• lycra

Växla pengar hemma eller i Spanien?

Åker till Mallorca på fredag och hade tänkt växla pengar idag. Men kom att tänka på om man ska växla alla pengar i Sverige eller om man ska växla större delen där nere? Vi hade tänkt växla lite mindre än halva här hemma och plocka ut resten i en automat i Spanien och växla då & då.

Hur har ni gjort när ni var i Spanien?

• Svar på tråden Växla pengar hemma eller i Spanien?
  • jenjen

Jag växlar i princip aldrig pengar längre. Brukar ta ut i automat på plats istället. Sen använder jag kortet för att betala för det mesta. Om jag kommer fram sent på kvällen, eller vet att jag måste ha kontanter redan på flygplatsen så brukar jag ta ut pengar på Forex på Arlanda, men annars kan det lika gärna vänta tills jag kommer fram.

• emtono

Om du har VISA kort kan du ta ut EURO ur automater på plats.
    Vi växlade bara ca 1000kr för att ha första dan/dagarna ifall man inte skulle hitta nån bankomat, men det kryllade av dem.
    Skönt att ha pengarna på kortet då man kan låsa in kortet på hotellet och ta ut pengar lite då och då ist för att ha det med sig hela tiden. (rånrisken)
    Funkade kanon för oss iaf. =)

• Pikku Enkeli

Det lönar sig ekonomiskt att växla i Sverige vart man än åker.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • hotten

hmm varför skulle det vara bättre att springa omkring med kortet fram å tillbaka till bankomaten än i stället har pengarna i bankfacket helatiden å ta därifrån de man behöver.. smidigare tycker ju jag! sen OM man behöver mer än man räknat med så tar man på bankomaten...

• lycra

Nja, vi vill inte betala med kort utomlands dels pga risken för skimming och för att det lätt hänt blir att man köper på sig utan att veta hur mycket som är kvar.

• Kall öl

Vi behövde inte växla pengarna eftersom vi har euro här i Finland, men, det är klokare att göra det innan!!

Trevlig resa! Cool

TONÅRINGAR GOES FL!!!
  • patrikiden

Jag skall också till mallis den 23 juni för 2 veckor. Var också där för 2 år sedan, då växlade jag för 6000kr och det räckte ungeför 10 dagar. Resten tar jag på kost i bankomat.

Är ni två som åker så kan det vara bra om ni båda ha med er kort, ifall bankomaten tar kortet. Detta har hänt mig 2ggr, i portugal och frankrike, dock aldrig i spainen.
    Och ta också med er kod kort så ni kan föraöver pengar mellan er, ifall någon förlorar sitt kort i automaten.

Vart på mallis skall du och hur länge?

MVH Patrik

• emtono

hotten:

Det var nog mest för att i sådanna fall ska man springa omkring med fler tusen i kontanter på arlanda och när man anländer till flygplatsen i spaninen..
    då är det enklare att bara ha kortet i fickan eller så. Det går ju så himla fort när tjuvarna är framme. Då är ju HELA resekassan försvunnen.
    Kortet är lättare att hålla reda på än en stor bunt sedlar.
    Sen är det ju svårare för dem att få ut pengar från kortet, och det kan man ju också spärra, det är svårt med kontanter. :P

• lycra

patrikiden: jo sambon har med sitt kort med lite pengar därmed om ifall något händer med mitt. Vi ska till Mallorca i 2 veckor, själv då?

• lycra

patrikiden: jo sambon har med sitt kort med lite pengar därmed om ifall något händer med mitt. Vi ska till Alcudia i 2 veckor, själv då?

• patrikiden

emtono ====>
    Jag har alltid såndär myntpåse som jag bär i skrevet när jag har så mycket pengar. Sedan är det ju lättare att bli stulen på ett litet kort än en bunt med pengar, som man borde känna lättare om de försvinner.
    Fast de är också lättare att gömma ett kort. Dock så blir kortet stulet eller tappat, så är du ju utan pengar ett tag, minns inte om det var 24 eller 48 timmar innan man skulle få ett nytt kort.

Sedan har jag också alltid säkerhets skåp i lägenheten.

Det är också bra att ta kopior på kortet, underlättar om det blir bort tappat/stulet.

lycra ===>
    Det blir magaluf/palmanova för 2 veckor.

• hotten

att bli rånad i bemärkelsen hit med pengarna under pistolhot på en flygplats .. det måste vara minimal risk för det!!!
    och som "patrikiden" säger så finns det ju många fiffiga lösningar på att "gömma pengarna" för ficktjuvar...
    sen blir det ju ändå inga enorma buntar med pengar såvida ni inte tänkte ta hela reskassan i 5 euros sedlar...

• Deia

Vi tar bara med kontanter som räcker de första dagarna. Sedan plockar vi ut i automat efter hand. Inga uttagsavgifter inom EU!

Förra året på Mallis kunde man välja, i en del automater, att få uttaget registrerat i Euro eller svenska kronor på sitt uttagskvitto. Som jag upplevde (när jag kollade kontot hemma) blev det en högre kurs d.v.s dyrare att välja svenska kronor.

• sussiegull

jag tar ut pengar nar jag ar dar, typ 100 euro som fick pengar och sen betalar jag med kort. alltid.

Svar på tråden Växla pengar hemma eller i Spanien?