oavsett hur man grälar så brukar barn fatta att mamma och pappa är osams.
De märker sådant mycket bättre än vad man tror.
De lär sig också om vad som den ena eller andra säger som får parten att reagera.
Men om man kan hålla det på normal nivå dvs inte skrika eller sånt så tror jag inte att barn tar skada utav detta.
De lär sig vad som man inte får säga till varandra i en relation.
Vad som sårar och vad som sedan sägs för att bli sams.
Det viktiga är att om barnen har hört då man grälar så lär de sig att man kan faktikst gräla, vara osams, ha en liten konfllikt hemma men att man blir sams igen.
Jag var uppväxt med två föräldrar, de visade att de var osams och blev sams igen och hade det bra.
Min fd var uppväxt med bara sin pappa, hans mamma fanns inte ens med i bilde från det han var 4 år.
han kunde aldrig diskutera, han var konflikträdd, kunde inte reda ut något utan bara sa saker utan hinder som fortsatte att såra och inget blev någonsin löst.
jag ville bara reda ut saken men det blev tillslut med hans sätt att diskutera tusen saker att prata om.
Så jag tror absolut att barnen visst kan lyssna.
Man bråkar, alla bråkar, helt naturligt, även barnen bråkar.
man blir sams igen, man kramas och är glad med varandra.
Barnen lär sig att förlåta och glömma.
Man går vidare med livet och gör det som hade tänkt, barnen lär sig att lägga saker bakom sig.
Men det får inte ta flera dagar innan man kommer till att bli sams.
För barnens skulle måste man visa att man bråkar men det går ganska snabbt över.
Som jag brukar säga, sedan kommer barnen att ha hur man löser problem inpräntat och de kommer själva att kunna lösa allt på ett bättre sätt än om de aldrig upplevt detta.
kan bara säga att det inte är alla som växer upp med bara en förälder som har det som min fd hade, ofta har man då föräldara som man kan bråka med, vänenr eller andra.. och barnen ser då att man blir sams i alla fall.
Min fd var ett väldigt speciellt fall men han kunde i alla fall inte detta och jag tror att det hade mycket med hans uppväxt att göra.
Även om vi nu spearerat så vill jag ha en normal föräldrarelation med han så att barnen kan se mamma och pappa sams även om vi bor på varsitt håll, vi kan vara osams och bli sams ändå.. som den grundläggande principen.
Oj det vart långt men hoppas att det gav dig lite svar.