• Cammmie

Sagonamn - Astrid Lindgren

Hjälpt mig hitta sagonamn från Astrid Lindgrens sagor...
    Skriv vilken saga/berättelse o sen namn..

Jag funderar nämligen på att ha ett sagonamn till min blivande bebis som kommer i oktober...

TACK!

• Svar på tråden Sagonamn - Astrid Lindgren
  • mallte

Cammie:
    Paloma betyder just duva på spanska Kanske kunde vara kul att veta.

• Prisman

när min tjej föddes så såg hon ut som en rumpnisse!
    Uppåtnäsa, tre hårstrån på huvudet och hon hade legat i säte så hennes ben stod rätt upp i fem dar.
    hon har en liten knäpp lilltå som ligger över den andra tån som ligger bredvid....
    ...så hon fick heta...Trolla!

inte riktigt ett sagonamn men det är ändå ett AL-namn på ngt sätt!

• Milimani

Mitt alias "Milimani" kommer från Mio min Mio. Väverskans lilla dotter som var en fågel vid riddar Katos borg och fick sin vinge bränd.

• Terryleene
    LinusOliver skrev 2007-06-15 00:52:08 följande:
    Lotta (bråkmakar gatan)Melker (saltkråkan)Bastian (minns inte men vet att det är Astrid Lindgren namn)Lovis (rövardotter)Ronja(-..-)Jonathan(-..-)
    Bastian är ju från den oändliga historien. Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på Bastian i en A. Lindgren bok.
  • Mallaco

Madicken- Margareta (heter välxHeter min dotter
    Alva- Husan
    Matti- Lus-mias syster

Bettan- Lillebrors storasyster?! '(Karlsson p taket)
    Bosse- Storebror?!(även mio heyer ju så igentligen)
    Gunilla- Kompis
    Krister-kompis

Edla- Mios (bosses) tant som han bor hos

Alma- Emils mamma
    Lina- Pigan
    Maja- Krösa maja
    Oskar- Alfreds farfar stolle oskar.

Kalle- Mästerdetektiven!
    Anders- Kompis
    Eva-Lotta- kompis
    Jonte- Röding
    Sixten- röding
    Benka- röding (jum jum heter också Benka)

Bertil- Nils karlsson pyssling

Peter och Petra

Kajsa (kavat, madickens mamma)

Jonas- (lottas bror och madickens pappa)

Efraim- pippis pappa

Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Bosse, Olle, Lasse.
    Pontus- lammungen

Gunnar- Kompis till Rasmus på luffen,
    Märta- P Oskars fru

Många av namnen finns ju i flera av lindgrens böcker.

Några mindre kända astrid figurer

Kati

Samuel (Astrids far)
    Hanna (Astrids mor)

Rasmus, Pontus och Toker (en film där Astrid skrev manus)- Patricia, Alfredo, Berta, Gullan, Ernst, Joakim, Annika, Jan och Krister.

Albert och Stig- Hoppa högt heter boken.

Lycka till1

Vi har döpt dottern till Lisabeth efter just Madickens syster och dotterns farmor och mormor

• Terryleene
    Mallaco skrev 2007-06-15 09:13:27 följande:
    Madicken- Margareta (heter välxHeter min dotter Alva- HusanMatti- Lus-mias systerBettan- Lillebrors storasyster?! '(Karlsson p taket)Bosse- Storebror?!(även mio heyer ju så igentligen)Gunilla- KompisKrister-kompisEdla- Mios (bosses) tant som han bor hosAlma- Emils mammaLina- PiganMaja- Krösa majaOskar- Alfreds farfar stolle oskar.Kalle- Mästerdetektiven!Anders- KompisEva-Lotta- kompisJonte- RödingSixten- rödingBenka- röding (jum jum heter också Benka)Bertil- Nils karlsson pysslingPeter och PetraKajsa (kavat, madickens mamma)Jonas- (lottas bror och madickens pappa)Efraim- pippis pappaBritta, Anna, Lisa, Kerstin, Bosse, Olle, Lasse.Pontus- lammungen Gunnar- Kompis till Rasmus på luffen, Märta- P Oskars fruMånga av namnen finns ju i flera av lindgrens böcker. Några mindre kända astrid figurerKatiSamuel (Astrids far)Hanna (Astrids mor)Rasmus, Pontus och Toker (en film där Astrid skrev manus)- Patricia, Alfredo, Berta, Gullan, Ernst, Joakim, Annika, Jan och Krister.Albert och Stig- Hoppa högt heter boken.Lycka till1Vi har döpt dottern till Lisabeth efter just Madickens syster och dotterns farmor och mormor
    du verkar ju ha koll på detta, kan inte du säga om Bastian verkligen är från Astrids böcker?
  • Beckah82

Bastian är från Never ending story som du säger, INTE från Astrid.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Mallaco

Nä jag känner bara igen Bastian från Den oändliga historien

Jag kan inte erinna mig en Bastian, men kan heller inte säga att "han" inte finns i Astrids böcker någonstans
    (Hi hi var tvungen att hämta Samlingarna jag har )

• Teziz

Lukas heter hästen i Emil och alfred =) hehe

• Cammmie

finns många fina sagonamn som kommer från Astrid Lindgrens sagor..

• pemawathie

Ronja är väldigt fint tycker jag. Stina kanske?Skrattande

• Kenzie

Namnet Grim tycker jag jättemycket om. Det är en häst i Bröderna Lejonhjärta

• Palomis

Och den andra hästen heter Fjalar... Inte lika charmigt kanske

♥♥♥ Frukt är inte godis! ♥♥♥
  • Dollheart82

Lovis är det absolut finaste namnet jag vet. (ronjas mamma) Vill absolut att min dotter ska heta det om det nu är en sån som kommer ut, sambon är dock rejält negativ. Men jag tycker att jag borde få bestämma det eftersom det är jag som får gå igenom hela graviditeten och förlossningen, borde jag väl få några fördelar;)

• Längtar efter en till

Ylva-Li är ett namn från Allrakäraste syster, tror jag den heter. Det är fint tycker jag!

• johannaringer

Grim betyder ful på gammelsvenska, så det kanske inte är så bra, även om det är ett fint namn.

Alfreds farfar (fattighjonet) heter Stolle-Jocke, alltså Joakim.

Ylva-li är jättefint!

Svar på tråden Sagonamn - Astrid Lindgren