• Fannsan

Gräsmattan full av flugor - vad kan man göra?

Har hus med gräsmattor som vimlar av större flugor, som bananflugor på bananer men MYCKET större. Äckligt! Nån som vet vad detta kan bero på, och vad man kan göra åt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gräsmattan full av flugor - vad kan man göra?
  • Birgitta2

Om ni bor nära åkrar kan det vara äggkläckningstider nu när bönderna gödslar med svingödsel. Då blir det fruktansvärt mycket flugor om man bor i närheten. Eller är det inte vanliga flugor? Men är det horder av dem så tror jag det beror på bönderna i närheten.

• Fannsan

Vet inte vad det är för flugor, men stora är dom iaf. Bor nära skog och sjö, kan det ha inverkan? Hoppas dom försvinner snart!

• Jessii

Jag vet inte om de är de här du menar.
    Vi har massvis av skalbaggesvärmar vid gräsmattan, och de äter upp gräsmattans rötter + att de läggerlarver som fåglarna gillar att äta, så de rycker upp gräsmattan för oss, så det ligger bruna torvor överalllt.
    Vad man kan göra:
    Ställa ut nyongula hinkar med vatten i så ramlar de ner där
    Sen har jag hört att att de inte gillar högt gräs, så man kan ju låta bli att klippa, just den här tiden, det är just runt den här tiden

• Birgitta2

Hade jag varit som du hade jag ringt Anticimex och frågat. Kanske de vet varför det just nu finns så mycket flugor hos just dig och vad man kan göra åt det. Har du kollat med grannarna hur de har det? Kanske de vet hur man gör och varför fenomenet uppstått.

• Fannsan

Det var visst skalbaggar.. men dom var inte här för några dagar sen så de kanske försvinner snart.. hoppas!

• Birgitta2

Har ni raps som blommar nu? För då finns det gott om rapsbaggar.

• Fannsan

Nej det har vi inte (inte vad jag vet).. skalbaggarna är iaf mellanstora och bruna... såå äckliga!

Svar på tråden Gräsmattan full av flugor - vad kan man göra?