• Ellah

Ledighet vid begravning

Hur fungerar det med ledighet från arbetet pga begravning, någon som har någon aning?

Bör man inte få rätt att få ledigt utan större problem, även om det i övrigt är ganska tufft på jobbet? Jag har för mig att man har rätt till en eller två dagar i samband med detta när det gäller en nära familjemedlem.

Gäller en farförälder som dött, men begravningen är utomlands och så det kommer troligen krävas mer än två dagar...

• Svar på tråden Ledighet vid begravning
  • Mia m Rasmus

Ja, om en nära släkting går bort så har man rätt att vara ledig med betalning, men tror inte man kan vara det hur länge som helst. Du får kanske ta lite semester också?

• Birgitta2

Om det ligger långt bort så har jag för mig att tre dagar får man vara ledig. Men där måste du nog höra med ditt företag. Dock har man rätt till 1 dag med fullt betalt. Så mycket vet jag.

• Hannish

Det är lite olika från företag till företag. Beroende på vilket kollektivavtal de har.

På mitt förra jobb (hotell) hade vi rätt till en dags permission (=betald ledighet) för begravning + 2 resdagar om det behövdes. Alltså totalt 3 dagar. Tror att vi även hade rätt till en dags ledgihet vid nära anhörigs bortgång.

PÅ mitt nuvarande jobb där vi itnehar kollektivavtal har vi inte rätt till betald ledighet. Dock skulle det ju inte vara några problem att ta ledigt för begravning, men man får ta det i komp eller så.

• Freiya

man har ju rätt till ledighet pga familjeangelägenhet, men hur länge vet jag inte.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Barbabok

Som Hannish, 1dag + resdagar om det är långväga. Så har jag haft det.
    Dock gäller detta endast vid nära anhörig, föräldrar, barn, syskon. Jag fick t.ex. inte beviljat vid morfarsfars bortgång. Fick ta semester.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Ellah

Det är ett annat europeiskt land, så det behövs åtminstone 3-4 dagar med resa dit och tillbaka. Någon betald ledighet behövs ej heller, kan ta de dagarna utan betalning men undrar om det går att få ledigt pga begravning då man inte har rätt att ta ut mer semester och det är allmänt kaos på jobbet? Är det upp till chefens "snällhet"?

• Venusmannen

Det hör väl till god kutym att man anstränger sig för att lösa ledigheter vid begravning.

Fast är det kris på jobbet, och det är ett europeiskt land, så kan de kanske ha synpunkter på att du väljer snabbast möjliga transportsätt (= flyg).

Svar på tråden Ledighet vid begravning