• tröskan

Utredning?

Hej på er alla som kämpar där ute. Har just fått en remiss från min gyn till att gå och ta en massa blodprover för att se om de kan utröna vad som orsakat mina fyra missfall. Har dock en son som jag fick i min andra graviditet, har sedan haft tre missfall till. Nu undrar jag bara; Har läst här att en missfallsutredning kostar ca 5000 kr. Ingår det då mer än de här blodproven som jag ska ta? Betalar man alla dessa pengar när man kommer till labb på sjukhuset? Jag fick nämligen remissen via brev och har inte pratat med min gyn själv nu. Hon har inte nämt ett ord om vad proverna ska kosta. Det är en massa prover på mig och något på min sambo.

Tacksam för svar!

Hur lpng tid tog det innan ni fick svar på proverna?

Tröskan

• Svar på tråden Utredning?
  • Franka

Jag gjorde dessa tester innan jul. Det kostade inget. Det var i Stockholm, kan det vara olika mellan olika län?

Vi bokade in ett möte för att prata om resulatet med samma läkare som skickade remissen. Tror att det tog max 1 månad att få svar.

• tröskan

Jaha. Det kanske är så då, eftersom min gyn inte har sagt något. När jag under senaste graviditeten skulle prova progesteron var hon nämligen så himla noga med att informera om att det var dyrt.
    Jag trodde nämligen det kostade pengar efter att jag läst det här inne, men det kanske var något helt annat..

Tack för ditt svar! Fick du någon hjälp av proverna?

Tröskan

• tröskan

Idag var jag och lämnade proverna. Det kostade ingenting. Antar att jag inte kommer att få svar förrän efter sommaren eftersom det nu är semestertider. Dessutom har inte min sambo lämnat sitt prov än, men han ska nästa vecka..

Franka, hur fick du reda på att du hade en sammanväxt i livmodern och vad gör man åt det?

Kram Tröskan

• Franka

En av delarna i missfallsutredningen var att spola livmodern med saltlösning och samtidigt köra med ultraljud, då ser man om vattnet rinner fritt eller om nått är i vägen. Detta ska göras på precis efter mensen.

Först undersöktes sammanväxten vid två separata två gånger (med en mens emellan) på min utredningsklinik, sen fick jag remiss till Sabbatsberg som ska ta bort den/sprätta upp den i september.
    En sån här sammanväxt är tydligen väldigt ovanligt, har inte hittat nån som skrivit om det här. Sammanväxt av äggledare verkar något vanligare.

Svar på tråden Utredning?