Inlägg från: Anonym (Sjöhästen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjöhästen)

Hyperhidros - överdriven svettning

Hej, jag undrar om det är någon mer än jag som lider av hyperhidros på någon del av kroppen. Själv har jag problem med både händer och fötter och tycker förstås att det är särskilt jobbigt nu under den varmare delen av året.

Jag har ingen i min närhet som jag vill diskutera problemen med och känner ingen som lider av detta. Det vore skönt att komma i kontakt med fler som lider av hyperhidros och som vill och orkar prata om det i ett sådant här forum.

Det vore härligt med en plats där man får gnälla av sig, stötta varandra och komma med tips och idéer som kan underlätta, samt diskussioner av olika behandlingar.

Eftersom jag tycker detta är jobbigt har jag valt att vara anonym till att börja med.

• Svar på tråden Hyperhidros - överdriven svettning
  • Anonym (Sjöhästen)

Vad glad jag blir att du svarat på inlägget. även om det är pest att ha detta problem så är det underbart att diskutera med någon som vet vad det innebär.

Jag har provat botox på både händer och fötter. Tyckte inte effekten på fötterna var så bra, på händerna däremot fungerade det fint. Det var ett tag sedan jag gjorde behandlingarna och nu får jag vänta ett tag eftersom jag ammar. Jag vill gärna prova jontofores och letar efter en sådan apparat för hemmabruk. Skulle vara skönt att kunna göra någonting just nu som kanske kan ha effekt.

Jag minns inte när mina problem började egentligen, jag har nog haft symptomen länge, kanske sedan barndomen, men kan inte minnas att jag lidit av det förrän i tonåren.

Har du problem året runt och dygnet runt? För mig är det främst under sommaren och morgon och dagtid. På kvällarna lugnar det ned sig något oftast.

• Anonym (Sjöhästen)

Värme och sociala sammanhang är det stora problemet för mig och om jag använder tex händerna mycket så svettas jag mer om dem, fingertopparna tex vilket gör det svårare att hålla och hantera en nål tex. När jag är hemma och är avslappnad så har jag inte så stora problem (om det inte är varmt då, med varmt menar jag allt som inte är höst och vinter temp). Jag har i princip "bara" problem med händer och fötter. Jobbigt speciellt händerna de syns ju alltid, och detta ta i hand, skulle jag gärna vilja slippa. Mina händer och fötter blir dessutom rätt så röda när de blir varma...gör ju inte att det syns mindre precis (fötterna har jag förstås aldrig bara eftersom jag svettas även på ovansidan av tårna och det syns , men händerna går inte att dölja lika lätt)

Jag betalade som för vanliga läkarbesök för mina botoxbehandlingar. Jag fick remiss till Akademiska till deras svettmottagning, kanske du kan få av din läkare också? Ja, jag har hört talas om operationen under armarna, men botox ska hjälpa bra där också.

• Anonym (Sjöhästen)

Usch vad jobbigt att behandlingen släppte så snabbt. Jag tror de gör operationer på Akademiska också, ja det är i Uppsala och jag tror att det är Sveriges enda svettmottagning, så du ska nog kunna få remiss dit. De är jätteduktiga och bedriver forskning också. Jag upplevde aldrig någon svaghet i händerna efter botoxbehandling, det man kan råka ut för är att pincettgreppet blir svagare, men det är övergående. jag fick domningar i vissa fingertoppar ett par dagar bara. Botox funkar däremot dåligt på fötterna upplevde jag det som och det är så generellt tror jag, men händerna funkar det bra på, oftast.

jag är också grymt avundsjuk på alla som kan gå omkring barfota och röra mörka ytor med händerna utan att det blir märken. Jag går inte heller omkring barfota hemma, det känns inte bra, blir bara arg och äcklad. Däremot är fötterna oftast torra på kvällarna och på vintern. Typiskt, då vill man ju inte vara barfota.

Jag bor i Västerås förresten.

Svar på tråden Hyperhidros - överdriven svettning