• Kärleksbarn

2 månaders med feber

Hej

Vår son är nu 2 mnader den 14 juni och inatt vaknade jag av att han hade feber 38,9 i temp. Jag ammar han så mycket som jag kan och avvaktade med alvedon, på morgonen hade han 38,0 i temp och nu 38,3 ska jag ge han alvedon eller?

Är så orolig att det är fel på honom för att han fått feber. han är ganska pigg och skrattar emellanåt och kissar som han ska. Men blir ledsen ibland när man lyfter upp han kanske för att jag har svala händer när han nu är så varm...?

Vad göra, nån med råd

• Svar på tråden 2 månaders med feber
  • susye

ja ge honom alvedon. han kanske har en virusinfektion. så länge han är glad o skrattar är dtokej men ha koll på honom. min dotter var bara en månad då hon fick sin första öroninflammation

• Makaron

Man ska inte ge alvedon till barn under 3 mån utan att kontakta bvc eller sjukvården. Har för mig att så små barn inte ska ha feber. Så ring!

• Småtokig

Precis som blomman85 skriver så ska inte barn under 3mån ha feber.. Kontakta BVC NU

• Skusan

BVC är inget att ringa till, de tar "bara" hand om friska barn, ring sjukvårdsupplysningen istället och få rätt hjälp på en gång!

• Bellizzzzz

man skall inte ge bebisar alvedon under 3månader så kontakta bvc eller sjukhuset

min son åkte oxå på feber när han var 2månader då hade en en infektion i kroppen som kroppen fich bearbeta själv.

//Puzzzzzzzzzz

• Kärleksbarn

Det står från 5-10 kg kan man ge alvedon till barn. Han väger över 5 kg nu.

Varför kan inte barn under 3 månader få feber?? Vi har en dotter på 4 år som går på dagis och kanske tagit med sig baciller hem...

Nu blev jag ännu mer oroad...

• Kärleksbarn

jag kanske tycker det är lite fel och skriva att barn under 3 ånader inte SKA ha feber, alla barn är ju olika och kanske olika känsliga eller?
    Jag tror som belizzzz att han kanske har en infektion som kroppen måste ta hand om. Jag vet inte men han har ju bara haft feber sen inatt och sen har den inte varit så hög!

Kan det vara värmen som gör det?

• Skusan

Det är ovanligt att små barn får feber, och får de det ska man alltid kontakta sjukvården, så ring sjukvårdsupplysningen och be om råd/få råd om hur ni ska göra med er son.

Saxat från www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp:

Är feber farligt?

Feber är inte farligt i sig, utan är en del av kroppens försvar mot infektioner. Men om barnet får kramp i samband med febern bör man genast kontakta vårdcentral, barnmottagning eller barnklinik.

Barn under tre månader
    Små barn under tre månaders ålder kan ha en infektion utan ordentlig feber. Man ska låta en läkare undersöka barnet om det inte vill äta som det brukar, verkar trött, slött eller inte beter sig som vanligt.

Barn över tre månder
    Om ett barn över tre månaders ålder har en temperatur som håller sig mellan 38,0 och 40,9 grader kan andra symtom än febern vara viktigare än själva febern. Symtomen kan vara tecken på allvarlig sjukdom och göra att man bör kontakta läkare. Varningssignaler är

* att barnet är slött och man inte får samma kontakt med det som vanligt
    * att barnet inte orkar sitta
    * att barnet inte orkar prata
    * att barnet inte under någon stund på dagen orkar leka
    * att barnet inte piggnar till efter febernedsättande medel
    * att barnet inte vill dricka.

• Småtokig

Kärleksbarn

Det var de på sjukvårdsrådgivningen som sa till oss att så små barn inte ska ha feber.. Deras värmeväxlingscentra är inte utvecklat ännu, det är tydligen därför.. När min son var 2½ månad tyckte vi att han hade feber och var lite slö och då hade han 38.0 men de sa till oss att när den går över 38,5 så skulle vi höra av oss igen.. Tycker att du iaf ska ringa till sjukvårdsrådgivningen så att de kan ta ställning till hur du ska göra..

• susye

såklart kan barn under 3 måander få feber men man ska vra extra uppmärksamma o då min dotterfick sin öroninflamamtion då hon var 1 månad fick jag rådet att ge alvedon

• Kärleksbarn

Jag har varit i kontakt med sjukvårdsrådgivninge och läkare per etelefon och de tycker att jag inte ska oro mig utan kontakta BVC om det inte blir bättre. Jag skulle amma så mycket som det går och klä av han om han har kläder, det har jag gjort! Han är ju inte slö eller medtagen på så vis egentligen så man behöver oroa sig, mern man gör ju det ändå. Ska nog avvakta ett tag till och se hur det urartar sig....

• Kärleksbarn

Okej ska ringa sjukvården igen för råd och se om de säger annat denna gången....

• Bellizzzzz
    Kärleksbarn skrev 2007-06-08 13:07:54 följande:
    Okej ska ringa sjukvården igen för råd och se om de säger annat denna gången....
    kärleksbarn
    jag fick oxå höra hela tiden att barn under 3månader skall inte ha feber.
    men lita på ditt hjärta
    jag sa samma sak ang alvedon att det är ifrån 5kilo
    du känner din bebis bäst och lyssna till vad du tror är bäst för det är ingen annan som känner din bebis som dig.

lycka till med sötisen

//puzzzzzzzzzz
  • Kärleksbarn

Nä det är helt sant! De säger att jag kan ge han en halv alvedon supp om jag märker att han är gnälligare än vanligt. Men jag tänker att 38,1 i temp är ju inte så mycket egentligen...

• LIVochLinnea

Jag är barnsjuksköterska och barn med så hög feber vid så späd ålder läggs ofta in för observation. Självklart skall en läkare titta på barnet !

• LIVochLinnea

Jag är barnsjuksköterska och barn med så hög feber vid så späd ålder läggs ofta in för observation. Självklart skall en läkare titta på barnet !

• LIVochLinnea

• mom65

Om lillen inte är förkyld (vilket är en ofarlig anledning till feber) - ÅK in till sjukhuset. Stor risk på så små att det är njurbäckeninflammation - vilket kan leda till bestående njurskador (eller livshotande sepsis) om det inte behandlas.

• happy2

Jag råder er med bebisar under 3mån att ALLTID uppsöka läkare för bedömning om de har temp,,

Egen erfarenhet av skräckupplevelser (flera) av hur illa de hade kunnat gått om jag fortsatt lyssna på andra och ignorera sin modersinsingt (flera upplevelser)

Bättre safe than sorry,,

Svar på tråden 2 månaders med feber