Inlägg från: timberhochmandie |Visa alla inlägg
  • timberhochmandie

Räknas csnbidrag som inkomst?

Ida m.fl: CSN-pengarna räknas in (till viss del) när man söker t.ex. bostadsbidrag, men de ska INTE räknas med när det gäller dagisavgiften. Om det inte har hänt nåt på sista tiden så tillämpar alla sveriges kommuner maxtaxan och då räknas inte studiemedel med som inkomst. jag har surfat runt lite på olika kommuners hemsidor och sett att det finns de som försöker "fuska" lite med detta och anger att bidragsdelen ska räknas med, men det ska den inte. Mitt råd till er som bor i sådana kommuner är att ni ringer er handläggare och ber henne/honom ange VAR i förordningen om maxtaxa de hittar att studiemedel ska räknas med. var lite besvärliga.

• timberhochmandie
    Ida skrev 2007-08-29 11:09:32 följande:
    Jag vill inte ringa till handläggaren och säga att nu vet jag att det är så här för det har jag läst på fl
    Haha, heder åt dig! Om du går in på www.riksdagen.se och klickar dig vidare via "lagar" uppe till vänster och sedan på länken som går till svensk författningssamling (SFS) så kan du där söka fram alla lagar. *tips* Jag ska klistra in länken till maxtaxeförordningen här, men den kanske är för lång och krånglig för FL, i så fall kan du söka på SFSnr 2001:160 så hittar du den.
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=2001:160
    Klistrar in den aktuella paragrafen också för alla som inte orkar klicka runt på riksdagens hemsida på egen hand.

"5 § Med avgiftsgrundande inkomst i 3 § avses lön före skatt och
    andra skattepliktiga inkomster i inkomstslaget tjänst samt
    överskott i inkomstslaget näringsverksamhet enligt
    inkomstskattelagen (1999:1229) under bidragsåret."
  • timberhochmandie
    Chozzzan skrev 2007-09-05 14:42:56 följande:
    csn räknas inte alls som inkomst när man tänker på sgi och sånt va??
    Nej, tyvärr. Ingen FP baserat på studiemedel.
Svar på tråden Räknas csnbidrag som inkomst?