• Anonym (Sjöhästen)

Hyperhidros - överdriven svettning

Hej, jag undrar om det är någon mer än jag som lider av hyperhidros på någon del av kroppen. Själv har jag problem med både händer och fötter och tycker förstås att det är särskilt jobbigt nu under den varmare delen av året.

Jag har ingen i min närhet som jag vill diskutera problemen med och känner ingen som lider av detta. Det vore skönt att komma i kontakt med fler som lider av hyperhidros och som vill och orkar prata om det i ett sådant här forum.

Det vore härligt med en plats där man får gnälla av sig, stötta varandra och komma med tips och idéer som kan underlätta, samt diskussioner av olika behandlingar.

Eftersom jag tycker detta är jobbigt har jag valt att vara anonym till att börja med.

• Svar på tråden Hyperhidros - överdriven svettning
  • Anonym (svettas)

Jag har haft kraftig hyperhidros i flera år. Började lite smått när jag gick i lågstadiet och har efter det bara blivit kraftigare för varje år. Jag svettas enorma mängder, så att det rinner ibland, under armarna, på händer och fötter och så svettas jag mycket i underlivet.
    Sprutade in botox i armhålorna för 2 månader sen men det hade bara effekt i några veckor. Läkaren sa att ju fler gånger man gör det desto glesare behövs det och jag hoppas att han har rätt för nu måste jag snart lägga ut över 2500 kronor på en ny behandling. Skulle önska att det hjälpte i ett halvår iallafall.
    Tror att jag är en av de svårare fallen med hyperhidros.
    Har du gjort någon behandling eller funderar du på nån operation?

• Anonym (Sjöhästen)

Vad glad jag blir att du svarat på inlägget. även om det är pest att ha detta problem så är det underbart att diskutera med någon som vet vad det innebär.

Jag har provat botox på både händer och fötter. Tyckte inte effekten på fötterna var så bra, på händerna däremot fungerade det fint. Det var ett tag sedan jag gjorde behandlingarna och nu får jag vänta ett tag eftersom jag ammar. Jag vill gärna prova jontofores och letar efter en sådan apparat för hemmabruk. Skulle vara skönt att kunna göra någonting just nu som kanske kan ha effekt.

Jag minns inte när mina problem började egentligen, jag har nog haft symptomen länge, kanske sedan barndomen, men kan inte minnas att jag lidit av det förrän i tonåren.

Har du problem året runt och dygnet runt? För mig är det främst under sommaren och morgon och dagtid. På kvällarna lugnar det ned sig något oftast.

• Anonym (svettas)

Mina svettproblem är ungefär lika stora året runt. Jag svettas mängder även om det är kallt ute men värme påverkar mig nog också, svettas nog lite värre om det är varmt och soligt ute. Men vilken tid på dygnet det är spelar ingen roll. Det kan rinna svett om mig även om jag sitter hemma i soffan och tittar på tv på kvällarna. Fast nu på senare tid har jag märkt att det är värre i sociala sammanhang. Jag är alltid dyblöt om händerna om jag vet att jag ska träffa människor jag aldrig mött förut. Fast just nu när jag sitter och skriver detta hemma så är jag blöt i händerna...

Betalar du själv för botoxbehandlingarna? Jag ska träffa en läkare snart och prata om detta för jag tycker inte att man ska behöva bekosta sånt här själv. Det är ju inte mitt fel att jag har hyperhidros och jag känner 2 tjejer som har fått sina bröst betalda för att de var missnöjda med storlek och form. Då ska väl inte vi svettisar behöva bekosta våra behandlingar själv??? Tycker inte jag iallafall.
    Tänkte ta upp operation med läkaren. Den under armarna när man opererar bort svettkörtlarna. Måste få ett slut på det här nu....
    Har du hört talas om den operationen? Svettas du mest om händer och fötter?

• Anonym (Sjöhästen)

Värme och sociala sammanhang är det stora problemet för mig och om jag använder tex händerna mycket så svettas jag mer om dem, fingertopparna tex vilket gör det svårare att hålla och hantera en nål tex. När jag är hemma och är avslappnad så har jag inte så stora problem (om det inte är varmt då, med varmt menar jag allt som inte är höst och vinter temp). Jag har i princip "bara" problem med händer och fötter. Jobbigt speciellt händerna de syns ju alltid, och detta ta i hand, skulle jag gärna vilja slippa. Mina händer och fötter blir dessutom rätt så röda när de blir varma...gör ju inte att det syns mindre precis (fötterna har jag förstås aldrig bara eftersom jag svettas även på ovansidan av tårna och det syns , men händerna går inte att dölja lika lätt)

Jag betalade som för vanliga läkarbesök för mina botoxbehandlingar. Jag fick remiss till Akademiska till deras svettmottagning, kanske du kan få av din läkare också? Ja, jag har hört talas om operationen under armarna, men botox ska hjälpa bra där också.

• Anonym (svettas)

Jag har provat botox under armarna en gång. Det var i mitten av maj i år och det hade ganska dålig effekt på mig. Det hjälpte såpass att det inte rann svatt i armhålorna men jag var fortfarande blöt och det blev svettringar på tröjorna ändå. Jag var så glad över att jag skulle göra botoxbehandlingen så jag gick och köpte en massa tajta tröjor (vilket jag inte kunnat använda sen i mellanstadiet) och trodde jag skulle kunna använda dem... men icke. Jag märkte ju skillnad före och efter behandlingen, men jag har nog alldeles för kraftiga svettningar för att det ska bita på mig. Det behövs nog en operation. Dessutom sa läkaren att det skulle ha effekt iallafall i ca 4 månader, men redan efter 3-4 veckor började svetten forsa igen.
    Men om man får behandlingarna betalda kanske jag skulle kunna fortsätta med botox. Kanske blir det bättre ju oftare man gör det...?

Jag svettas extremt mycket om händer och fötter också. Är aldrig torr där. Inte ens hemma.
    Varför ska man råka ut för allt detta för? Är så avundsjuk på alla som kan gå omkring barfota och ha vilka kläder de vill, för jag har aldrig haft det så. Kan inte ens gå barfota hemma för det blir blöta spår efter mig. Suck!!!

Akademiska... är det i Uppsala? Jag bor i Stockholm. Finns det nån sån mottagning häromkring tro? Ska ju iofs ringa min husläkare nästa vecka och be om en remiss, han vet förmodligen var han ska skicka mig.

Får man svårt att röra fingrarna när man har botox i händerna? Går det över efter ett tag isåfall?

• Anonym (Sjöhästen)

Usch vad jobbigt att behandlingen släppte så snabbt. Jag tror de gör operationer på Akademiska också, ja det är i Uppsala och jag tror att det är Sveriges enda svettmottagning, så du ska nog kunna få remiss dit. De är jätteduktiga och bedriver forskning också. Jag upplevde aldrig någon svaghet i händerna efter botoxbehandling, det man kan råka ut för är att pincettgreppet blir svagare, men det är övergående. jag fick domningar i vissa fingertoppar ett par dagar bara. Botox funkar däremot dåligt på fötterna upplevde jag det som och det är så generellt tror jag, men händerna funkar det bra på, oftast.

jag är också grymt avundsjuk på alla som kan gå omkring barfota och röra mörka ytor med händerna utan att det blir märken. Jag går inte heller omkring barfota hemma, det känns inte bra, blir bara arg och äcklad. Däremot är fötterna oftast torra på kvällarna och på vintern. Typiskt, då vill man ju inte vara barfota.

Jag bor i Västerås förresten.

Svar på tråden Hyperhidros - överdriven svettning