-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden tycker DU man kan ha 3 efternamn?
-
Kan man anmäla mellannamn om barnet är äldre än 3 mån? Tänkte om det gäller samma regler som för förnamnet hos skatteverket?
-
Beror nog lite på vilka namnen är, men med mellannamn och dubbelefternamn = 3 efternamn så blir det en viss känsla av advokatfirma...
tex K.M. Jonsson Vinge-Stålnacke
(hoppas ingen heter så på riktigt nu!) -
Ett mellannamn är ju ett mellannamn och inget efternamn så ditt exempel resulterar ju inte i tre efternamn.Cocarola skrev 2007-06-14 13:53:39 följande:Beror nog lite på vilka namnen är, men med mellannamn och dubbelefternamn = 3 efternamn så blir det en viss känsla av advokatfirma...tex K.M. Jonsson Vinge-Stålnacke (hoppas ingen heter så på riktigt nu!)
-
Men ja, det låter som en advokatfirma!Cocarola skrev 2007-06-14 13:53:39 följande:Beror nog lite på vilka namnen är, men med mellannamn och dubbelefternamn = 3 efternamn så blir det en viss känsla av advokatfirma...tex K.M. Jonsson Vinge-Stålnacke (hoppas ingen heter så på riktigt nu!)
-
Mellannamnet är ett efternamn (dvs inte ett förnamn), i detta hypotetiska fall Jonsson.
-
Nej, mellannamnet är inget efternamn. Det är ett mellannamn!Cocarola skrev 2007-06-14 14:50:40 följande:Mellannamnet är ett efternamn (dvs inte ett förnamn), i detta hypotetiska fall Jonsson.
-
Absolut, det kan man göra närsomhelstangel1981 skrev 2007-06-14 12:37:56 följande:Kan man anmäla mellannamn om barnet är äldre än 3 mån? Tänkte om det gäller samma regler som för förnamnet hos skatteverket?
-
Danstina, inte för att jag vill vara petig (jo, det vill jag!) men mellannamnet är ett efternamn, eller rättare sagt man väljer att använda ett efternamn som mellannamn.
Om vi återvänder till min nyuppfunna vän A.K. (Anna Katarina) Jonsson Vinge-Stålnacke, så har hon
2 st förnamn: Anna Katarina, där Katarina är tilltalsnamn
2 st efternamn: Jonsson och Vinge-Stålnacke, där Jonsson används som mellannamn, och Vinge-Stålnacke är ett dubbelnamn (och räknas därför som ett namn även om det låter som två) och därtill hennes flicknamn.
Jonsson heter hennes make, och det tog hon som mellannamn vid giftermålet, bara för att visa att de hör ihop. Vinge-Stålnacke tyckte hon var för ovanligt för att byta bort, och dessutom vore det ju tråkigt om släktnamnet dog ut. Maken ville gärna heta Vinge-Stålnacke, men han har barn sen ett tidigare äktenskap, och de heter Jonsson, så han vill fortsätta heta samma som barnen. När Kattis tog Jonsson som mellannamn så har alla i familjen åtminstone ett gemensamt efternamn. Moderna tider!
Men, jag avviker från röda tråden: Alla namn kan delas upp i två grupper: förnamn och efternamn. Sedan kan dessa två grupper delas upp i underkategorier såsom tilltalsnamn, flicknamn och mellannamn. Förnamn kan aldrig användas som mellannamn.
Jonsson är i detta fall absolut ett efternamn och tillika Katarinas mellannamn. Den stackarn har alltså 2 förnamn och 2 efternamn (3 om man vill spalta upp dubbelnamnet).
Hon har därtill ett flicknamn, ett tilltalsnamn och ett mellannamn. Hennes mellannamn är alltså ett efternamn.
(Att hennes tilltalsnamn kommer som nummer två bland förnamnen är bara för att hennes föräldrar tyckte att det lät bättre, Katarina Anna var så svårt att säga. Tycker jag börjar känna henne vid det här laget!) Och jag har tydligen alltför mycket ledig tid.... -
Nu är det faktiskt så här att man i Sverige inte kan ha två efternamn. Man kan ha ett dubbelnamn som efternamn, t.ex. Vinge-Stålnacke och då är det ett bindestreck mellan. Man får dock inte skapa sig ett dubbelnamn genom att först heta Vinge och sen gifta sig med någon som heter Stålnacke och själv stoppa dit ett bindestreck.Cocarola skrev 2007-06-14 20:31:45 följande:Danstina, inte för att jag vill vara petig (jo, det vill jag!) men mellannamnet är ett efternamn, eller rättare sagt man väljer att använda ett efternamn som mellannamn. Om vi återvänder till min nyuppfunna vän A.K. (Anna Katarina) Jonsson Vinge-Stålnacke, så har hon 2 st förnamn: Anna Katarina, där Katarina är tilltalsnamn2 st efternamn: Jonsson och Vinge-Stålnacke, där Jonsson används som mellannamn, och Vinge-Stålnacke är ett dubbelnamn (och räknas därför som ett namn även om det låter som två) och därtill hennes flicknamn.Jonsson heter hennes make, och det tog hon som mellannamn vid giftermålet, bara för att visa att de hör ihop. Vinge-Stålnacke tyckte hon var för ovanligt för att byta bort, och dessutom vore det ju tråkigt om släktnamnet dog ut. Maken ville gärna heta Vinge-Stålnacke, men han har barn sen ett tidigare äktenskap, och de heter Jonsson, så han vill fortsätta heta samma som barnen. När Kattis tog Jonsson som mellannamn så har alla i familjen åtminstone ett gemensamt efternamn. Moderna tider! Men, jag avviker från röda tråden: Alla namn kan delas upp i två grupper: förnamn och efternamn. Sedan kan dessa två grupper delas upp i underkategorier såsom tilltalsnamn, flicknamn och mellannamn. Förnamn kan aldrig användas som mellannamn.Jonsson är i detta fall absolut ett efternamn och tillika Katarinas mellannamn. Den stackarn har alltså 2 förnamn och 2 efternamn (3 om man vill spalta upp dubbelnamnet).Hon har därtill ett flicknamn, ett tilltalsnamn och ett mellannamn. Hennes mellannamn är alltså ett efternamn.(Att hennes tilltalsnamn kommer som nummer två bland förnamnen är bara för att hennes föräldrar tyckte att det lät bättre, Katarina Anna var så svårt att säga. Tycker jag börjar känna henne vid det här laget!) Och jag har tydligen alltför mycket ledig tid....
Du har helt fel. Din kompis heter INTE Jonsson i _efternamn_. Hon heter det i _mellannamn_. Ring folkbokföringen eller skattemyndigheten, de kommer säga exakt samma sak som jag.
Summering: Jonsson är ett mellannamn. Vinge-Stålnacke är ett efternamn i form av ett dubbelnamn. Jonsson var TIDIGARE ett efternamn men är nu ett mellannamn.
Om du inte tror mig kan du surfa in på skatteverket och läsa reglerna/namnlagen där. Vad din kompis sen anser att hon heter spelar ingen roll. -
Stämmer! Men då räknas det juridiskt inte längre som ett efternamn utan som ett mellannamn. Jag lovar.Cocarola skrev 2007-06-14 20:31:45 följande:Danstina, inte för att jag vill vara petig (jo, det vill jag!) men mellannamnet är ett efternamn, eller rättare sagt man väljer att använda ett efternamn som mellannamn.