• Eliva

Skriva ut på svart papper?

Min väninna som vet att jag generellt är duktig på datorer frågade mig, och jag vill bara kolla att jag har rätt. Hon har gjort en trycksak för sitt företag som är svart bakgrund med vit text och vill skriva ut denna på sin egen skrivare. För att slippa få den vita marginalen dit den vanliga skrivaren inte "når" frågade hon om man kan skriva direkt på svart papper. Hur fungerar det? Kan skrivaren skriva VITT? Och den bilden som finns på trycket, hur ser t.ex hudtoner ut? Min tanke är att det inte går, kommer se konstigt ut, har jag fel???

• Svar på tråden Skriva ut på svart papper?
  • oxytocin

Vitt med vanlig bläckstråleskrivare tror jag inte går... rätta mig om jag har fel.

• Helajni

Bläckstråle har väl bara blå/grön/röd i sig vad jag vet. Sen blandas det till olika färger. Alltså kan den inte skriva vitt. Det som man gör vitt, ex text, blir ju vitt pga att skrivaren ej skriver där. På svart papper lär det då bli svart.
    Laser-färg-skrivare kanske kan fungera annorlunda, det vet jag icke!

• listo

Jag vet nog ingen vanlig skrivare som kan skriva i vit färg. Däremot kan man som TS är inne på, göra ett dokument/en bild där man själv gör bakgrunden svart och lägger in vit text. Då låter ju skrivaren helt enkelt bli att skriva på de områden som ska vara vita.

• white cheese

*har noll koll men spånar hejvilt*
    Om man har en skrivare som man inte är rädd om, och bara ska skriva vit text (alltså inte något som kräver att man blandar färger)... borde man inte kunna fylla ex den gula bläckpatronen med typ tippex istället, och sen skriva ut med "gul" text?
    Obs, om man inte är rädd om skrivaren då...

• listo

Tippex? Aaaaaj... nej, det är nog ingen bra idé, jag gissar att det blir tvärstopp direkt *S*

Men det var ju onekligen en påhittig idé *S*

• Eliva

Nej men vad bra, då håller ni med mig. Då vet jag att jag säger rätt till henne. Tack för svaren!

• Eliva
    Tippex idéen var ju bra däremot!
  • skorpionen80
    Eliva skrev 2007-06-11 20:02:22 följande:
    Tippex idéen var ju bra däremot!
    Bara du inte provar den så ;)
  • oxytocin
    listoplisto skrev 2007-06-11 19:50:22 följande:
    Jag vet nog ingen vanlig skrivare som kan skriva i vit färg. Däremot kan man som TS är inne på, göra ett dokument/en bild där man själv gör bakgrunden svart och lägger in vit text. Då låter ju skrivaren helt enkelt bli att skriva på de områden som ska vara vita.
    Näe det går ju inte om papperet är svart!
Svar på tråden Skriva ut på svart papper?