• SilentStar

Stressad och aggressiv tik vid skendräktighet

Min tik som fyller 2 år nästa månad har precis haft sin andra skendräktighet (hon är väl mitt uppe i den just nu skulle jag tro)

Förra gången blev hon otroooligt stressad, det tog ända tills nästa löp innan hon lugnade ner sig...hon är stressad denna gången också men inte lika mkt, men nu har hon lagt sig till med ett lite mer aggressivt beteende.

Förr har hon kunnat skälla på tex mötande män (hon avskyr män) men jag har kunnat avstyra det, nu gör hon utfall och "tjuter" och det låter jättehemskt, samma när vi möter hundar, men där är dey mer att hon vill fram och hälsa men hon blir helt bångstyrig.

Har ingen budget just nu för en kastrering trots att det är det jag vill göra.

Fick recept på Galastop men som var försent denna gången att sätta in men som jag skulle testa nästa gång. Kan det hjälpa tro?

Vad kan jag göra vid dom här utfallen, just nu är jag så rådlös att jag mest försöker stå i vägen för det hon vill "attackera" eller hålla för hennes ögon så hon inte ser det för hon blir så blockad att inget hjälper.

Vi har haft stressproblem förr men som blivit bättre, det är bara vid skendräktighet som hon blir såhär :( Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Stressad och aggressiv tik vid skendräktighet
  • Vilja00

Operera bort livmodern på henne. Hon har uppenbara problem o ska inte gå i avel så -boka tid- är mitt förslag. Lycka till

• Starborn

Hej!

Detta är vad min veterinär sagt:
    Det är inte att rekommendera att man operarar bort livmodern på en såpass ung tik om det inte är pga medecinska skäl. Är heller inte säkert att det hjälper, och det är inte många som vet av att tiken även kan bli inkontinent och behöver medecin resten av livet för det.

Prova hellre att ge henne mindre mat och aktivera henne mera för att undvika att hon blir skendräktig när det är dax för det.
    Du kan ju även ta upp det med din veterinär som kanske ha några bra råd som inte innefattar kirurgiska ingrepp.

Lycka till!

• Vargtass

Förstår att detta är jobbig! Hur är hon hemma och inomhus under sin skendräktighet? Eller är det mest problem utomhus?

Just vid skendräktighet så är det ju extra viktigt med mycket mottion och du ska försöka att inte undvika det även om hon beter sig illa. Undvik i stället att gå rundor där problemen kan dyka upp. Har du körkort eller möjlighet att rasta henne i skog eller på landet där det finns mindre folk och hundar att möta?

Plocka undan ev. leksaker och ge henne mindre mat under denna perioden, men det där vet du säkert redan om.

Har ingen egen erfarenhet av galastop. Rekomenderas det så prova nästa gång. Men det är kanske bättre på sikt att göra ett ingrepp... Säger som Vilja00, du bör nog ta bort livmodern när hon är så påverkad vid skendräktigheten. Lägg undan en slant varje månad om du kan. Kolla också med försäkringsbolaget om de kan tänka sig täcka en del kostnader med tanke på att det är av medicinska skäl som ingreppet blir aktuellt.

• zegra

Det är otroligt konstigt att det bara är i sverige man inte vill sterilisera tikar på engång för att förebygga problem...Är det bättre att tiken får lida då? Tar man bort livmodern på en tik som i detta fall har problem med skendräktighet så bildas inte de hormoner som gör att tiken blir skendräktig = problem löst = glad och trevlig hund. I Tx. USA är sterilisering väldigt billigt jämfört med här i sverige just för att förebyggande åtgärnder är mycket biligare än akutoperationer.

• zegra

Det är otroligt konstigt att det bara är i sverige man inte vill sterilisera tikar på engång för att förebygga problem...Är det bättre att tiken får lida då? Tar man bort livmodern på en tik som i detta fall har problem med skendräktighet så bildas inte de hormoner som gör att tiken blir skendräktig = problem löst = glad och trevlig hund. I Tx. USA är sterilisering väldigt billigt jämfört med här i sverige just för att förebyggande åtgärnder är mycket biligare än akutoperationer.

• Starborn

Varför ta till kniven istället för att försöka jobba bort problemen istället? Tiken i detta fall är såpass ung oxå att det inte är omöljigt.

Det kan uppstå problem ändå som jag tidigare skrev, sen är det ingen garanti att tiken blir en "glad och trevlig hund". Vet av en hund som pga livshotande händelse måste operera bort sin livmoder och den hunden är lika i sitt heta humör som innan.

• SilentStar

Inomhus ligger hon mest och slöar, men när vi går ut så är hom jättestressad och far fram och tillbaka i kopplet...och vi som annars brukar ha jättefin kontakt på promenaderna...men nu ignorerar hon mig mest..

Jo jag håller på och sparar till en sterilisering, för hon ska ändå inte gå i avel eftersom hon är blandras..

Hon får mindre mat, men inte liak mkt motion eftersom jag blir så trött på promenaderna när hon hållerpå sådär..men jag ska försöka öka mer på promenaderna.

Tack :)

Vargtass skrev 2007-06-13 10:47:05 följande:
    Förstår att detta är jobbig! Hur är hon hemma och inomhus under sin skendräktighet? Eller är det mest problem utomhus?Just vid skendräktighet så är det ju extra viktigt med mycket mottion och du ska försöka att inte undvika det även om hon beter sig illa. Undvik i stället att gå rundor där problemen kan dyka upp. Har du körkort eller möjlighet att rasta henne i skog eller på landet där det finns mindre folk och hundar att möta? Plocka undan ev. leksaker och ge henne mindre mat under denna perioden, men det där vet du säkert redan om. Har ingen egen erfarenhet av galastop. Rekomenderas det så prova nästa gång. Men det är kanske bättre på sikt att göra ett ingrepp... Säger som Vilja00, du bör nog ta bort livmodern när hon är så påverkad vid skendräktigheten. Lägg undan en slant varje månad om du kan. Kolla också med försäkringsbolaget om de kan tänka sig täcka en del kostnader med tanke på att det är av medicinska skäl som ingreppet blir aktuellt.
  • SilentStar

Jag försöker visst jobba med problemen.

Eftersom vi har haft stressproblem förr (utan att hon varit skendräktig) så har jag kontakt med både hundpsykolog från IMMI och kiropraktor och hennes stress har minskat rejält. Nu är det bara under skendräktigheten hon blir såhär..dessutom är det svårt att TRÄNA BORT skendräktighet, särskilt i dessa svåra grader.

Starborn skrev 2007-06-13 11:03:12 följande:
    Varför ta till kniven istället för att försöka jobba bort problemen istället? Tiken i detta fall är såpass ung oxå att det inte är omöljigt.Det kan uppstå problem ändå som jag tidigare skrev, sen är det ingen garanti att tiken blir en "glad och trevlig hund". Vet av en hund som pga livshotande händelse måste operera bort sin livmoder och den hunden är lika i sitt heta humör som innan.
  • SilentStar

Jag VILl sterilisera henne, problemet är bara pengarna, men jag hållerp å att spara, men en operation går på 10.000 kr så det tar lite tid..

zegra skrev 2007-06-13 10:56:49 följande:
  • Vargtass

Prova att aktivera henne mycket inomhus! Göm saker, lär henne nya trick (spela död, rulla runt, tex) , göm godis, lägg lite godis under en upp och nervänd skål m.m. Trötta ut henne inomhus.

Ett annat råd jag kan ge dig inför stökiga promenader är att börja träna henne redan INNAN ni går ut. Inomhus är hon begränsad och det är enklare då, och dessutom finns inte diverse hundar och människor att göra utfall mot. Kör ett litet lydnadspass innan promenaden! På så vis markerar du din position som ledare och det är inte lika stor risk att du tappar kontrollen fullt lika mycket när ni väl kommer ut. Försök att hålla den kontrollen genom dörren och ut. Vet att det är förbannat svårt många gånger att nå en hund som är laddad... Hoppas detta kan hjälpa dig lite iaf..

Du kan också försöka ändra era vanliga rutiner så mycket det bara går. Typ.. får hon mat på kvällen så ge henne istället på morgonen. Går ni en runda efter maten så gå innan istället osv.. På detta sätt kan man bryta det lite.

Funkar inget så håll ut. Det är över om ett par veckor!
    Lycka till!

• Vilja00

När en tik är så här hormonell ska man inte inbilla sig att det försvinner med träning, det här är en onormal löpcykel pga felaktig avel etc. Visst är träning jättebra men när det tar såna här ytterligheter så är tyvärr medicin eller op det enda som ger tiken en chans att hantera alla hormoner.

Om man kikar på statestik från USA (som är ett land där op av tik o hund är vanligt) förändras 70% av tikar (med problem som kraftig skendräktighet o vakt/aggr. i samband med detta) till det bättre och endast 12 % får problem med inkontinens innan 8 års ålder. I mina ögon värt risken när tiken har så här stora problem. Däremot rekomenderar jag verkligen att du väljer en vet klinik som är van vid kastrering men det har du säkert redan koll på.

• Starborn

Vilja00:

"När en tik är så här hormonell ska man inte inbilla sig att det försvinner med träning"

Kan ju då tala om att jag fick då ordning på min ena tik som när hon blev skendräktig och dessutom aggressiv och t.o.m högg åt andra hundar i familjen. "bara genom mindre kost, mer motion, träning mm". Inga problem med henne nu.

• Rottis77

Tycker också att du ska kastrera henne, och det är inga problem att göra det tidigt, bara tiken har fått löpa 1 gång är det lugnt. Dessutom minskar risken för juvertumörer betydligt om du kasterar tiken så tidigt. Själv kastrerade jag min tik när hon va 10 månader och det är såååå skönt både för mig och tiken. Visst det finns ju några som kan bli inkontinenta, men jag tror att det bara är typ 5 % som blir det. Tyckte att det lätt som ett dyrt ställe du har fått prissuppgift ifrån, där jag jobbar kostar det 4800:- för en stor hund. Lycka till.

• Vilja00

Det är skillnad på skendräktig o skendräktig. Alla reagerar inte lika o den här hunden har klara problem trots träning. Varför inte rädda henne till ett bättre liv?

Jag har oxå en tik som är påverkad av skendräktighet - o hon funkar för att jag gör tre saker- ökar motionen, minskar maten o tränar mycket med dominans. Alla kan inte göra just det sista o då får man använda sig av annat.

• SilentStar

men hade du andra stressrelaterade preoblem med den tiken? För det är ju det jag också har..

Starborn skrev 2007-06-13 16:59:20 följande:
    Vilja00: "När en tik är så här hormonell ska man inte inbilla sig att det försvinner med träning"Kan ju då tala om att jag fick då ordning på min ena tik som när hon blev skendräktig och dessutom aggressiv och t.o.m högg åt andra hundar i familjen. "bara genom mindre kost, mer motion, träning mm". Inga problem med henne nu.
  • SilentStar

Absolut, jag vill som sagt sterilisera henne, men det r en penga fråga d¨det inte går på försäkringen och på Lundabygdens Djursjukhus går det på 10.000 :(

Vilja00 skrev 2007-06-13 20:18:52 följande:
    Det är skillnad på skendräktig o skendräktig. Alla reagerar inte lika o den här hunden har klara problem trots träning. Varför inte rädda henne till ett bättre liv?Jag har oxå en tik som är påverkad av skendräktighet - o hon funkar för att jag gör tre saker- ökar motionen, minskar maten o tränar mycket med dominans. Alla kan inte göra just det sista o då får man använda sig av annat.
  • Vilja00

Vi steriliserade en tik för knappt ett år sedan (skulle varit fodertik hos mig men höll inte måttet) o det gick på 5400:- totalt med allt. Ring runt 10.000:- låter utlöst. Var i landet befinner du dig?

• SilentStar

Skåne..jag har visserligen bara ringt Djursjukhuset i Lund och Malmö, och dom är riktigt dyra...får kanske se om jag kan hitta nån som är billig men bra..

Vilja00 skrev 2007-06-18 22:51:06 följande:
    Vi steriliserade en tik för knappt ett år sedan (skulle varit fodertik hos mig men höll inte måttet) o det gick på 5400:- totalt med allt. Ring runt 10.000:- låter utlöst. Var i landet befinner du dig?
  • Vilja00

har du nära till öresundsbron o hunden rabievaccinerad? Då kan du åka över till köpenhamn, dom är betydlgit billigare än svenska vet. i och med avsaknad av moms. Där kostar det under 4000:-. för allt.

• gambia90

mindre mat

mer aktiviteter, mer motion

ta bort alla leksaker (min hund tror att det är hennes valpar då hon är skendräktig)

låt henne inte slicka på tuttarna då detta framkallar mer mjölk.

detta är tips vi fick från veterinären då vår hund blev skendräktig.

Svar på tråden Stressad och aggressiv tik vid skendräktighet