• Idaaa1982

Vad e det för JÄTTE-getingar!

Blää!

Nu har det för 4:e gången på 2 veckor kommit in en JÄTTE-geting i vår lägenhet... Den låter som en hel helikopter när den kommer flygande och ser precis ut som en geting till färgerna. Ser väldigt klumpig ut, men flyger ganska snabbt. Är verkligen skräcken för oss då vi är geting-rädda. De är ca 3,5 cm långa... Har fått ihjäl 2 stycken men inte vågat studera dem för att se om de har nån gadd..

Nån som råkat ut för dessa monster?????

• Svar på tråden Vad e det för JÄTTE-getingar!
  • A flikka

Ja!!! Såna har vi med!! Fullt av dem... de flyger gärna in i lägenheten.. jag har dock fått lära mig att det inte är en geting utan en form av stekel som KÄKAR getingar... blää.... har oxå fått lära mig att bålgetingar inte alls är särskilt stora, utan ganska små..
    Men den ser UT som en geting och är likaäcklig för det.. men jag vet inte om dom sticks :S.. troligtvis inte.
    Men du är inte ensam ^^

• Fighter

Vi har oxå mutant getingar, skitläskigt. Dom kommer snart ta över vårt samhälle...

• Camilla01

Bålgetingar är farliga, man måste åka in om man blir stuken av flera. Min man blev inlag efter att ha fått ett gäng på sig. De är giftigare än vanliga getingar, men inte lika snabba.

• Mirris

Men jag har hört tvärtom om bålgetingar. Dom är inte riktigt lika giftiga som vanliga getingar, men dom har MYCKET mera gift istället.

Fast jag kan ju ha fel... men så har jag fått lära mig iallafall.

Jag är livrädd för jordgetingar, snacka om agressiva!!

• kejsarinnan

Jag tycker också att getingarna är MYCKET större och MYCKET mer aggresiva än annars.
    Jag dammsugar upp dom för annars attackerar de ju bara.

Mamma till ett barn på jorden, ett barn i himmelen och ett barn i magen BF 9/9-07
  • AnneSophie

För två år sedan, ungeför vid denna tiden, så hörde jag ett jättehögt brummande i köket och fick se den...utan tvekan...absolut största jä-la getingliknande sak jag någonsin sett (och någonsin vill se).
    Jag överdriver inte när jag skriver att den var 4½-5 cm. Såg precis ut som en geting, fast gigantisk, och hade ett rött "bälte". Antagligen en drottning.
    Jag gillar inte getingar i vanliga fall men jag blev så rädd att jag blev helt paralyserad först. Sedan hämtade jag dammsugaren, som tack och lov fanns i närheten, och sög upp den.
    Jag har sett fler sådana här getingsaker, passerandes förbi, men tack och lov inte i huset.
    Vet fortfarande inte exakt vad det var, eftersom jag inte kunde hitta information om att det ens fanns en getingart av den storleken i Sverige.

• älska livet

getingarna här är mega stora me..dubbelt så stora än va dom brukar..å slöa som attans å låter som ett reaplan...hört många gnälla över stora getingar i år

• Valkyriia

Bålgetingar håller främst till i Skåne/blekinge/småland (så ni vet) över det så e det sällsynt att bålgetingar finns..
    Däremot så är getingarna större i år.. Även bålgetingarna.. :S Fast bålgetingar sticks mer sällan, de är fredligare än vanliga getingar.. men nog fasiken skrämmer de skiten ur en när man hör dem.. och särskilt när mna ser dessa gigantiska fornlämningar från dinosauritiden kommer flygandes mot en (dinosauriteorin står min sambo för som såg en bålgeting för första gången förra veckan nere i Skåne hehe)..

• Idaaa1982

hmm.. så en bålgeting kanske det var då.. Men huuuu!! Tur att vi ska flytta hem till göteborg nu så man slipper dom j-vlarna nu!! BLÄÄÄ

• RiaRa

Information från länken jag angav ovan : "Sweden: Bålgetingen har tidigare varit vitt utbredd i Götaland och Svealand. Idag förekommer den framförallt i södra och i sydöstra Sverige, Mälardalen och på Öland"

De getingar vi har är bålgetingar och vi bor i Mälardalen.

Annan länk: www.slb.mf.stockholm.se/miljo/artarken/artfakta/balgeting.pdf

• birdies

Men jösses! Det är läskigt att så många vet så lite om naturen och de organismer som finns där.

Bålgetingen är betydligt fredligare än andra getingar och bin och den är till och med svår att provocera. De har betydligt svagare gift än tex honungsbiet (2-15 ggr svagare, uppmätt på labb) och skillnader i uppbyggnad av gadd hos bi och getingar gör också att de sprutar in betydligt mindre gift än bin gör. det är bara överkänsliga personer som behöver vara försiktiga (och då ffa för vanliga getingar och honungsbin)

Den är värmeälskande och finns därför inte så långt norrut (uppsalatrakten tror jag är gränsen (man brukar säga 63 breddgraden). Den har minskat kraftigt i hela Europa och är hotad och med på rödlistan. Så döda inte dem för allt i världen utan släpp ut dem och dra nytta av att det faktiskt tar vanliga getingar som är ett mycket större problem för människor.

• lillagryn2

stora getingar och ping-pong humlor är de som övervintrat.

• Roffegadd

Det kan vara en vedstekel gul hornstekel

.de ska inte stickas även om en del påstår det. De har två rör eller gaddar. Är så långa som du beskriver och låter likadant. Men jag har också sett andra gigantiska getingliknande insekter som jag inte kunnat identifiera.

Svar på tråden Vad e det för JÄTTE-getingar!