i källaren. Hon är ute en del men verkar inte ha den där jättelusten att gå ut. Ibland ska hon ju smita till varje pris.

Jag förstår inte vad du menar, Bisquit, med att jag inte bryr mig om henne?

• Bisquit

Ja om du var intresserad av att få kattungar skulle du gått till ex veterinären och konstaterat att hon var dräktig.

Sen ska hon ju ha specialfoder för dräktiga katter och bli avmaskad för att inte parasiter o dyl går över till kattungarna.

Sen när kattungarna är födda ska hon ha mat för digivande kattor eftersom kattungarna behöver näring i mjölken.

Sen ska kattungarna avmaskas, registreras osv osv.

Och att en katt är dräktig märker man ganska tydligt. Men du kanske inte har så stor uppsikt över din katt?

Jag tycker det är oansvarigt. Tänk om det hade hänt nånting under förlossningen? Hon kan ju ha fött ungarna på ett osäkert ställe. mm...

• Bongobongo

Jadu.

Jag har en annan inställning till katter än du, tydligen. Är inte så nervös. Specialfoder låter som en fin uppfinning - för tillverkarna som tjänar pengar. Jag skulle tycka det var kul med kattungar, men det är inte så att jag bara MÅSTE ha dem.

Jag har varit med om att katter fått ungar tidigare, och de har levt helt som vanligt, ätit sin mat och en och annan mus, och skött sig själva.

Däremot har de blivit betydligt tjockare än hon, och sedan fött ungarna och tagit hand om dem. Den här, som blir lite småtjock och sen plötsligt POFF,borta, och hon beter sig helt som vanligt (jag släppte just ut henne för att se vart hon går. Hon är på innergården och spejar i gräset lite halvblaserat - ingen drift att komma till ungarna direkt)

Min katt är liksom ingen ersättningsbebis. Men hon trivs och mår bra (numera, innan jag flyttade hem till henne var det värre).

• Bisquit

Jag sa aldrig att jag använde mina djur som ersättningsbebisar.
    Men jag tycker att det är förbannat oansvarigt att släppa tamdjur vind för våg och låta dom klara sig själva.

Men men, gissar på att det är en bondkatt och dom kostar ju inte så mycket så då har man väl ingen lust att lägga pengar på dom heller...

• Bongobongo

Min katt har inget pris. Hon är en levande varelse och ingen investering.

Ni andra, som vill hjälpa: kan storleken på en dräktig katts mage variera? Kanske att ungarna har vridit på sig eller så?

Hur är det med skendräktiga katter? Nån erfarenhet?

• Kazoo

Kan inte hjälpa med kunskap men min syrras kisse födde döda kattungar. De föddes i kattlådan och stackars kattmamman försökte gräva ner dem och sen gick hon därifrån. Helt obrydd om bebisarna.

Får jag fråga varför hon inte är steriliserad om du nu inte ska avla? Det finns tyvärr alldeles för många oönskade bondkatter och överfulla katthem. Något som bidragit till kattens "låga status" hos många människor.

• Perry the Platypus

Visst sjutton har hon redan fött dem. Det bästa är nog om du tar dig en ordentlig sväng kring ägorna och i huset och tittar och lyssnar efter dem.

Har hon fått ungar förut? Om inte, har hon kanske ingen koll på vad hon ska göra med dem och har därför lämnat dem. Dock är det högst ovanligt; det låter ju snarare som hon fick dödfödda ungar. Räcker ju med att de kommer tre-fyra dagar för tidigt så klarar de sig inte.

Jag är den bästa mamman för ditt barn.
  • TesS08

Bisquit: Tycker du skriver väldigt mycket onödigt. Fattar inte hur du kan tro att hon inte är intresserad av sin katt!
    Man behöver inte vara fanatisk kattälskare bara för att man har katt.
    Och hur många släpper inte ut sina katter? De är väl där dom trivs bäst. Tycker de är hemskt när folk låter bondkatterna vara inne jämt!

Svar på tråden Katten gravid varannan dag?