• kejsarinnan

Får man inte äta sill som gravid?!

Enligt vänta barn boken från Vi Föräldrar står det så....

Mamma till ett barn på jorden, ett barn i himmelen och ett barn i magen BF 9/9-07
  • Svar på tråden Får man inte äta sill som gravid?!
  • Två små paddlar och en svans

Är det inte snarast så att all östersjö-fisk ska undvikas pga tungmetaller? De försvinner väl knappast vid inläggning, eller?

• Bäbis 2008

Köp inlagd sill på burk, typ Abbas, så kan du äta hur mkt du vill. Bara bra, för då får du ju i dig nyttiga fetter oxå. Däremot ska man undvika sill som är fiskad i östersjön, eftersom den innehåller miljögifter. Men som sagt, sillen man köper på burk i affären är fiskad i rena hav och därmed ofarlig att äta!

• Roots

ååå senapsill och färskpotatis!!
    jag döööör, vad gott.

• kejsarinnan

Får man äta hemmagjord sill med?

Mamma till ett barn på jorden, ett barn i himmelen och ett barn i magen BF 9/9-07
  • Suzisuze

man får äta vad man vill- i måttliga mängder- sluta noja. sprit e väl det ända man bör undvika...men de e oxå en annan diskussion. Ät allt som e färskt å fräscht.... Undrar hur vi människor kom till... vad gjorde alla på medeltiden, eller på stenåldern? Levde på luft?

• Suzisuze

nu menar jag alltså måttliga mängder. För miljögifter e vi ju omringade av, man ska kanske inte bara äta sill från sjön - havet dygnet runt, utan variera sig litet.

• Hexx

Det där med äta vad man vill i måttliga mängder stämmer tyvärr inte. Äter du tex minsta lilla bit grönmögelost med listeriabakterier i så får du listeria. Spelar ingen roll vilken mängd eller hur ofta du ätit.

Hur är det nu PÅ RIKTIGT med sushi? Vissa säger att det är ok, andra inte. Hittar inget på nätet.... Någon som vet?

• Ameos

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har faktiskt för mig att mängden är rätt viktig när det gäller just listeria. Har för mig att lata kocken Johanna har skrivit det och hon brukar ha stenkoll!

Vad gäller laxsushi är det helt ok! Precis som nygravad lax är ok!

• Ameos

Det här hittade jag på Johannas sida:

"Om listeriabakterier finns i mat är det ofta endast i låg mängd. Eftersom man behöver ganska stor dos för att bli sjuk spelar det stor roll om bakterierna kan växa till genom olämplig förvaring."

• kejsarinnan

Men jag bara undrade varför Vi Föräldrar skriver att man inte får äta sill, om man nu får det.

• AnniPanni
    Hexx skrev 2007-06-09 22:59:03 följande:
    Det där med äta vad man vill i måttliga mängder stämmer tyvärr inte. Äter du tex minsta lilla bit grönmögelost med listeriabakterier i så får du listeria. Spelar ingen roll vilken mängd eller hur ofta du ätit.Hur är det nu PÅ RIKTIGT med sushi? Vissa säger att det är ok, andra inte. Hittar inget på nätet.... Någon som vet?
    Det är numera ok att äta sushi - alltså vanlig sushi o inte enbart gravidsushi. Men det gäller bara på resturang där de tillreder fisken på en gång. Den anses då vara så pass färsk att det ska vara lugnt. Man ska INTE köpa färdigpackad sushi i affären dock.
    Jag åter inte sushi - men det är bara för att jag inte tycker om det för fem öre
  • Lola Jämtland
    kejsarinnan skrev 2007-06-11 09:45:00 följande:
    Men jag bara undrade varför Vi Föräldrar skriver att man inte får äta sill, om man nu får det.
    För att det rätt vanligt tyvärr att tidningar ger ut felaktig info.
    De man kan lita på är Livsmedelsverket o därifrån borde alla tidningar hämta sin info men tyvärr gör inte alla det.

Det är inte ens alla BM som ger rätt info om kost.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Snova

Laxsushi är helt ok, likaså sushi som innehåller de fiskar som SLV inte varnar för.

Sushi från matbutik är också ok. Listerian växer till när fisken börjar bli ofräsch och då känner man det på lukten. All fisk som ska ätas rå ska ha varit fryst men det kan man nog faktiskt utgå från att alla sushiställen vet.

Gällande tonfisk, östersjöfisk m.m. så är det precis lika farligt att äta det innan graviditet pga gifterna lagras i kroppen. Att ta en tonfiskbit året innan du blir gravid är alltså lika illa som att käka den under grav.

Sill är alltid ok!

Helt nygravad lax är ok!

Fet fisk är kanonbra att äta under grav då Omega-3 är vuktigare än vanligt, särskilt mot slutet då fostrets/barnets hjärna utvecklas fort.

Är så trött på sushimyten!

• Snova

"numera ok att äta sushi". Det har alltid varit ok, skillanden är bara att nu har en del människor börjat förstå det...

• AnniPanni
    Snova skrev 2007-06-11 13:08:38 följande:
    "numera ok att äta sushi". Det har alltid varit ok, skillanden är bara att nu har en del människor börjat förstå det...
    Så sant så. Menade mer att du har även bm o andra insett att det inte är farligt.
    Jag äter det ju ändå inte ...
  • JohannaJ
    Suzisuze skrev 2007-06-09 21:32:00 följande:
    nu menar jag alltså måttliga mängder. För miljögifter e vi ju omringade av, man ska kanske inte bara äta sill från sjön - havet dygnet runt, utan variera sig litet.
    Men har du otur så räcker det med en tugga för att få i dig skadliga bakterier.

Och det om vad folk ätit tidigare är väl inget hållbart argument eftersom barndödligheten var mycket högre innan man hade kunskap om skadliga mikroorganismer.
  • Snova

Ja, de där gamla argumenten om att "förr var X inte farligt" och "måttliga mängder är OK" är totalidiotiskt tycker jag. Vill ngn chansa så visst, men skriv inte så härinne, alla vill inte chansa och ngn stackare kanske tar sådana råd på allvar!

AnniPanni
    Exakt!

• kejsarinnan
    Lola Jämtland skrev 2007-06-11 12:26:18 följande:
    För att det rätt vanligt tyvärr att tidningar ger ut felaktig info. De man kan lita på är Livsmedelsverket o därifrån borde alla tidningar hämta sin info men tyvärr gör inte alla det.Det är inte ens alla BM som ger rätt info om kost.
    Men då tycker jag, att om man nu skall ge ut en BOK så får man fanimej ta reda på fakta innan man skriver ner dom!!
  • Lola Jämtland
    kejsarinnan skrev 2007-06-12 07:41:39 följande:
    Men då tycker jag, att om man nu skall ge ut en BOK så får man fanimej ta reda på fakta innan man skriver ner dom!!
    Jepp. Det kan man ju tycka.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
Svar på tråden Får man inte äta sill som gravid?!