• Lady81

Bostadsområden i Umeå??

Hej hej!

Har ev. funderingar på att flytta till Umeå, någon som kan svara på mina frågor?

Vilka områden är trevliga att bo på, och hur pass långt från stan ligger dessa?
    Vilka områden bör man akta sig för?
    Och till sist, vilket områden är "lite högre klassat" än andra?

Vore oerhört tacksam med snabba svar!!

• Svar på tråden Bostadsområden i Umeå??
  • Neithotep

Bor inte själv i Umeå men jag skulle hellre bo på Sofiehem, Tomtebo, grubbe eller Rödäng än Ålidhem, Ersboda och Umedalen och de stadsdelar som ligger just kring city. Har ingen aning vilka som har högre klass men dem tycker jag är finare iaf =)

• luzorsus

Haga är väldigt populärt..ligger bära stan....dyra bostadsrätter där en tvåa kan gå på 900 000, en trea på lite över en mille lugnt. Fint, gammalt, centralt.

Väst och öst på stan är oxå populära ställen efdtersom de, som det låter, ligger centralt.

Västerslätt är mestadels villaområde.......realtivt centralt, finns en del bostadsrättsföreningar oxå.

Grubbe gillar jag...ligger några kilometer från centrum, nära älven, nära skog....finns alla typer av boenden där....mycket villor.

Berghem ligger väldigt nära universitetet......mycket studenter.

Ålidhem och Ersboda skulle jag aldrig bo på själv. Områdena är säkert trevliga men det är lite betonggetto över dem....

Områden som är hög klass på........ja. Haga kanske, men där är det ju en salig blandning av människor.
    Överklass kanske man skulle kunna säga Ön........Bara gamla västerbotteshus för 3 miljoner typ....

Tomtebo har väl haft gansak dåligt rykte förut men nu har det buggts en hel del villor där som höjt statusen avsevärt tycker jag.......

Vill du veta/fråga mer är det bara du hör av dig i gästboken.

• luzorsus

Ja Umedalen är ingen hit heller..........om man frågar mig .Om man inte köper en nyproducerad villa i det nya områdena där såklart .-)

• karinagumman

bor på berghem... säljer just nu tvåan här för en fyras radhus på mariehem... nära och bra...

• Lady81

känner att det ska vara nära till centrum. det är viktigt, gåavstånd vore ju guld. men sen ska det ju vara hyffsade priser oxå på hyrorna. misstänker att det är ruskigt svårt att få tag på en hyresrätt där? eller måste man verkligen köpa nåt tro?

• Cilota

Jag bor Öst på stan och har 10 minuters promenad till torget i centrum. Jag gillar läget här och är betydligt lugnare än Ålidhem där jag sist bodde.

Både jag och min kompis, som bor i kvarteret bredvid, fick lägenhet på första försöket så det måste inte vara svårt att få hyresrätt här

♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • luzorsus

öst på stan, väst på stan, haga är närmast centrum. Sen är berghem nära..öbacka.

Registrera dig på www.bostaden.se om du är intresserad av att hyra, eller kontakta privata hyresvärdar.Hos bostaden är det svårt att få centralt om du ej stått i kö i flera år...

• Sofis

Jag bor på östra ersboda och måste faktiskt säga att jag trivs jättebra härute! Just där jag bor får man inte alls någon ghetto känsla. Har man bil tar det bara några minuter ner på stan och det går bra med bussar!

• strawberryicecream

Öbacka är underbart! Likaså Haga, båda ligger nära stan.

• zuzzetuzz

Marieberg är bra o bo på, väldigt lugnt ställe me mycke
    barnfamiljer. O de går bra me bussar ner till stan

• Cilota

Nära till Nyadalabadet är det också från Marieberg. Kan ju vara trevligt på somrarna

♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • zuzzetuzz

Ja de äre ju, dit måste ja gå nån dag

• Norrländskapräriensgudinna

Har ev. funderingar på att flytta till Umeå, någon som kan svara på mina frågor?

Vilka områden är trevliga att bo på, och hur pass långt från stan ligger dessa?

Svar: Beror ju på intressen och behov. Tror att Berghem passar alla. Det är lummigt och fint och lugnt. Många dyra villor och bostadsrätter, några studentlägenheter nu också. Absolut lite "högre klassat" Nära både natur och stan. Tar 10 minuter att cykla till stan. 20 att gå. Har bott där och trivdes ypperligt. Andra högre klassade områden är annars: "ön" (nästan bara villor för 3 mille dock) Kvarteret "bryggaren" på Teg (bostadsrätter med älvsutsikt mitt i centrum, kostar någon mille styck) Sofiehem (många dyra villor, rätt centralt) Mariedal. Villor och pittoreska radhus i lummig miljö. Haga, nära stan, dyrt. Grubbe, samma där.

Sämst rykte(?) Ålidhem. Alla hus nästan likadana, stökigt nattetid, nästan bara studenthyresbostäder, glasskross i sandlådorna etc. Fördel: Centralt, många studentpolare som grannar (om man nu gillar dem och gillar att ha det livat)

Ersboda, särskilt östra: Många, många hyresrätter med invandrare och flyktingar. Högst arbetslöshet och socialbidragstagare bland de boende i hela stan, oroligt, stölder, missbruk etc. Men villorna ska vara trivssamma och barnfamiljer trivs ofta i bostadsrättsradhusen. "Rinkebykänsla" över det. Bra bussförbindelser och tar 10-15 minuter att cykla till stan. Nära till Nydalabadet.

Umedalen: Kommunen har placerat ut stor andel f.d psykpatienter ifrån det gamla mentalsjukhuset som för några år sedan låg i området i hyresrätter där. Annars många arbetslösa ungedomar som bor där. Har senaste året begåtts yxmord och ett annat mord i området. Läskigt. Men det är lummigt och fint i naturen runt husen. Rätt nära stan.

"Mellanhög standard": Tomtebo med många dyra villor och bostadsrätterna ökar MYCKET starkt i pris. Bra för barnfamiljer. Mycket lummigt och nära bad och äventyrspark, lugnt nattetid (samt dag), bra bussförbindelser. Nackdel, ingan större matbutik nära. Ett område klart på väg "upp" statusmässigt.

• karinagumman

vill så ännu en gång slå ett slag för Mariehem/berg/dalh & strand....

vi flyttar nu från berghem (underbara berghem som är tyst och lugnt och nära stan  o universitetet) till just mariehem

mariehem
    har både radhus och lägenheter... det ligger geografiskt sätt efter berghem..
    så det är kanske 10 min på cykel till universitet & sjukhus..  20min max på cykel till stan.. mariehem har ett centrum med stor Ica, kiosk, frissa och stans bästa kebab/pizzahak!
    mariehem har skola, vårdcentral och stora friluftsområden...

och nya mariestrand håller på att byggas så jag antar att allt kommer byggas ut..

det är nära till mariedahls köpcentrum med jysk,skokanonen och barnens hus mmmm
    och ett stenkast bort ligger coop forum, med massa butiker som kappahl, systeme och ngn tvaffär. mellan mariedahl och coop ligger massa affärer typ rusta färghallen och bilaffär

läs gärna min blogg...
Svar på tråden Bostadsområden i Umeå??