• Citronmeliss

Hur använder jag hickory liquid smoke?

Har en flaska amerikanskt rökextrakt i kylskåpet som sambon släpat hem. Man kan tydligen ha den i marinader... säkert toppen i grilltider. Men jag känner mig litet osäker på hur den ska användas och köket luktar som ett helt rökeri när man öppnar flaskan. Nån som har något bra recept? Eller kan ge tips på hur den kan användas?

• Svar på tråden Hur använder jag hickory liquid smoke?
  • MotherOfTwo

Vi tillsätter några kryddmått i marinader. Ta lite i början och testa dig fram. Det är supergott i alla fall.
    Vi har det till kött och framförallt hamburgare.

Förvara den öppnade flaskan i dubbla plastpåsar i kylen så slipper du lukten. Eller slå in flaskan i folie och sedan i en plastpåse.

Lycka till!

• puffipuff

även gott att ha i tex köttfärssås

• Solhatt

Hehe, trodde du hade samma bok som jag, för detta är det enda ställe jag läst om hickory liquid smoke förut - reagerade över namnet och la det på minnet:

KNAPRIGA FLADDERMUSVINGAR
    * en medelstor bunke
    * 2,5 dl vatten
    * 3/4 dl liquid smoke (som kan bytas ut mot hickorysås eller grillolja med röksmak)
    * 3 msk torkad persilja
    * 1,5 tsk paprikapulver
    * 2 krm vitlökspulver
    * 2 krm salt
    * 2 krm peppar
    * 16 fladdermus- eller kycklingvingar
    * stor förslutbar plastpåse
    * låg ugnsform
    Blanda allt och lägg i fladdermusvingarna i kyl 1-2 timmar. Ugn 200 grader vingar i ugnsform, släng marinaden. 30-35 min.

Om det luktar mycket rök så skulle jag tillreda allt utomhus och öppna påsen ute också. Jag har ingen aning om hur det luktar/smakar!

• Citronmeliss

Tackar! Superschysst (men fler tips tas tacksamt emot...) Fast fladdermusvingar?!... har de det på konsum, tro? Det blir nog kycklingvingar istället....

Svar på tråden Hur använder jag hickory liquid smoke?