• Camilla85

Köpa doppler?

Någon som vet vart man kan köpa eller beställa en doppler för att lyssna på bebisens hjärta?

• Svar på tråden Köpa doppler?
  • yearning

Jag har en doppler i från Storkhjälp. Det är inget fel på den , dock så avrådde barnmorskan mig att använda den då signalerna påverkar barnet negativt.

Maken min har förbjudit mig att anväda den vilket är bra.

• sweety88

Dom påverkar inte alls barnet är ljudvågor som använda precis som vid ul o ljudvågor mötts banret av dagligen i olika frekvenser som tex när man pratar med magen. Så ta det med en nypa salt finns inga säkrad fakta på dom påverkar barnet alls!!

• Tilia

Tyvärr finns det fakta som pekar på att ljudvågor från just dopplerapparatur påverkar barnet. Det sker en uppvärmning av vävnaden, och vilka konsekvenser det kan leda till undersöker man för fullt, i synnerhet i tidig graviditet. Googla på dopplerultraljud så hitta ni massor av länkar till läkartidskrifter och liknande!

• sweety88

Men i hur tidig gravditet som helst kan man inte änns uppfatta hjärtat på barnet. Tänk på så mkt ul/vul som görs i tidig gravditet i barnet påverkas inte. Finns ingen slutförd studie som säger barnet tar skada MEN finns slutförda studier som INTE påvisar skador. Förstår inte hur ljudvågor kan hetta upp vävnad? Var på tal om detta nyss även kring 3d ul som inte hade någon sanning i sej.

• johandra

Man ska vara försiktig med doppler/ul just för att man faktiskt inte vet än hur det ligger till med användningen av det....Man har inte kommit så långt i forskningen än...

Alla gör ju som dom vill men jag vill inte riskera nåt iaf....

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v14
  • sweety88

Men vadå så långt i forskningen?! Dom har gjort studier under 35år o dt finns slutförda som inte påvisar något alls. Är enda stor hysteri kring detta. klart man inte behöver lyssna dagligen tex på hjärtat men avstå helt om man nu vill tycker jag dt inte finns någon grund till

• Tilia

"Utan överdrift kan sägas att ultraljudet har möjliggjort en imponerande utveckling av obstetrisk diagnostik och behandling. Finns det då några risker för barnen som exponerats för ultraljud under fosterlivet? Tyvärr har detta forskningsfält ägnats påfallande litet intresse, vilket innebär att vi här svävar i okunskap i alltför stor utsträckning.

Ultraljudet är en mekanisk vågenergi, som sänds in i vävnaden. De energier som kan genereras av modern ultraljudsutrusning kan påverka biologisk vävnad [5]. De ultraljudseffekter som kan skada biologisk vävnad är framför allt värme och kavitation. Största risken för värmeutveckling föreligger i gränsskikten mellan ben och mjukvävnad. Det är framför allt dopplerultraljud som kan orsaka värmeproduktion. Kavitation borde inte kunna uppkomma hos foster, såvida inte ultraljudskontrastmedel i form av mikrobubblor i blodet använts."

Taget ur denna länk:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6508

Det finns många fler, men denna verkade saklig och såg till både för- och nackdelar. Jag skulle inte köpa doppler och doppla en massa, eftersom man fortfarande är så osäker på vilken påverkan apparaturen har. Men det är ju JAG.

• johandra

sweety 88: det e ju så med forskning att man tar åt sig o lyssnar på det som passar en bäst själv...

Vill du lyssna så varsegod,lyssna på..

men för MIN del så vill jag absolut inte chansa enbart för mitt höga nöjes skull...

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v14
  • Kristin24
    sweety88 skrev 2007-06-11 11:59:15 följande:
    Men i hur tidig gravditet som helst kan man inte änns uppfatta hjärtat på barnet. Tänk på så mkt ul/vul som görs i tidig gravditet i barnet påverkas inte. Finns ingen slutförd studie som säger barnet tar skada MEN finns slutförda studier som INTE påvisar skador. Förstår inte hur ljudvågor kan hetta upp vävnad? Var på tal om detta nyss även kring 3d ul som inte hade någon sanning i sej.
    ja men har man en själv så lär man ju lyssna minst en gång om dagen, man gör inte vul/ul varje dag..så man ska vara försiktig. Jag hade inte riskerat att skada mitt foster i alla fall med en sån. Finns ju anledningar till varför bm gör som de gör osv.
    Go och glad Kexchoklad
  • sweety88

Ultraljudssäkerhet
    Man har undersökt om bland annat födelsevikt, tillväxt, rörelseförmåga, språkutveckling eller inlärningsförmåga har påverkats negativt av ultraljudsundersökning. Det finns ingenting som talar för att undersökningen är skadlig för barnet eller mamman.

I en studie utförd vid Karolinska Institutet och Uppsala Universitet, har man upptäckt att det inte finns något tydligt samband mellan rutinmässig ultraljudsundersökning och nedsatt intellektuell förmåga.

I en annan studie, gjord av australiska forskare, har man jämfört barn i två grupper - totalt 2700 barn, där den ena gruppen under sin fostertid genomgått fem ultraljudsundersökningar och den andra en ultraljudsundersökning. Man fann inga skillnader i minnesförmåga eller uppmärksamhet mellan barnen i de båda grupperna. Alla fick göra fysiska och psykologiska utvecklingstest när de var 1, 2, 3, 5 och 8 år gamla.

Det finns studier som visat att vänsterhänthet hos pojkar kan öka om många ultraljud utförts under graviditeten. Väldigt få barn ingick i dessa studier, vilket kan ha påverkat resultatet.

Däremot är alla eniga om att ultraljud har en effekt på kroppen. Ultraljudsvågor utgörs av värme, vilket gör att kroppen värms upp; hur mycket beror på vilken effekt som tillförs. Den apparatur som används inom obstetriska/gynekologiska ultraljud har så låg effekt som möjligt och vi följer riktlinjer från myndigheter i såväl Europa som USA och WHO när vi utför ultraljud under graviditet.

Där tar dom upp värmen som nämndes ovan men som sagt har väldigt låg effekt. Menade inte man ska göra ul/lyssna på hjärtat för sitt nöjes skull men finns dom som har oro som lätt stillas av barnets ljud o man måste inte använda dagligen dt är indivuellt hur man vill göra.

• Tilia
    Ok, jag vill varken skrämmas eller fortsätta denna diskussion i evighet, eftersom faktum är att man gör precis som man vill med dopplers. Jag har ändå kopplingen värme + cancerrisk i bakhuvet, och lägger därför in ett abstract till en forskningsartikel där man konstaterat ett moderat/starkt samband mellan hjärntumör hos barn och moderns bastubadande under graviditet, och t.o.m. faderns bastubadande strax före befruktning. Här gör man en koppling mellan värmen och tumörcellerna.

Då tänker jag: värme i mjukvävnaden under graviditeten, varför tar man för självklart att det är ofarligt? Man har inte mig veterligen forskat på ett eventuellt samband mellan upprepade(!) dopplerundersökningar och senare cancer hos barnet? Hittar någon en sådan forskning så länka!

Jag är ingen hysterisk morsa som svettas över alla cancerlarm, verkligen inte! Jag har ändå lite respekt för apparatur man inte riktigt har kläm på - för t.o.m sweety88 måste ju medge att vetenskapen är kluven i frågan, och tveksam till vad man vågar rekommendera. Ett par UL har jag allt gjort på mina barn, och t.o.m. ett VUL - men jag skulle inte vilja doppla på hemma.

Bunin GR
    , Robison LL, Biegel JA, Pollack IF, Rorke-Adams LB.

Division of Oncology, Children's Hospital of Philadelphia, PA 19104, USA. bunin@email.chop.edu

Medulloblastoma (MB) and primitive neuroectodermal tumor (PNET) are histologically similar brain tumors that occur mostly in children. As part of a comprehensive case-control study of MB/PNET, this study explored parental exposure to heat and electromagnetic fields as potential risk factors. Parents of 318 cases (<6 years of age at diagnosis in 1991-1997 and registered with the Children's Cancer Group) and 318 controls selected by random digit dialing were interviewed. In univariate analyses, moderately strong associations were observed for mother's sauna use close to conception (odds ratio = 3.8, 95% confidence interval (CI): 1.0, 13.7) or in the first trimester (odds ratio = 3.6, 95% CI: 0.7, 17.3) and for father's exposure in the 3 months before the pregnancy to sauna (odds ratio = 2.4, 95% CI: 1.3, 4.5), electric blanket (odds ratio = 2.0, 95% CI: 0.9, 4.3), or any heat source (for higher exposure: odds ratio = 2.5, 95% CI: 1.4, 4.6). In multivariate models, father's sauna use and father's exposure to any heat source were associated with MB/PNET in a dose-response fashion (for high exposure: odds ratio = 3.4, 95% CI: 1.2, 9.7, and odds ratio = 2.1, 95% CI: 1.1, 4.3, respectively). This new observation regarding paternal exposure to heat just prior to the index pregnancy deserves consideration in future animal and human studies of MB/PNET.

PMID: 16775044 [PubMed - indexed for MEDLINE]

• Konvaljen

gällande ultraljud så finns det ju nu faktiskt en färsk studie som visar på att pojkar vars mammor gjorde frekventa ultraljud i högre grad drabbades av vänsterhänthet än andra. Denna vänsterhänthet var alltså inte "medfödd" utan beror på en hjärnskada som man tror kommer från ultraljudsstrålarna.

Jag personligen tror att man ska vara försiktig med alltför täta ultraljud tills man faktiskt vet vilka skador det kan eller inte kan ge.

• Camilla85

Oj, det här var sånt jag inte ens visste... Har väl mest tagit för givet att det är helt riskfritt eftersom man gör ul/vul och lyssnar på hjärtat hos bm och läkare mm... Klart man inte vill riskera sitt lilla barn på något sätt! Tack för alla tips! =)

• GoaSmulan71

Men varför diskutera om man ska eller inte ska använda doppler istället för att svara på TS direkta fråga?

• Storm07

Kan man verkligen jämställa ultraljud och en doppler för hemmabruk? Är det inte milsvid skillnad i strykan i dessa olika apparater?

• Granis

Jag köpte Angelsound från Strokhjälpen och hörde hjärtljuden klart och tydligt i v14.

Anledningen till att jag ville ha en doppler var inte för att sitta och lyssna på hjärtljuden för nöjes skull, utan för att jag höll på att oroa ihjäl mig om liten levde eller inte. Jag lyssnade inte varje dag utan kanske en gång i veckan. Hittade alltid hjärtljuden med en gång och då var jag nöjd och stängde av apparaten. Hade dopplern mot magen i ca 30 sek max.

När jag sedan började känna rörelser så har jag inte behövt använda den något mera. Den var till hjälp en gång då jag fick en yttepytteblödning i v21-22. Innerst inne så visste jag att allt var nog OK, men man är ju som man är. Oroar sig som en tok.

Dopplern kostade kring en 700 men just då var den värd varenda krona. Nu ligger den och samlar damm, men vem vet, jag kanske får användning av den någon fler gång...

*Känner mig som världens mest älskade fru tack vare min underbara make!*
Svar på tråden Köpa doppler?