• Anonym

Ams, alfa-kassa?..

Min föräldrapenning tar slut om ett par månader, då är det meningen att dottern skall börja skolas in på förskola..
    Vet inte än vad för sysselsättning jag kommer att ha då..
    Har inte haft fast jobb sen innan, så a-kassa kommer inte på tal..

Vad har ams för möjligheter, praktik osv?

Kommer givetvis söka jobb, men har ingen gymnasieutbildning, vilket försvårar.

Någon som vet vad Alfa-kassans lägsta ersättningsnivå ligger på??
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ams, alfa-kassa?..
  • trollmammsis

är inte så hemskt insatt men hörde att alfakassan ska tas bort av denna generösa regering försök att ringa runt olika ställen o få jobba lite (mycket) så du kanske kommer in i akassan.. du kan ju kanske söka jobb även om det inte e ditt yrke..tex vård o städ m.m. bara till en början.. akassa kan man ju få även om man inte har fast jobb men du ska klara ingångskraven.. ring akassa för att höra kraven..

ams har haft tidigare att dom vbeviljar praktiker..lättast om du fixar plats själv men även där e det ju nerdragningar tyvärr...lycka till iaf med allt

• Anonym
    trollmammsis skrev 2007-06-11 01:01:27 följande:
    är inte så hemskt insatt men hörde att alfakassan ska tas bort av denna generösa regering försök att ringa runt olika ställen o få jobba lite (mycket) så du kanske kommer in i akassan.. du kan ju kanske söka jobb även om det inte e ditt yrke..tex vård o städ m.m. bara till en början.. akassa kan man ju få även om man inte har fast jobb men du ska klara ingångskraven.. ring akassa för att höra kraven..ams har haft tidigare att dom vbeviljar praktiker..lättast om du fixar plats själv men även där e det ju nerdragningar tyvärr...lycka till iaf med allt
    hmm..vore ju typiskt om alfakassan skall tas bort nu..:(
    tyvärr inte så lätt för mig att ta vilket jobb som helst, har fått ryggproblem sen graviditeten, håller på att träna ryggen men det tar sin tid.. kan ju få sjukskrivning om jag vill, men jag får inte in något ekonomiskt sett då iaf..
  • trollmammsis

ja denna regering har ställt till en massa!!! hoppas på det bästa för din del iaf och prata med ams om praktik..lycka till

• Anonym
    trollmammsis skrev 2007-06-11 01:49:53 följande:
    ja denna regering har ställt till en massa!!! hoppas på det bästa för din del iaf och prata med ams om praktik..lycka till
    tack det ska jag göra :))
  • Anonym

Du får ingen alfa-kassa efter att ha varit föräldrarledig, det utgår efter vad du har jobbat de senaste halv året. ams ska börja med något nytt i höst och därför har praktikerna i stort sätt dragits in helt.

• essarf

AMS har i stort inga praktik och utbildningsplatser längre. Kanske kommer, men regerigen drog ju i princip in allt sånt.

För att få alfakassa måste man ju ha arbetat (minst sex månader det senaste året).
    Två månader från fp kan räknas.. Så om du sista året jobbat 4mån är det möjligt att få ersättning.

Annars är det arbete som gäller.

• Anonym
    essarf skrev 2007-06-11 11:00:51 följande:
    AMS har i stort inga praktik och utbildningsplatser längre. Kanske kommer, men regerigen drog ju i princip in allt sånt.För att få alfakassa måste man ju ha arbetat (minst sex månader det senaste året). Två månader från fp kan räknas.. Så om du sista året jobbat 4mån är det möjligt att få ersättning. Annars är det arbete som gäller.
    ok..
    lär bli tufft att hitta arbete, men får stå i
Svar på tråden Ams, alfa-kassa?..