• Agneta jkpg

begraver min pappa, barnens morfar på fredag

Pappa gick bort i cancer förra söndagen, det är begravning nu på fredag. Jag har skrivit ett minnestal (med lite hjälp från olika håll på nätet oxå). Men jag vet inte om jag orkar hålla det själv eller inte, vet att jag inte borde pressa mig själv men vill verkligen.

"Älskade pappa. Vi visste att denna dag skulle komma, ändå var vi inte förberedda. Tillvaron blir tung; allt annat blir oväsentligt. Det är lätt att se livet i svart, men för allas vår skull bör vi försöka hitta den strimma av ljus som ändå finns. Du lämnade ju så mycket efter sig, så många vackra spår.

Dagen då du dog, är inte dagen vi förlorade en far. Pappa finns inom oss. Våra blodsband löper vidare. Hans uttryckssätt är en del av våra. Hans varma sätt att vara finns kvar. Hans kärlek och generositet, hans fasta hand, all den trygghet som han har givit, alla skratt som vi har delat, allting har vi kvar inombords. Det är inte lätt att förlora något så allomfattande stort som en far. Saknaden är för evig. Må så vara. Vi är tacksamma över vår far, över allt han gjort för oss och över allt som varit.

Pappa, kanske hör Du oss nu, kanske inte: vi saknar Dig oerhört, som familjemedlem och vän. Du, pappa, var en varm och generös person. Just därför vet vi att Du hellre vill se oss le åt minnena av Dig, än att vi låter vår tillvaro mörkläggas. Du älskade att leva. Du såg ljust på livet. Du skulle ha sagt: det bästa Ni kan göra för mig är att gå i samma fotspår.

När det känns som värst, och när det värker som mest i själen, kan det hjälpa att tänka att döden inte behöver vara slutet på allt. Ingen kan förutspå framtiden, och ingen vet vad som händer efter det här livet. I den tanken finns det faktiskt lite hopp. Kanske kommer vi att ses någon annanstans, någon annan gång. Och kanske står du redan nu på en strand, vid ett hav i en annan värld, där solen just håller på att gå upp.

Vi vet att du var stolt över oss. Vi var, och är stolta över att få ha haft dig som vår pappa. Om vi hade fått välja hade du funnits hos oss många år till. Tänk om det kunde ske som Tuva säger, att när du blir frisk så trillar du ner från himlen igen. Eller om vi kan göra som Emils förslag, ta ett stort flygplan och hämta ner dig igen.

Dystra tankar föds denna dystra dag, och så skall det givetvis få lov att vara. Men ? är det inte nu, när sorgen är som tyngst och saknaden som störst, som vi bör försöka väva in leenden i tillvaron? Jo, vi tror det! Det kanske viktigaste av allt: pappa skulle vilja att vi torkade tårarna, accepterade faktum och gick vidare med våra liv.

Du kommer alltid att leva i våra hjärtan och finnas med oss varje dag, varje timma, varje minut. Vår kärlek till dig är gränslös, och så kan inte heller döden skilja oss åt. Du kommer för alltid att vara en del av oss, i våra gener. Du finns i Emil och Tuva, och när de blir vuxna och får barn i sin tur, så kommer du att leva vidare genom dem. Du tar aldrig slut utan finns med oss idag, imorgon, för evigt. Men- vi saknar dig."

• Svar på tråden begraver min pappa, barnens morfar på fredag
  • mysundown

Väldigt fint..
    Förstår att det kan vara tungt att hålla talet. Men som sagt, mycket fina ord.

• Lisa1980

Hej,
    Min pappa gick bort väldigt hastigt i slutet av oktober.
    Jag kan berätta hur jag kände och jag hade aldrig klarat
    det. Det var det absolut värsta jag någonsin hittils varit med om.
    Att begrava sin egen pappa, det var något man hade skjutit
    undan. Trots att han varit sjuk de senaste 6 åren så fanns
    knappt den dagen med i mina beräkningar.
     Pressa inte dig själv, om du känner det blir för mycket
    så skriv ner dina ord, rama in dem och lår orden stå på
    hans kista eller stå framme så att alla kan läsa dem själva....Kram //Lisa

• Salliemamman

Jag beklagar så att din far slutligen var tvungen att resa, jag förstår att ni stod varandra mycket nära. Du skriver så vackert och så smärtsamt: "Det är inte lätt att förlora något så allomfattande stort som en far."

Det är ett oändligt vackert tal, Agneta, så fina, starka, värdiga ord, så mycket respekt, innerlighet och kärlek. Jag läste texter jag skrivit till min dotter på hennes begravning. Jag grät enormt, orden blev svåra att uttala och snoret rann, men jag bryr mig inte om det, viktigare var att jag iallafall talade till henne vid denna den allra allra yttersta stunden i människolivet. Men om det där och då blir dig övermäktigt att läsa kanske du kan ha sett ut någon annan innan, som i så fall kan ta över.

Jag önskar dig all kraft och allt ljus i er stora stora sorg. Att den odödliga kärlek ni känner till din far ska bli det som kan bära er igenom detta.

Mina allra varmaste kramar
    /Salliemamman

• nennepenne

Min Far gick också bort i cancer förra söndagen! Skrev hans begravningsannons igår. Sitter nu och letar passande musik till begravningen. Fick då för mig att jag skulle vilja sjunga "öppna din himmel" med Ted Gärdestad för far på begravningen. Tänkte lika så, om jag hade kraft till det men fick tyvärr erkänna för mig själv att det alldrig skulle gå. Hoppas nu kunna finna nån annan som kan sjunga låten.
    Det var otroligt vacker text till din far....tårarna trillar fortfarande ner för mina kinder....skulle kunna varit jag som tänkt precis lika dant.
    Känn inte för stor press utan framför dina ord så som du känner att du klarar, utan att behöva sitta och vara närvös för hur vida du skall orka eller ej under begravningen. Kanske kan du be prästen(begravnings förettaren) läsa det om ni skall ha en minnes stund efteråt.
    All styrka och många känslo kramar till dig.......

• Agneta jkpg

tack för era ord, jag lämnade över ordet till begravningsförättaren men han läste talet precis som jag hade tänkit mig, det så det blev ett ljust och fint minne av dagen att trots allt bära med sig.

• lollo99
    Vad fint skrivet !!! Tårarna kommer när man läser något så fint min pappa gick bort hastigt för en månad sedan i en stroke och det känns så tungt vissa dagar och jag har svårt att förstå att han bara inte finns bland oss längre.
  • grynet80

Jag saknar med min pappa, han dog hastigt i början av året o nu är det snart hans födelsedag... Skitjobbigt

• Berni

beklagar, min pappa gick bort i tisdags och jag kunde inte vara på begravningen, han dog i Chile väldigt hastigt.
    jag ska få mitt första barn om några veckor,försöker att fokusera att h*n är en del av honom, som dina barn och du är en del av honom.
    Kramar!

• maddy26

Jättefint tal till en pappa ! Förstår att du inte kunde läsa det själv.
    På Min pappas begravning var jag i en annan värld, det var så jobbigt särskilt med en nyfödd i sina armar!!
    Tänker på dig och vet vad du gått igenom.

Svar på tråden begraver min pappa, barnens morfar på fredag