• Axxa

Vad behöver man tänka på när man ska åka till Grekland med en liten på 1 år? Vad behöver man ha med sig, barnvänliga utflyktsmål etc

Hej! Jag, min man, vår son Ludde som blir 1 år 29:e juli och mina svärföräldrar ska åka till Grekland/Parga den 30:e juli. Egentligen är det helt fel årstid att åka till Grekland med en småtting då det är olidligt varmt men min man kunde bara ha semester i juli/aug och hans mamma också.... så det fick bli då...
    Nu undrar jag... vad är viktigt att ha med sig på en greklandsresa i juli/aug när man åker med en 1åring (har t ex läst här på FL att det är bra att ha med sig blöjor från Sverige då blöjorna är så dyra därborta), hur lång tid tar det att flyga till Parga (eller vart man nu landar), vad är viktigt att tänka på när man för 1;a gången flyger med sitt lilla barn och har någon varit i Parga och har några bra och barnvänliga utflyktsmål att rekommendera samt kanske billiga och trevliga tavernor som inte är för turistiga :)?

Tack i förskott!

Alexandra - mamma till världens goaste Luddis
  • Svar på tråden Vad behöver man tänka på när man ska åka till Grekland med en liten på 1 år? Vad behöver man ha med sig, barnvänliga utflyktsmål etc
  • Amita

Viktigt att dricka mycket vatten, inte vara i solen mellan 12-3 då den tar som mest, smörja ordentligt med solkräm och hålla sonen mest i skuggan. Sedan ska solskyddsdräkter vara jätte bra skydd mot solen också.

Länkar med lite tips och råd:
    www.svenskamammor.com/flygamedbarn.htm
    www.kalimera.nu/oar/fastland/parga.html
    www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,625661,00.html
    www.ticket.se/sv/guide/dest_CP000951_CountryPart_Parga_Grekland.html

• Amita

Titta här också:
    www.familjeliv.se/Forum/search.php&QSort=&pagesize=10&QPhrase=parga&QAny=&QWithout=&QField=&QDate=&QDB=forum.index&ADVANCED=1&SUBMIT=.%3AS%F6k%3A.&community=&forum=&category=&trade=&area=

• Lalune2

Jag har lite tips i mitt krypin, kika gärna in där om du vill.

Man är aldrig nöjd; antingen är det för VARMT eller för KALLT...
  • clara b

Lite tips inför Greklandresan från mig och min dotter Alva 1 år, nyligen hemkomna från Kefalonia, Grekland:

- Ge barnen salt mat att äta, typ salta kex, kaviar, chips. Det är bra för vätskebalansen, och så blir de ju lite törstiga också och dricker mer.
    - Ge näsdroppar 30 minuter innan start/landning, det hjälper om det skulle vara jobbigt för din sons öron. Alva fick det, och hon reagerade inte alls. En del ger välling också, så att de sväljer hela vägen upp/ner.
    - Tyckte inte det var så jättedyrt med blöjor där, det var skönt att ha en sak mindre att packa, så vi hade med oss några stycken för de första dagarna, sedan köpte vi ett paket där.
    - Respektabla biluthyrningsfirmor har bra bra bilbarnstolar, så vi hyrde och åkte på egen sightseeing. Mycket bättre än gruppturer, då man själv kan bestämma om stopp på vägen och när det är dags att åka hem.

Hoppas ni får en jättehärlig semester!

• Tatta

Ta med ett litet reseapotek för barn: vätskeersättning, Alvedon, osv osv.

Ta med myggnät!! till vagnen och vita svala lakan - det är skönt att ha mot kroppen och skyddar mot solen. Se även till att ha parasoll och klädnypor - då kan du spänna upp tyget som solskydd. Kanske investera i UV-nät till vagnen? tygen kan du även blöta mot värmen.

Gärna vagn med nät bakom huvudet - blir lite tvärdrag då.

Gärna svenska våtservetter, i vissa länder är allt för bebis så starkt parfymerade.

Termos för kokat vatten (till välling) om han dricker det. Det finns inte alltid kokat vatten att tillgå, speciellt om man är ute på utflykter osv.

Liten handfläkt kanske? Det är hett som tusan.

Om jag inte minns fel tar det väl 3-4 timmar att flyga till Parga. Ta med ny kul leksak till flyget.

Ha det så skönt!

• williewillie

Min syrra tipsa om att köpa en billig sulky som går att ha i liggläge att ha med istället för vanliga vagnen, då flygbolagen inte är speciellt rädda om bagaget..tydligen många som haft oturen att få en skadad vagn med sig hem..

• Salamandern

vi tänkte att det väl alltid fanns barnmatsburkar att köpa. men... det fanns bara en sort och den kostade 3 euro (nästan 30 kr!).

• Lisa1981

Jag packade med mig allt som jag kunde tänkas behöva pga att jag inte ville chansa på att det fanns där (grekland)

*termos
    *blöjor
    *mat
    *sulky med fullt liggläge, ingen vagn du är rädd om , jag köpte en babytravel, billig och jättebra. Min reskompis ordinarie vagn gick sönder, inte så roligt när man behöver ha den.
    *reseapotek, temp, alvedon, kylbalsam, solkräm m.m
    *yes diskmedel för att tvätta upp kläder, det bästa fläckborttagningsmedlet.

med mera

Ha en bra resa

• Gipzy

Vi har nyligen varit i Thailand med våran 1-åring, och det som var helt toppen (oumbärligt!) att ha med var;
    liten termos ca 3 dl (claes olson)
    vattenkokare ca 2,5 dl (elgiganten)
    majsvälling (jättebra om de blir lösa i magen)
    solskyddskläder,jag hade både byxa o tröja (tröjan trekvartsärm) men nu i efterhand skulle jag valt hel-lång ärm istället. Byxan var till knäna, helt ok!
    Min dotter använder solskyddskläderna även här i Sverige, särkilt tröjan. Perfekt när hon badar. Torkar ju så snabbt, blir ej kall.
    Ha det så trevligt på semestern!!

• Axxa

Tack för alla bra tips och råd! ;) Skrivit upp på ett papper det som jag gillade och inte hade tänkt på....
    Kom gärna med fler idéer och förslag...

• Axxa

Puffar upp tråden! 1 månad kvar tills resan tar sin början :)
    Kom gärna med bra tips om vad man kan göra och se i Parga och dess omgivningar, t ex båtutflykter, dagsutflykt till Korfu med mera och gärna tips på bra restauranger som inte är fyllda med turister....

• JenLa

Hej vad skoj att ni ska på semester.
    Vi åker på onsdag, det är om 3 dagar, då far vi till Korfu - Grekland.
    Det jag har tänkt packa med för en vecka till vår ett-åring är bl.a:

Solskyddskläder, sunmate - tröja, shorts, keps och badskor Solkräm 30+
    Blöjor
    Barnmat, burkar, grötpulver och några fruktpureer till mellis
    Tvättlappar torra, de våta dunstar säkert fukten ur!
    Flytande alvedon, då supparna flyter bort i värmen, om ni inte har tillgång till kylskåp.
    Nya leksaker, böcker etc.
    Sulky med sitt och liggläge, med vagnparasoll.
    Vätskeersättning, eller recept på salt/socker lösning.
    Bärsjal, då man säkert får lov att lämna ifrån sig vagnen på incheckningen. Bra att bära då hon vill vara med, sova på ryggen.

Ja det var nog det mesta...
    Ha det bra på er resa! Hälsn. Jenny

• Axxa

JenLa: Tack för tipsen! Har inhandlat det mesta av det där t ex solkräm och solskyddskläder. Kan tipsa om att ta med sig ett paket välling då jag hört att barnen i värmen ibland inte har lust att äta, bara dricka....

Vi använder varken bärsele eller sjal till vår son men har en sån där ryggsäck där barnet kan sitta i (fastspänt då såklart) från Haglöfs. Den har vi tänkt ha med.

Suppar använder vi inte så det blir flytande alvedon i vilket fall :)

Badskor kanske man borde köpa, men de kanske är billigare på Parga eller vad tror du?

Sulky ska vi köpa nu i juli.... kan du tipsa om ngn bra som har liggläge och som gärna ligger under 900 kr i pris?

TREVLIG RESA!

/Alexandra

• Lillis mama

Jysk har en billig o enkel sitt-vagn för 299kr
    vet ej om den har flera lägen..

• Miss Maja

Kul att komma iväg på semester. Älskar Grekland men i år valde vi att hyra en stuga i Danmark istället. Blir säkert jätte mysigt. Du letade efter en billig vagn. Babyproffsen har kampanj på nån paraplyvagn som verkar vara helt okej.
    Trevlig resa!

Svar på tråden Vad behöver man tänka på när man ska åka till Grekland med en liten på 1 år? Vad behöver man ha med sig, barnvänliga utflyktsmål etc