• Que Sera Sera

Ni som kan detta med mat, varför blir det surt?

Jag ar inte den mest kunniga i koket och nu undrar jag vad jag gor for fel iom att det blir en sur eftersmak....

Ingredienser ar bl.a. kyckling, tomatpure, starkt paprikapulver, morotter, potatis, paprika, lok, vitlok (o i detta fallet aven lite purjolok). Gjort en gryta sa allt har kokat i vatten...
    Men varfor denna sura smaken? Har det kokat for lange, for hart eller blir det alltid sa med ngt av ovanstaende ingredienser?

Tacksam for svar.

• Svar på tråden Ni som kan detta med mat, varför blir det surt?
  • Sara Li

Det kan vara tomatpurén som gör det. Testa att sockra litegrann, det balanserar och tar fram tomatsmaken bättre.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Siriva

Har du inte haft i någon buljong, salt, peppar eller andra kryddor? är det syrligt som citron eller surt som typ filmjölk eller yogurt?
    Vet inte riktigt vad det beror på men om du inte saltat kan det kanske neutralisera den sura eftersmaken.

• annca

Även paprikan kan ge ett surt/beskt smakintryck. Håller med Sara Li: tillsätt lite socker och även en gnutta kanel så kan det neutralisera lite.

Själv gillar jag när det finns iaf lite syrlighet i maten, och framkallar gärna detta med creme fraich som ger en mild syrlighet.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Que Sera Sera

Ingen buljong men salt och peppar, sen en gnutta kummin men den syrliga smaken fanns dar redan innan kumminen kom till.
    Jag misstankte paprikan/pulvret men da vet jag att det aven kan bero pa tomatpureen. Skall kolla hur det blir med lite socker i nasta gang. Visst tycker jag ocksa om syrlig smak emellanat, men nu kandes det bara fel... (det var f.o. syrligt som citron)

• Siriva

Det beror nog på kombinationen av tomatpure och lök/purjolök. Men som redan sagts lite socker kan göra susen. Du kan ha i det efteråt för att "rädda" maten. Men är den uppäten är det ju försent.

• Mamsen 25

tomaten kan göra det lite surt...lägg i socker och lite mer salt

• Que Sera Sera

Tackar for alla svar! Som tur var sa skulle jag inte ha sa mkt av sjalva sasen/buljongen (eller vad det nu kallas) idag och det var den som vart lite syrlig. Men det ar ju bra att veta till nasta gang oavsett... Skall testa det dar med socker (o ev. ytterligare salt) nasta gang iaf. =) Tack annu en gang!

Svar på tråden Ni som kan detta med mat, varför blir det surt?