• sjöbris

Ska jag åka till barnakuten?

Hej,nu börjar jag faktiskt bli orolig för min dotter som är ca 2 år.Hon har haft diarre minst 1 gång i veckan de senaste 3 veckorna.Men nu denna gången har hon varit dunderförkyld,haft 40 graders feber samt att hon nu har haft diarre i 4 dagar det verkar inte ge med sig!Hon får inte behålla någonting! Vätska är svårt att få i henne.
    Har provat med allt för att försöka få stopp på det.Ska jag åka till sjukhuset med henne? eftersom hon inte får behålla någonting+ att hon knappt vill dricka.

• Svar på tråden Ska jag åka till barnakuten?
  • fru januari

Ring sjukvårdsupplysningen!

• mammutten81

ja, det tycker jag du ska göra.
    Så hon inte blir uttorkad!

• Jen 82

Ring till sjukvårdsupplysningen eller åk in! Det är ju extra viktigt i den här värmen att man får i sig vätska!

• Neeemi

D bör du nog göra. Barn torkar ut jätte fort i den här värmen.
    Och diaree i sig är j uttorkande.
    ja e ingen expert. Men jag hade åkt in.
    Hoppas d går bra

• Lilla Linnéa

jag skulle ha åkt in. Min dotter hade diarré en gång och blev uttorkad efter 2 dygn trots att hon drack mkt. Hon blev inlagd med dropp i 4 dagar. Hon hade åkt på en rejäl maginfluensa.

• sheeba

Åk in med henne, inte bra att inte få i si vätska. kanske behöver hon dropp nu i denna värmen med.
    Har du provat med galss?

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • FruPuffen

Min son, 2 år, var för några veckor sedan precis som din dotter. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och då sa de så här:
    Så länge allmäntillståndet var bra så skulle jag med hjälp av kosten få bort diarrén:

Ge vätskeersättning på en tesked var 5:e minut. "Lite bestämt" med skeden in mot kinden (om barnet inte vill själv). Har du ingen från apoteket hemma kan du göra själv:

En liter kokt och avsvalnat vatten Sex teskedar strösocker En halv tesked salt.

Blanda en liter kokt och avsvalnat vatten med sex teskedar strösocker och en halv tesked salt.

Om du tycker det smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller två teskedar koncentrerad apelsinjuice.

Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.

Ge kokt potatis med lite margarin i, blanda i rivna morötter. Ge rivet äpple. Blåbärspuré som ju är stoppande.

Men ring för säkerhets skull ändå till sjukvårdsupplysningen, speciellt om hon blir väldigt slö.

• MansonDust

Vätskeersättning kan du ju även spruta in i munnen med en sån där spruta för medicin.

• skruttelisa

Vad du skall vara mycket observant på är om hon slutar kissa då skall du absolut åka in med henne på en gång, försök att ge henne små mängder vätska ofta. Ge henne det hon tycker om även om det bryter mot vardagsreglerna. Ge henne febernedsättande när tempen stiger och det påverkar hennes allmäntillstånd. Prova med vätskeersättning och äppeljos, glass är också ett bra tips som du även fick tidigare.
    En maginfluensa i virusform kan sitta i en vecka, min lille son har haft det 2 ggr och varit sjuk 1 v-10 dagar. Första gången åkte vi in med honom när han varit sjuk ca 10 dagar, höll det i bra skick men sedan vägrade han dricka och blev då uttorkad. Han fick dropp och hämtade sig rätt snabbt. Andra gången klarade vi det själv hemma.
    Vätskan är som sagt viktigast, matlusten får dom och tar igen vad de tappat i vikt. Ge inga mjölprodukter om hon har diarée.
    Ring sjukvårdsrådgivningen eller vc om du är orolig.
    Lycka till.

• skruttelisa

Skrev fel där, vi åkte in till barnakuten efter 6 dagar.

• sjöbris

Ja jag har provat med glass,men den får hon inte behålla heller!

Svar på tråden Ska jag åka till barnakuten?