• Jessica23

Nytt vatten i poolen och REDAN grönt????

Igår fyllde vi vår jättepool i trädgården. Nu när den är helt fylld är vattnet helt grönt, varför?

Kan jag göra något förutom att tömma den igen?

Fick alger förra året men först över en månads användning och nu har ju ingen alls badat!

Känns ju inge bra att tömma den när man precis fyllt den och det är ju inte lite vatten i den precis :(

• Svar på tråden Nytt vatten i poolen och REDAN grönt????
  • Jessica23

Men det har jag ju, detta är vär fjärde sommar med pool :)
    Så dum är jag inte, synd annars hade det varit enkelt!

• Jennyrockar

Ja när det är såhär varmt så växer det ju 100 ggr fortare! Jag har vuxit upp med pool i min mammas hus å varmare somrar så blev den oxå grön fort som attan.

Prata med poolförsäjaren, det är inte bara kloret man ska kolla å ha i.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Tisella

Vi har också fyllt våran pool för ett par dagar sedan, den var brungrön precis när det var klart. Gubben hade i nåt ph-medel och algrent förutom kloret. Nu börjar den se ut som en pool ska men det har tagit ett par dagar. Jag kan kolla vad alla kemikalier heter om du vill?

• Jessica23
    Tisella skrev 2007-06-11 09:34:56 följande:
    Vi har också fyllt våran pool för ett par dagar sedan, den var brungrön precis när det var klart. Gubben hade i nåt ph-medel och algrent förutom kloret. Nu börjar den se ut som en pool ska men det har tagit ett par dagar. Jag kan kolla vad alla kemikalier heter om du vill?
    TACK!!! Gärna fort så jag kan åka å köpa det idag. Vill ju verkligen inte tömma hela pool efter 12 timmar :(
  • Kristin24

Ja man måste ha ngt algdödande medel i...det är ju värmen som gör att det blir alger fort.

Go och glad Kexchoklad
  • Jessica23

Men hur kan det bli alger direkt? Det fattar jag inte alls?

• Tisella
    Jessica23 skrev 2007-06-11 09:36:20 följande:
    TACK!!! Gärna fort så jag kan åka å köpa det idag. Vill ju verkligen inte tömma hela pool efter 12 timmar :(
    Nu ska vi se vad jag skrapat fram... Den ena dunken heter "Hindrar alger standard" av märker Clear pool sen står där 2 burkar ena heter "Ph minus" och den andra "Ph plus". Han fick med någon mätpryl också så att man vet vad man ska ha i och hur mycket. Överlycklig gubbe som fick leka kemist!! haha
    Hoppas du får ordning på poolen, det känns skönare att bada i en klar pool Har ni pump på eran pool? Våran har gått i ett bara för att vifta runt alla kemikalier nu i början.
  • Tisella
    Jessica23 skrev 2007-06-11 09:44:10 följande:
    Kan det inte vara vattnet som har den färgen bara, våran var ju som sagt brungrön första dagen innan allt medel började verka.
  • Jessica23

Tackar, nu ska jag till affären o handla algmedel:)

Hoppas den blir fin snart om inte annat så är det ju alltid bra och ha medel hemma för sommaren lär ju bli lång:)

• Jessica23

Jepp då har jag köpt algmedel som dock int ekunde användas om det redan finns alger så jag fick köpa en superstor flaska med chock klor för 300 kr och så får vi behandla den nu då, fy va dyrt! Hoppas bara det försvinner nu också :)

• Tisella

Det är dyyyrt som fasen med alla medel till poolen. Tror att det är värt att köpa ph medel då ser man hur surt vattnet är. Nä nu måste jag bada!

• Santos v2

Ni har pool ? Dyrt med 300:- ?!?!?

• Jessica23

Jag har köpt extra grejer för 1500 kr redan till vår pool och den är bara på 6000 l! Ingen riktig nergrävd!

• Minna07

Jessica23 skrev 2007-06-11 09:44:10 följande:

Är det riktigt varmt tar det bara några timmar. När jag var på Kreta så blev den poolen mörkt grön på 1½ timme. 46 grader i skuggan hade vi då.
Svar på tråden Nytt vatten i poolen och REDAN grönt????