• Cotton Candy

Torr hud av Bamse solkräm?

Har en kille på 1 årr lite drygt. Vi använder Bamses solkräm SPF 30 på armar, fötter och kindar. Upplever att han har blivit ganska så torr där nu dom senaste dagarna där vi verkligen inte har snålat med krämen. Någon som upplevd samma sak? Bör jag byta märke (läste att ACOs solkräm faktisk var bättre än Bamse men den kanske också gör huden torr?) eller bör jag smörja in huden på kvällen med lotion - vilken är i så fall bra?

Oj många frågor - hoppas någon vill svara. Trevlig kväll.

• Svar på tråden Torr hud av Bamse solkräm?
  • lilla trollets mamma

hur var det, är bamse 30ett fysikaliskt solskyddsmedel då?

• snuttP

bamse 30 är ett fysikaliskt filter

• The Bumblebee
    Ina05 skrev 2007-06-10 08:44:38 följande:
    Man ska inte massera in skydd med fysikaliskt filter i huden. Då minskar solskyddsfaktorn med upp till 4! (tex en kräm med faktor 16 blir en med faktor 4). Detta enl. Anne-Marie Wennberg, dockent och överläkare Hudkliniken Sahlgrenska Göteborg.Var på ett föredrag om solning/hudtumörer med henne i mitt jobb.Hon sa även att fysikaliska filter är bäst även på vuxna.
    Ja, de krämer med fysikaliskt filter ska ju ligga som ett extra lager på huden. Huden ska ju bli vit där den är smord. Tror att det är dålig upplysning där man köper krämerna eftersom en del försöker massera in den i huden.

Många smörjer nog oxå med alldeles för lite kräm. (kanske tycker att det blir kladdigt?) Kollade detta när vi var på stranden förra året - det var väldigt få små barn (1-2år) som  man kunde se var smorda. Min grabb såg blek-vit ut hela sommaren men så brände han sig aldrig heller.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. (050303) ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ (060418).?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Lillaprinsen

trodde jag var ensam om det eller inbillade mig men nu ser jag att det inte är så!
    Använder nämligen Bamse faktor 30 och den torkar ut killens hud har aldrig gillat den!

Men har varit o kollat på testet aftonbladet gjorde såg att nivea fick bra betyg, och enligt mig är nivea bäst vad det än gäller men vad tror ni som solskydd då??
    Killen är 16 mån...

• Cotton Candy

På samma sida som testet finns (testfakta.se) stod det att nivea är den krämen som innehållar flest allergiframkallade ämnen.

• Sesamfrö

Vi användet också bamsen.. jag rådfrågade på apoteket och hon sa att den var jättebra.. några torrheter har ja inte sett till.. (än)

• Lilltessan

Vår Ida har jättekänslig hud och hon kan inte använda Bamses solkräm. Fysikaliska filter består av zinkoxid. Zink är uttorkande. Man använder ju zinksalva på blöjeksem etc, för det torkar ut. Vi fick rådet att använda solkräm med både kemiskt och fysikaliskt skydd, då det torkar ut mindre.

Ida hade Bamses solkräm i några dagar och hon hade så ont stackarn och var helt rödfnasig. Vi trodde att hon brännt sig. Hon kunde inte sova på natten och gallskrek. Men det visade sig att symtomen kom från solkrämen. Nu har vi använt Eucerin-sprayen (från apoteket) och det går jättebra.

• Lillaprinsen

blir så förvirrad nu att jag inte vet vad jag ska välja till killen!
    tycker om weleda själv men hittade inget med hög faktor på deras sida.
    nu till en fråga är det lika bra med spray krämer som med vanliga??
    hade hört att spray går in i huden och det inte är lika bra..ja jag vet inte men vad ska jag välja då åker på semester snart!
    Hjälp!

• Lilltessan

När jag var på apoteket sa de att sprayen inte håller lika länge efter bad utan man bör smörja in oftare. Hon sa samma sak om hög faktor. Att det inte spelar någon roll om man man 25 eller 40 utan det är bara att smörja oftare.

Svar på tråden Torr hud av Bamse solkräm?