• Anonym

Polisanmälan- avanmäla..

Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 14:44:58 följande:
    Jag tror att soc redan kommer att ha fått en anmälan i nästa vecka...
    Om en anmälan är under förundersökning är det förundersökningssekretess och får  ej skickas till annan än målsägaren, så ingen kopia skickas till soc utan målsägarens medgivande.
  • Anonym

Man kan inte ta tillbaka en anmälan, men uppge att man ej vill medverka. Detta låter inte som misshandel. För att det ska rubriceras som misshandel ska du ha känt smärta.

Att anmälan någon för brott man inte begått kallas falsk tillvitelse och är olagligt.

• Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 14:50:55 följande:
    Gäller det även när barn är inblandade?

Fortfarande råder förundersökningssekretess så ingen anmälan skickas. Misstänker man att barnen far illa kontaktar man soc.

• Anonym

Sök på google och brottsbalken

• Anonym

Åter igen. Man kan inte ta tillbaka en anmälan, bara uppge att man ej vill medverka. Misshandel lyder under allmänt åtal och kan drivas vidare av polis och åklagare utan målsägarens vilja.

• Anonym
    Anonym (Kvinnofrid) skrev 2007-06-09 15:33:18 följande:
    Jag villl bara göra TS uppmärksam på Kvinnofridskränkning, något som gör att en anmälan i en relation inte kan tas illbaka, för att man är just i en relation med den misstänkte...
    Ingen anmälan kan tas tillbaka, fridsbrott som annat. En anmälan finns alltid kvar
  • Anonym
    Ninja05 skrev 2007-06-09 16:49:04 följande:
    Du kan nog ta tillbaka anmälan,de behöver ju starka bevis för att detta ens har hänt, och vem skulle då vittna?Du kan nog gå dit och förklara läget så tar dom nog bort den.Lycka till

Åter igen. Ingen anmälan kan "tas tillbaka", men man kan välja att inte medverka.

Men vad vet jag. Jag arbetar bara på polismyndigheten

• Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 17:12:40 följande:
    Att säga att man tar tillbaka en anmälan menar gemene man att man inte vill att anmälan ska gå vidare....

Fast det är polis och åklagare som beslutar om anmälan ska gå vidare eller inte. Förutom angivelsebrott som förtal, förolämpning etc

Misshandel och falsk tillvitelse lyder under allmänt åtal och beslutas av polis eller åklagare.

Men vad vet jag. Jag arbetar bara på polismyndigheten

• Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 17:19:50 följande:
    Så. Tror du som jobbar på polismyndigheten verkligen att åklagaren tar upp ts fall?
    Nej, och det har jag inte påstått heller.

Jag korrigerade bara felskrivingarna gällande vad personer skrev om att ta tillbaka anmälan och bestämma om de ska gå vidare.
  • Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-09 17:20:56 följande:
    Hej alla, jag åkte till polisen trots allt. En polisman skrev ner det jag sa men sa att just i detta fall kan jag inte dra tillbaka anmälan för att det är en familjen det gäller med barn i. Det spelar ingen roll vad jag säger. Visst kan de lägga ner allting men de "raderar inte data" i dator så att säga. Tyvärr. Han sa att han vidarebefodrar det jag sa men om de tvivlar i det jag sa kan de om de vill driva fallet vidare med åklagaren som hjälp. Så är det. SÅ tänk noga efter innan du öppnar munnen. Jag sitter och bara storgråter nu. Jag har gjort illa min man och jag har DÖDAT vårt förhållande, det vet jag 100%. Jag vill inte existera nu, vill bara somna in...för alltid!!!

Du kommer att få en kallalse från soc. för att dom ser att det finns barn i familjen.

Du kan kontakta åklageren när papprena har kommit och du har ett målsnr. Dom kan hjälpa dig vem du kan prata med. Jag gick på mötet på soc och fick där ett namn till en annan kvinna på soc som oxå tar del av kvinnomisshandels ärenden.

Henne gick jag till och var helt öppen och ärlig . Och hon bedömde inte min man som en våldsbenägen person.

Det var en misshandel det står klart och det har jag aldrig nekat till. Jag nekade däremot på förhöret att åklagarens rätt att ta del av rättsintygen. (hade fotat och dokumenterat)

Det betyder att inte åklagaren har bevis och dom har annat för sig än  att driva mål som saknar bevis.

I vårat fall handlade det om en krissituation som helt gick överstyr och vi båda tappade kontrollen. Hon på soc bedömde det så en familj med alldeles för många kriser på alldeles för kort tid i kombination med alkohol...

Det ordnar dig skall du se. Tänk nu på att det nog inte hjälper så mycket gentemot din man just nu att säga jag ångrar mig. Ge det några dagar tills nibåda lugnat er och tala om hur NI kan reda ut detta.

För visst du var väl korkad då som ringde. Men vad fick dig att ringa?

För att nån skall förstå hur alllvarligt det är? Att han inte fattar osv...

Däremot det du gjort i dag det är väl egentligen ett brott va?

Alltså att gå till polisen och säga JAG LJÖG HAN GJORDE INTE DET!

Det är väl falsk tillvistelse?!

Kanske rent av allvarligare än misshandel utan vittnen?

• Anonym

Man kan inte ta tillbaka en anmälan på det sättet du vill, PUNKT!
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-09 13:56:27 följande:

Snälla hjälp mig. Jag och min man har bråkat igår...så han knuffade mig och jag blev väldigt arg så jag ringde till polisen och polisanmälde honom...för misshandel. Jag LJÖG...för han misshandlade mig aldrig. Men polisen kom och utfrågade mig och sen min man fast vi var "sams" efter 5 minuter. Min man sa att jag är en förrädare för att jag skrev en polisanmälan och gick hemifrån. Jag är 99% säker att han INTE kommer tillbaka....Vi har 3 barn tillsammans.Nu vill jag ringa till polisen och avanmäla min man för han slog mig aldrig. Jag vill göra det för att jag har så dåligt samvete och att jag är rädd att det hela kommer att få konsekvencer...dåliga. Hjälp mig: Har jag rätt att ta tillbaka pilisanmälan??Svara ni som kan sånt!!
  • Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-14 14:46:10 följande:
    Hej alla, jag har fått ett brev från polisen idag där det står att förundersökningen läggs ned på grund av att bevis saknas. Det är bra. Fast jag trodde att de skulle skriva: på grund av att anmälaren ljög. Viist skulle det vara mer rätt?

VA SKÖNT TS! Det var jag som skrev och berättade att jag var på förhör osv (inte tillät dem ta del av rättsintyget)

Om det inte ens blev nån förundersökning då kan han INTE få det emot sig i "vakt" rättegången.

VA SKÖNT ATT NI SLAPP FÖRHÖREN!

Du har gjort nåt som du har dåligt samvete över och tycker är en korkad handling.

Det gjorde iof inte jag för det handlande om misshandel..

Vi har kommit varann ännu närmare efter att ha gått egenom det..

Kanske blir det så för er med?

På nåt vis liksom så har man "ställt till det värsta tänkbara". Och iaf vi har väl fått oss en hel hand med lärdomar.. Både om oss själva och den andre parten.

Har han kommit hem?

Har ni kunnat prata med varann?

Om inte så skulle jag tipsa dig om att få låta han få veta att det där brevet har kommit och att du ger er båda ett par dagar "att sova på saken" smälta att det hände .  Lägga det bakom och det gäller om man skall fortsätta att också se framåt och inte hamna i du sårade mig mest du vet den där gången -Nej det gjorde du fällan.

Kram Och lycka till !

Skriv gärna om du orkar och berätta hur det går för er!

• Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-14 14:46:10 följande:
    Hej alla, jag har fått ett brev från polisen idag där det står att förundersökningen läggs ned på grund av att bevis saknas. Det är bra. Fast jag trodde att de skulle skriva: på grund av att anmälaren ljög. Viist skulle det vara mer rätt?
    Det finns förinlagda i anmälningssystemet vissa juridiska grunder till att förundersökningar läggs ner och till det hör inte att målsägaren ljög.
  • Anonym
    Anonym (tänker) skrev 2007-06-14 23:33:36 följande:
    Jag tycker det är mycket bra att det inte går att ta tillbaka sin anmälan om misshandel!! Ifall det gick att göra det så skulle ju misshandlaren kunna hota offret till att ta tillbaka anmälan.Nu går det som tur är inte.

Precis. Det brottet heter övergrepp i rättssak.

Många män lovar ofta att det inte ska hända igen om man drar tillbaka anmälan och begår då ett brott till som anses grovt.

Det jag menade var att det inte finns något stöd att lägga ner en anmälan för att måslägaren ljugit. I ditt fall kan man inte styrka och hitta bevis på att ett brott begåtts och lägger då ner förundersökningen. Man vet att det inte kommer leda till en fällande dom i rätten.

• Anonym

Men vänta lite nu...varför skulle du AVANMÄLA?!?! varför kan inte alla kvinnor fatta att de inte ska bli misshandlade, han ska inte ens KNUFFA dig!!! Varför ska alltid misshandlade kvinnor gå tillbaka!?! Min fråga är; vad hade hänt om han gjort så mot barnen istället som han gjort mot dig? När dagispersonalen slutar tro på dina historier om blåmärken av dörrar och barnens vilda lekar så har du ett riktigt problem istället. Dina barn litar på att du skyddar dem - gör det!!!!!! Gå nu och vänd inte om. Det kommer bara bli värre...

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..