• LilaStar

5 minuters rast per arbetad timme

vad har jag fått det ifrån?
    Trodde man hade "rätt" till det?

På arbetsmiljöverksets hemsida står det så här...

"Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt. "

• Svar på tråden 5 minuters rast per arbetad timme
  • JAG är BÄST

Man har normalt 8tim varje dag=40tim i veckan.

Varje timme så tar man 5min x 8 = 40min vad tror du det kostar arbestgivaren?.

Räkna det x alla anställda så ser du vad en arbestgivare betalar i tid där inget arbete utförs.

Vissa heltidare har 1/2 tim lunch och och delar upp den andra halvan på 2st 15min under dan.

Vissa arbestplatser har 1tim lunch och 15 min fikarast. Vissa arbestgivare GER sina anställda ytterligare 15min.

• LilaStar

lägger själv scheman.. .därav frågan...

• Julmust

Tror det regleras i avtalet på samma sätt som antalet semesterdager och liknande. Vi har 15 min om dagen.

• Naty

så har har vi rast, när vi jobbar 6-14. kl 8, 20min. kl 10, 20 min.
    11.30 lunch, 40min- 1 tim beroende på hur mycket vi har att göra.
    Vi jobbar alltså ungefär 1,5 timme mellan varje rast

• game set match

Man har väl rätt till lunchrast som kan variera mellan 30-60 minuter beroende på arbetsgivare. Övriga raster får man väl ändå endast om "arbetet så tillåter"?

• Marie IE B

5 min/timme är ingenting som egentligen finns och som man per automatik har rätt till.

Vi har 30 min frukostrast, 15 min betalt och 15 min obetalt. Sedan har vi 45 min obetald lunchrast, that's it. Inga fikaraster förekommer. Till saken hör också att vi har en butik i anslutning till produktionen och den ska skötas även under våra raster vilket betyder att den som har butiken kan få gå ifrån sin lunch flera gånger, detsamma gäller telefonen som alltid ska svaras i. Detta sköts ju i o f sig så smidigt som möjligt, har man varit ute i butiken två gånger under sin lunchrast så kanske man sitter en liten extra stund och inte reser sig upp efter 45 min.

• Booblie

Hörde senast igår då jag var på info inför sommarjobbet att man har 5 minuters "paus" för varje arbetad timme...Dock fick man välja mellan att ta sina 5 minuter varje timme eller ha en längre fikapaus på förmiddagen. Chefen påpekade detta mest med tanke på de som röker...jaja men det kan kanske variera.

• skorpionen80

Hmm, vi har inga regler utan får ta rast när vi känner för det, under eget ansvar så att säga. Likaså lunch, den får vi ta mellan 11 och 13, hur lång/kort vi vill. Det är skönt ;)

• Julmust

De flesta har väl inte rätt till betald lunchrast. Vi har standardarbetstid 8-17, dvs 9 timmar varav en går bort till lunch.

• Naty

vi har turen att ha betald lunch, de dagar då det är riktigt lite att göra så arbetar vi knappt 6 timmar fast vi e där 8 tim. men det händer inte ofta.

• vcent

Är nog mycket upp till arbetsgivaren och snarare vad som är accepterat på arbetsplatsen snarare än vad du har rätt till.

Låt säga att du kör truck där du sitter eller sitter i en kontorsstol, ofta är det isf accepterat att ta en bensträckare när så behövs

Svar på tråden 5 minuters rast per arbetad timme