• Bongobongo

Katten gravid varannan dag?

Alltså min katt. Den är skitkonstig.

Nu i slutet på april hade hon en beundrare som sjöng serenader utanför fönstret. Hon löpte och var ute med honom, så jag antar att de parade sig.

Nu undrar jag ÄR hon dräktig eller ej? Hennes tuttar är rosa och stora. Magen var stor men inte jättestor.Hon sover hela tiden nästan, och tycks leta efter plats att föda. I förrgår höll jag handen på hennes mge och tyckte mig känna att det sparkade.

MEN nu är hon plötsligt helt smal igen! Buken hänger lite, tuttarna är fortfarande röda.

Har hon fött ungarna i smyg och gömt dem? Och bara skiter i dem? Jag menar, hon borde väl vilja gå till dem? Hur länge överlever de om de ligger gömda nånstans?

• Svar på tråden Katten gravid varannan dag?
  • Rebekah84

åh så spännande

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.
  • Bongobongo

vattenpaus och ny plats... om hon nu är på g, väljer hon konstiga ställen! mitt på golvet!

snart måste jag gå ut en stund, får se vad som har hänt då. hon ser ut som att hon krystar men är inte öppen eller blöder eller så. verkar ha det skönt.

• sara1986

Kan inte katter vara skendräktinga?

• lindac77
    sara1986 skrev 2007-06-13 16:07:58 följande:
    Kan inte katter vara skendräktinga?
    Jo, det kan de bli... fast då brukar man inte känna sparkar där inne!
  • sara1986

Ok men det kanske var hjärtat som slog så hårt att man kunde tro att det kom från magen...äh, jag vet inte, bara en tanke

• Bongobongo

ja inte hände det nåt idag iaf. får se!

• Granada

Man kan se tydligt när fostren rör sig sâ jag har du sett/känt sâ skulle inte jag tvivla. Du kan ordna en lâda till henne typ en större kartong/"bananlâda" med handukar i som hon kan boa in sig i tills det är dax. Pâ sâ sätt kan du undvika att hon letar efter ett en mindre lämplig plats att föda sina ungar. När det är dags att föda blir katten ofta rastlös och kan gâ in och ur bolâdan för att till slut lägga sig ill rätta och dâ kommer ungarna rätt snabbt. När ungarna väl är födda kolla noga att hon inte fortsätter ha sammandragning för dà kan det vara sâ att hon har nâgon unge kvar som inte kommer ut. Sammandragningarna ser ut unjefär som vâgrörelser äver magen och andningen bli ansträngd, unjefär som om hon pustar.Lycka till!

• Ruggugglan

Hur har det gått? Nyfiken.

Innan hade vi en katt om fick en kull, ibland två kullar, per år. När hon skulle få så "letade" hon upp oss, försökte gömma sig, la sig på konstiga ställen, spann intensivt och gick in i sig sj när det började.
    Man kan förbereda sig genom att bädda mjukt i en låda eller liknande, ta fram en skål vatten, papper och etc. Oftast klarar sig katterna galant helt själva, men det kan hända att de behöver hjälp. Vår honkatt fick inte ut en av sina kattungar en gång så vi hjälpte till. Den var missbildad och jättestor och död så den hade blockerat. Hade vi inte fått ut den hade honkatten nog inte överlevt.

Många har olika åsikter om vart de ska ha kattungarna och mamman sen. Vissa föredrar att ha dom på ett lugnt och tyst ställe. Så att mamman inte störs. Det sägs att mamman överger sina ungar om man är på dom för mkt.

Men vi gjorde som så att vi ställde deras låda i ett hörn av vardagsrummet. Vi klappade dom dagligen och gosade. Det slutade med att de blev jättetama och sociala. Men mamman var sj från början jättesocial och trivdes med situationen. Beror nog på från katt till katt vad som är bäst.

• lindac77
    Granada skrev 2007-06-14 10:20:42 följande:
    Man kan se tydligt när fostren rör sig sâ jag har du sett/känt sâ skulle inte jag tvivla. Du kan ordna en lâda till henne typ en större kartong/"bananlâda" med handukar i som hon kan boa in sig i tills det är dax. Pâ sâ sätt kan du undvika att hon letar efter ett en mindre lämplig plats att föda sina ungar. När det är dags att föda blir katten ofta rastlös och kan gâ in och ur bolâdan för att till slut lägga sig ill rätta och dâ kommer ungarna rätt snabbt. När ungarna väl är födda kolla noga att hon inte fortsätter ha sammandragning för dà kan det vara sâ att hon har nâgon unge kvar som inte kommer ut. Sammandragningarna ser ut unjefär som vâgrörelser äver magen och andningen bli ansträngd, unjefär som om hon pustar.Lycka till!
    Ja stora kartonger kan man använda, eller t ex stora backar som finns att köpa på ikea, men undvik att använda bananlådor och liknande fruktkartonger som kattungelåda. Kattungarna kan dö av besprutningsmedlen som finns i dem.
  • Bongobongo

Inget har hänt. Det var garanterat värkar hon hade igår, det var som vågrörelser eller kramp, och hon spann och verkade typ meditera. Men det var väl bara förvärkar.

Hon har en låda men verkar inte så intresserad av den, mer av min byrå.... Får se var hon släpper dem, men nu får hon inte gå ut längre så det blir i lägenheten i alla fall.

• eilenna78

Min kisse fick 2 av sina ungar brevid min huvudkudde i sängen! Vaknade av ett gällt pipande och där låg två av fyra ungar!
    De andra två kom i en stor kartong vi la massa handdukar i!
    Spännande detta är!

Svar på tråden Katten gravid varannan dag?