Inlägg från: Anonym (slagen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (slagen)

Polisanmälan- avanmäla..

Ja. Du kan ta tillbaka din polisanmälan.. Det du gjorde var mkt dumt gjort o gör att resurser läggs på dig när de borde läggas på annat... Polisanmälningar som görs när det verkligen har hänt ngt.. Polisanmälningar som din gör också att andra kvinnor kan ha svårt att bli trodda i misshandelsfall.. Där ord står mot ord.. Tänk på det nästa gång...

• Anonym (slagen)

Gå till polisen så fort som möjligt o prata med dem...

• Anonym (slagen)

Nej. Det räcker inte.. Tror du måste gå dit o legitimera dig..
    Annars skulle vem som helst kunna ringa o ta tillbaka en anmälan...

• Anonym (slagen)

Men du kanske inte ska säga rakt upp o ner att du ljugit med en gång. Utan linda in det o säga att du reagerade för häftigt o att du gjorde din anmälan utan att tänka dig för.. Du reagerade impulsivt.. Din man hade ju inte misshandlat dig.. O att du nu vill ta tillbaka din anmälan.
    De kommer då att fråga om ngn påverkat dig att ta tillbaka din anmälan. O då säger du att ingen har gjort det. Utan att du har ångrat dig. Det är ditt eget beslut. Eftersom inget hade hänt.. Då kommer de att fråga om du kan tänka dig att medverka om det ev går till åtal. Och då säger du bara att du inte kommer att medverka.. Då läggs det ner..

• Anonym (slagen)

Ja. Att du polisanmält din man kommer att stå i registret...
    Men om det är som du säger så borde det inte vara nga problem att få ärendet nedlagt... Har du tänkt på att socialaen kommer att bli inkopplad eftersom det finns barn i familjen?
    Men återigen så borde du inte oroa dig.. Eftersom ingen misshandel ägt rum..

• Anonym (slagen)

Jag tror att soc redan kommer att ha fått en anmälan i nästa vecka...

• Anonym (slagen)

Men det är ju ingen fara om han inte gjort ngt.. Soc vill bara prata med dig o se att du o barnen har det bra.. En trygghet för dig o dina barn. Inget annat...

• Anonym (slagen)

Gäller det även när barn är inblandade?

Anonym skrev 2007-06-09 14:48:43 följande:
    Om en anmälan är under förundersökning är det förundersökningssekretess och får  ej skickas till annan än målsägaren, så ingen kopia skickas till soc utan målsägarens medgivande.
  • Anonym (slagen)

I mitt fall skickades det automatiskt till soc...

• Anonym (slagen)

Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-09 14:54:59 följande:

falsk tillvitelse och är olagligt: vad kan jag få för påföljder??
    Gör som jag tidigare skrivit.. Så ordnar det sig för dig...
    Jag tog tillbaka en polisanmälan mot min fd. Skillnaden mellan dig o mig ts är dock att han verkligen hade gjort saker mot mig..
    Men jag tog tillbaka den för att vi har en son ihop..
    O att vi skulle försöka att samarbeta..
    Men det gick inte utan det blev värre.. Senare gjorde jag en ny anmälan o ansökte om besöksförbud.. Då togs även den tidigare anmälan upp igen.. Jag ville det själv..

Däremot om du driver ärendet vidare o under förundersökningen fortsätter att ljuga så begår du ett brott...
  • Anonym (slagen)
    Anonym skrev 2007-06-09 15:05:08 följande:
    Åter igen. Man kan inte ta tillbaka en anmälan, bara uppge att man ej vill medverka. Misshandel lyder under allmänt åtal och kan drivas vidare av polis och åklagare utan målsägarens vilja.
    Det stämmer.. Men jag tror knappast att åklagaren driver det vidare i TS fall.. Det krävs mer bevis för det... O de behöver lägga sina resurser på annat...
    Vet.. Min andra anmälan lades ner.. Trots vittnen o att jag ville driva det vidare..
  • Anonym (slagen)

Att säga att man tar tillbaka en anmälan menar gemene man att man inte vill att anmälan ska gå vidare....

• Anonym (slagen)

Så. Tror du som jobbar på polismyndigheten verkligen att åklagaren tar upp ts fall?

• Anonym (slagen)

Bra gjort av dig.. Att du tog tag i det så snabbt.. Jag vill trösta dig med att polisen har som uppgift att se allvarligt på det som du har gjort. Och ger dig en skarp tillsägelse.. Men jag tror inte att det blir ngt av det hela..
    Det är klart. Det beror kanske också på var i landet du bor. Och hur hårt belastad åklagaren är.. Hur de prioriterar... Men de har inga bevis... Och du vill inte medverka vid ett eventuellt åtal...

• Anonym (slagen)

Oj... Har din man en motanmälan angående misshandel.. Då kan man lugnt säga att din anmälen satte han i klistret ja... Då kanske polisen tror ändå att han är våldsam...

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..