• 76an

Sjukskrivning och semester?

Jag är nu sjukskriven 25% till om med den 1 Juli. Jag ska gå på semester den 27 juni, hur blir det med dom dagarna? Alltså hur funkar det om man har semester och samtidigt är sjukskriven 25 %. Är sjukskriven pga olika besvär vid graviditet.

• Svar på tråden Sjukskrivning och semester?
  • mija

jag är i samma sitts undrar de samma

• stenstorp

Jag vet inte svaret på din fråga men om man är deltidsarbetslös så kan man inte vara det när man har semester. Har man ett jobb på säg 50% och har tio dagar semester att ta ut så kan man inte samtidigt stämpla de dagarna.

Om man blir sjuk på semestern så kan man ju sjukskriva sig istället och därmed spara sina semesterdagar. Det krångliga är ju att du är 25% sjukskriven.

Det bästa är väl att kolla med försäkringskassan så det blir rätt.

• leia83

Om du är sjukskriven måste du ansöka om tillstånd till ersättning under utlandsvistelsen. Det gör du hos försäkringskassan.
    Jag var sjukskriven 100% och fick tillstånd att åka till Singapore i 2 veckor. Det ska nog inte va några problem. Beror lite på vad man e sjukskriven för åxå.

• Pip73

Jag har varit sjukskriven i många år och du tar semester som vanligt. Du får för 75% från arbetsgivaren och 25% från FK.

Arbetsgivaren betalar precis som vanligt för den del du INTE är sjukskriven.

• 76an

Pip73...

Behöver jag alltså inte göra något särskilt alls? Jag behöver inte skicka nå papper eller intyg eller vad det nu kan vara?

• Pip73
    76an skrev 2007-06-14 09:55:47 följande:
    Pip73...Behöver jag alltså inte göra något särskilt alls? Jag behöver inte skicka nå papper eller intyg eller vad det nu kan vara?
    Du har väl redan lämnat sjukintyg till arbetsgivaren?

Det finns ju olika alternativ. Antingen friskskriver du dig i samband med att semestern börjar, men om du behöver bli sjukskriven igen efter semestern är det lättare att ha den rullande har jag förstått på inlägg här på FL. Jag hade ju sjukskrivning året runt (innan jag fick sjukpension) så jag har inte haft några problem.

Hur du lägger upp det är upp till dig själv, för eftersom du inte kan ta semester del av dag så spelar det ju ingen roll för dig mer än att du får mindre pengar om du är 25% sjukskriven. Det dras ju en hel dag från din semesterbank oavsett.

Hoppas du förstår vad jag menar....
  • 76an

Japp, jag har lämnat sjuk intyg till chefen.
    Så även fast jag är sjukskriven 25 % under min semester period så dras det ändå en hel dag semester? Har jag förstått rätt då?

• Pip73

Japp! Man har ju fortfarande bara rätt till visst antal semesterdagar baserat på dagar, inte timmar. Om dessa sen är 50, 75 eller 100% spelar ingen roll!

• CeeJay

Det går alldeles utmärkt att ha semester samtidigt som du är sjukskriven. Det finns dock vissa "krav"; du ska ju naturligtvis inte utför mer sysslor än när du "bara" är sjukskriven och OM du åker utomlands ska du fylla i en blankett hos FK för att behålla din ersättning och även prata med läkare om att en resa inte försämrar ditt "tillstånd".

Om du tex är sjukskriven 25% och har 100% semester är ditt val. Även om du blir överkompenserad under semestern så "slösar" du ju ändå på 25% semester så att säga - därav räknas det inte som att man blir överkompenserad.

• CeeJay

...just det, OM du friskskriver dig för semester så börjar det liksom om efteråt om du fortf är i behov av sjukskrivning. Arbetsgivaren får betala sjuklön igen i 14 dagar osv.

• Pip73
    CeeJay -

Nu blir jag fundersam... Menar du att man skulle på full lön från Arbetsgivaren + 25% sjukersättning? Det har då aldrig jag fått under mina 12 år som deltidssjukskriven.
  • CeeJay

Pip73: Nej full lön kan man ju aldrig få eftersom man är sjukskriven. Däremot dras det ju en HEL semesterdag och många arbetsgivaren betalar ut HEL semesterersättning då.

Svar på tråden Sjukskrivning och semester?