• Smilla77

Solskydd!?!

Har en dotter på 8,5 månader. Nu när vi har så himla fint väder har frågan kring solskydd kommit upp till diskussion bland mina vänner. Rekommendationerna är ju att barn under ett år inte ska använda solkräm, utan ska vara i skuggan eller ha heltäckande kläder. Att hålla en liten krypande tjej som älskar att gå på upptäcktsfärd i skuggan är inte helt lätt, och jag har inte lyckats hitta så mkt svala sköna heltäckande kläder...

Nu undrar jag hur ni andra mammor och pappor gör med era små underverk! Vill också jättegärna ha tips på vart man kan hitta bra kläder.

• Svar på tråden Solskydd!?!
  • Teskedsmamman

Köp en solskyddsdräkt då? Kalasbra och skyddar fint!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 35
  • Marie1978

Badkläder med UV-skydd finns hos Polaren o. Pyret.
    Jag tycker helt klart du kan använda solkräm, men köp på Apoteket med enbart fysikaliska filer (exvis Bamse faktor 30) som ej tas upp av kroppen. Smörj ett REJÄLT lager, huden ska vara helt vit, och glöm inte att smörja efter bad i poolen då mycket av krämen rinner av.

När barnet sitter i sandlådan kan man ju köpa ett enkelt parasoll för att skydda mot den värsta solen.

Lycka till!

• Jennyrockar

Enda anledningen till att BVC (å andra) säger att man inte ska smörja in barn under 1 år med solskyddsfaktor är för att dom tror att man ska låta bebisarna vara ute i solgasset typ hela dan om dom säger att det är ok att smörja.

Det ÄR okej att smörja in, men man kan ju förstås försöka ha dom i skuggan så mkt det går.  Morgan är nu 8 mån ca å han kryper överallt, storebror vill bada å då åker vi till stranden/barnpoolen varje dag.
    Morgan får hålla sej i skuggan så gott det går, men i kortbyxor å t-shirt blir det varmt iaf så jag smörjer honom med Nivea 20 åsså får han vara lite i solen, plaska lite i vattnet å så han oxå utan å bränna sej.

Åsså solhatten såklart.

Det är inte alltid man ska lyssna på bvc, hellre smörja in barnet än ett barn som kryper överallt å bränner sej eller svettas ihjäl i långärmat å långbenat! 

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • picolina

det är inte ok att smörja barn under 1 år med solkräm. häromdan va det en solexpert på tv som pratade just om detta. barnets njurar kunde inte bryta ner krämen (något sådant) så man ska inte använda kräm. små barn ska inte vistas i stark sol överhuvudtaget. det är jobbigt (har själv en 10mån som älskar att va ute) men man får försöka stå ut. solskyddsdräkter är egentligen till för lite större barn. det finns solskyddskläder (vanliga) som man kan köpa men som sagt att går det inte att skydda händer, nacke och ansikte.

tips jag har att ge dig;
    var ute tidiga mornar när solen är svag även sen eftermiddag
    använd alltid långa ärmar byxor och solhatt
    köp tex axel-ida solskyddsnät till vagnen till promenaden
    hitta en bra skuggig lekplats

vet inte om det hjälpte

ღღღ ♥ Maja 22 juli 2006 ♥ ღღღ
  • Smilla77

Picolina: tack! Läste om det där på nätet också, men blev osäker på om det gällde även kräm med fysikaliska filter? Vet du? Det där solskyddsnätet lät spännande! Vart hittar man det? Har du tips på vart man hittar svala heltäckande kläder!?

• Smilla77

Picolina: tack! Läste om det där på nätet också, men blev osäker på om det gällde även kräm med fysikaliska filter? Vet du? Det där solskyddsnätet lät spännande! Vart hittar man det? Har du tips på vart man hittar svala heltäckande kläder!?

• picolina

kläder tycker jag oxå är jätte svårt. har hittat lite grann på de vanliga affärerna..  byxor (3för2) på lindex och långärmade tröjor på hm. tröjor är luftigare än bodys.. vi brukar va rätt mkt i skogen oxå. bra med skugga där... ang solkräm för barn så sa de på apoteket att små barn under året helst större ska inte använda solkräm. jag har tänkt såhär, kan jag itne skydda dottern ordentligt smörjer jag i undantag. men inte varje dag..

• Smilla77

Picolina: Tack för dina svar! Ditt resonemang låter klokt, var lite i de banorna jag också tänkte! Har oxå varit på Lindex. FÅr ta en runda till HM i morgon. Hittade en tunn tröja med lång ärm på esprit, kan rekommenderas!

Var hittar jag solskyddsnätet?

• picolina

oj sorry! köpte solskyddsnätet från babyland..

Svar på tråden Solskydd!?!