• anna o82

Urinvägsinfektioner

Har drabbats av ett flertal urinvägsinfektioner på en relativt kort tid. Skulle vilja veta vad detta kan bero på och vad man kan göra för att förebygga? har träffat "fel" läkare som inte kan svara på mina frågor eller hjälpa mej. Någon mer som har drabbats som jag?

• Svar på tråden Urinvägsinfektioner
  • Joona

Jag kan ju säga hur jag gör!

Jag tar ett glas på 4dl och fyller med vatten och sen så mycket citron att jag lider av att dricka det sen tar jag ett glas vatten till direkt efter det med bara lite citron i. Då förvinner det direkt efter att jag kissat ut den vätskan efter ca 30min. Då känner jag inte va de något mer! Ser även till att fortsätta dricka mycket vätska under den dagen!

• gustafssons

i början fick jag lämna urinprov varje, men nu känner jag igen så jag har de senaste gångerna bara behövt ringa min läkare, jag känner igen det väl nu när det kommer.. Tvätta med Lactacyd efter tex sex o bad i pool eller sjö/hav..

• anna o82

Tack för era tips! Ska lägga dem på minnet. Det en pina... Gör så j*vla ont! Så orättist att bara vissa ska behöva drabbaa så..

• gustafssons

ingen direkt utredning har de gjort, men som ja skrev innan så har jag diabetes som kan vara en bidragande faktor.

• Joona

Upptäckte även att 1liter citronfanta för susen när man upptäcker uvi kl 1 på natten i spanien!

Så kom ihåg att kissa direkt efter att ni klivit upp ur havet, sjön eller poolen! Sen en till sak som ingen/alla gör - kissa inte i vattnet, då finns det risk att smutsigt vatten kommer in i urinröret innan det sluts igen efter att du kissat! Så nu blir det att leta dass på badstränderna, snacka om att folk kommer glo

anna 82: du behöver inte dricka tranbär varjedag! Se till att ha koncentrerad citron hemma och ta till när du känner av det och följ de tips alla lämnat här!
    Man kan bli av med uvi utan antibiotika om man häjdar det vid första symton men även då finns det inga garantier att det försvinner med huskurer.

• anna o82

Kan citron på flaska funka? om ni vet vad jag menar! jag har sällan citron hemma, å en sån flaska har ju längre hållbarhet. Jag e beredd att testa det mesta.

• gustafssons

ja det är lika surt det, det är det sura som ska "göra susen"  med bakterierna..

• Alice i Umeå

Jag gick till en sån som bara sysslar med naturläkemedel efter ca 10 st uvi. Fick naturläkemedel och de funkade bättre och det kunde man alltid ha hemma så direkt vid första symptom så tog jag av de tabletterna. Jobbigt att springa med en burk kiss och få tid på vårdcentralen varje gång.

• MrsCrazy

Tranbärsjuice är i förebyggande syfte, jag dricker det regelbundet, men det kan även räcka att dricka det när du känner av svedan. Och all sveda är inte UVI, så antibiotika är inte alltid nödvändig, iblan kan det räcka att inte låta bakterierna få "grofäste i blåsan". Äter man antibiotika ofta ökar risken för att bli resistent, så det kan vara bra att föreslå för läkaren att byta mellan olika sorters antibiotika om man har UVI ofta. Jag har fått hem sk. "Combur" stickor att kissa på av min läkare, så kan jag testa själv. Men det är bra att odla för att se vilken bakterie som är boven, så att man sätter in rätt sorts antibiotika. Så spring till VC om du misstänker UVI, så dumt att låta bli. =)

• anna o82

Ska se till å alltid ha tranbärsjuice å citron hemma, så att man kan ta ill det direkt!

• Emmixen

Jag hade mkt UVI när jag var mindre och jag håller med om att det är hemskt. Nu är det två-tre år sedan senaste och det är jag glad över! Så jobbigt också eftersom jag sitter ner hela dagarna.. :-s

• Bicky

Urinvägsinfektion är inget roligt. Jag har haft det mycket och fick göra en undersökning. De konstaterade bara att allt var "normalt", och så mycket mer kunde de inte göra.

Men var också noga med att vara rena före samlag, använd gärna glidmedel så att bakterierna inte gnuggas in i urinröret. Sen efteråt, gå och kissa. Men ta ett ljummet glas vatten och häll på underlivet innan du kissar, och sen häll ett glas till efter du har kissat. Bort med bakterier!

Man kan göra miljön i urinblåsan antingen jättesur (typ citron och tranbär) eller jättebasiskt för att ta dö på bakterierna och därmed infektionen. Man kan ta en tesked bakpulver i ett glas vatten en gång i timmen, plus en massa vatten. Man kan också badda underlivet med naturell yougurt, det kan lindra lite.

• Angeloudi83

Hej!
    Läste ditt inlägg.. Det är så att jag har konstant haft urinväginfektion och känner igen det nu varje gång det kommer.
    Men ett tipps till dig som oftast får det..

Drick gärna citronvatten men inte för kallt.
    Änvänd gärna vanliga trosor eller boxer.
    Tranbärskapslar är bra finns hos din hälsokost.
    Tranbärs juice men inte den som finns i affärerna den innehåller socker. Man ska undvika socker produkter.
    Men en sak som jag verkligen kan rekomdera som hjälp mig det är zoonterapi, läkaren skrev bara ut mediciner och visstdet hjälper men inte i längden.
    Med hjälp av zoonterapi samt tranbärskapslar har jag inte fått det på 2 år...
    Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Svar på tråden Urinvägsinfektioner