• soldis

tips på glutenfri efterrätt eller kaka?

Vill ha tips på något supersmarrigt att bjuda en glutenintollerant på. Har nyligen fått veta och har därför ätit vanligt tidigare. Jag vill ju inte att han ska bli avundssjuk på det vi äter (vi kan ju äta samma förståss!).

• Svar på tråden tips på glutenfri efterrätt eller kaka?
  • MrsWa

jag är gluten så tjoa till om du vill ha tips eller nåt för det kan vara lite klurigt att baka gl.fritt. Det är ju tex extremt noga med att använda rena verktyg och bunkar, beror ju såklart på hur känslig man är, men man ska alltid vara försiktig.

• Ekorrfamiljen

Finns ju massor: marängsuisse, glass (läs noga på förpackningen) färsk frukt, konserverade päron med smält After Eight på, jordgubbar o grädde, ja, allt som inte innehåller de fyra säddesslagen.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • ny stjärna

Baka en kladdkaka på glutenfritt mjöl!
    Godare, mycket godare än på "vanligt" mjöl!
    Glass eller grädde till förståss!

• Nussen

Chokladmousse tårta (min favo )

Kakan:
    200g sötmandel
    2dl farinsocker
    2ägg
    rivet skal från 1 apelsin

Chokladmoussen:
    200g vit blockchoklad (vet inte om den innehåller gluten men isåfall finns de nog glutenfri)
    2 3/4 dl vispgrädde
    2 ägg
    1 dl kesella

garnering:
    färska bär el. frukt ev. myntablad

finhacka mandeln (kan köras i mixer)
    vispa ägg och socker pösigt, rörner mandelhack + apelsinskal.
    häll i smord, bröad form (helst med löstagbar kant), grädda i ungn ca. 5-10 min el. till kakan känns torr--> låt kallna.

dela chokladen, smält i vattenbad. vispa upp ägg-rör ner chokladen i dom, vispa grädden, rör ner kesellan i chokladsmeten, rör sist ner grädden.
    bred smeten över den kalla kakan, ställ den i kyl el. frys för att stelna, lägg på graneringen innan servering.

• flippertjejen

Nu i jordgubbstider kan man ju göra en jordgubbstårta.

Varva marängbottnar, vispad grädde och skivade jordgubbar. Klart!

• Ekorrfamiljen
    snillis skrev 2007-06-11 14:13:16 följande:
    Chokladbollar
    Fast där finns det väl oftast havre.. (Det tålde inte exet som är glutenintolerant.) Iofs kan man baka chokladbollar med Fibrex istf. havregryn!
  • MrsWa

ekorrfamiljen: Bra tips med fibrex! Men ett billigare alternativ är "ren havre". de allra flesta gl.intoleranta tål "ren havre" från semper. Men det måste man ju såklart kolla först.

• Ekorrfamiljen
    MrsWa skrev 2007-06-11 14:20:43 följande:
    ekorrfamiljen: Bra tips med fibrex! Men ett billigare alternativ är "ren havre". de allra flesta gl.intoleranta tål "ren havre" från semper. Men det måste man ju såklart kolla först.
    Jo, har förstått att de flesta kan tåla ren havre, men mitt ex. kunde aldrig chansa. Han låg däckad en hel dag för att mattanterna på hans skola hade vänt hans fisk med samma stekspade som de andras mat!!

Fibrexchokladbollar är faktiskt riktigt goda. När jag bakade mjuka kakor till exet hade jag kokosflingor istället för glutenfritt ströbröd i formen. Kakorna blev mycket saftigare och godare. Nu använder jag alltid kokosflingor till vanliga sockerkakor också.
  • MrsWa

ekorrfamiljen: ja det förstår jag att han blev, klantigt av mattanterna att göra en sån miss. Jag blir också jättedålig om jag får i mig så lite som en enda brödsmula, men "rena havregryn" är det ju inget gluten i, det som gör att en del kan få problem är att havre innehåller så mycket fibrer, något som gl.intoleranta vanligtvis inte får i sig så mycket av.

Jag använder också alltid kokos istället för ströbröd, det blir mycket godare!

• tutim

Kronans kaka är fantastiskt god och man bakar den på mandelmjöl. Den går nog att googla, har den inte i huvudet.

• Spexig

Drömrulle, alltså chokladrulltårta med smörkräm. Görs på potatismjöl.

Vispa 3 ägg + 1,5 dl socker
    Sikta i 3/4 dl potatismjöl + 2 msk kakao + 1 tsk bakpulver
    30x40 cm långpanna
    225-250 grader, ca 5 min
    Stjälp upp och låt kallna
    Rör ihop 100 g smör/margarin + 1,5 dl florsocker + 1 äggula + 2 tsk vaniljsocker
    Bred ut på den svala kakan och rulla ihop

• abnocto

Och orkar man inte baka själv finns många av Frödinge tårtor som är glutenfria
    Ofta Budapesttårta men inte alltid

• flippertjejen

Almondys tårtor är glutenfria. Deras daimtårta är kanongod!

• abnocto

JAg menade Almondys tårtor ej Frödinges. De kanske är dom som har en Schwaldswald som funkar.

• abnocto

Denna bara måste du göra till hela familjen. Fick receptet idag coh det gick snabbt att göra den och alla älskar den.....

Josefs supergoda vaniljkaka

2 ägg
    2 dl socker
    1 dl kokande vatten
    3 dl Glutenfri Mix eller Fin Mix
    2 tsk bakpulver

125 g smör eller margarin
    1 dl mjölk
    4 msk vaniljsocker

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst och tillsätt sedan det kokande vattnet. Blanda mix och bakpulver och rör ner det i smeten. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Häll i smeten och grädda i 175°C i ca 35 minuter.

Dela på kakan när den svalnat, med översta delen tunnast, och gör i ordning fyllningen. Låt margarinet och mjölken koka häftigt i 2 minuter och tillsätt sedan vaniljsockret. Häll fyllningen, som är tunnflytande, i kakan. Lägg tillbaka locket och pudra toppen med florsocker.

Går även bra att använda som tårtbotten: bred över vispad grädde och dekorera med färska bär eller nonstop.

Svar på tråden tips på glutenfri efterrätt eller kaka?