• evaeng

vill ha era GODASTE pajrecept :-D

Har fått dille på pajer!!!! skulle vilja ha ERA bästa recept!  har ett smarrigt recept på tacopaj, som jag ska plita ner vid tillfälle... har det i en annan dator dessvärre...

men, nu vill jag ha era bidrag, kom igen och skriv!!!

Jonathan är 1 år fyllda nu! 8/6-07
  • Svar på tråden vill ha era GODASTE pajrecept :-D
  • evaeng

skriv gärna recept på era pajer oxå

• Nalle Puh73

Kycklingpaj.

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    125 gr margarin/smör
    2 msk vatten
    Blanda ihop och låt stå kallt en stund. Tryck ut pajdegen i formen, nagga och förgrädda i 200 grader längst ner i ugnen

Fyllning:
    1/2 purjolök
    1 liten röd paprika
    200 gr färska champinjoner el. 1 stor burk
    smör/olja
    1 grillad kyckling ( jag stekte ca 1/2 kg kycklingfile istället)
    2 1/2 dl matlagningsgrädde 15% (ta INTE den magrare)
    1 1/2 msk vatten + 1/2 dl vatten
    Salt, svartpeppar
    Riven ost

Strimla grönsakerna+ svampen. Fräs allt i lite smör. Finfördela kycklingen och blanda i, tillsätt grädde & mjölet (utrört i vattnet). Låt puttra ca 5 min. Krydda och salt efter smak. Slå i röran i pajskalet och strö riven ost över. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. (200grader)

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • FridaSjolund

Jag vill ha recept på BILLIG och GOD paj.. =)

• Pilla70

hakar på lite här är på jakt efter recept på paj som går att äta kall.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • evaeng
    Scampi- och fetaostpaj

4 pers
    Ugn 225°

Deg:
    3 dl vetemjöl
    100 g smör
    1 msk pressad citron
    en pajform ca 26 cm i diameter

Pesto:
    1 dl finhackad färsk basilika
    ½ dl finhackad persilja
    1 msk finhackad färsk timjan
    1 dl olivolja
    1 msk pressad citron
    2 krm salt
    1 krm svartpeppar
    2 klyftor vitlök
    1 tsk finhackad peppar frukt

Fyllning:
    270 g skalade scampistjartar eller räkor
    400 g fetaost
    1 röd paprika
    3 ägg
    2 dl vispgrädde
    2 tsk maizena majsstärkelse

Blanda vetemjöl, smör och pressad citron i en matberedare och kör till en deg. Tryck ut den i ett jämnt lager i botten och upp på kanterna. Låt stå kallt.
    Kör basilika, persilja och timjan i en mixer eller matberedare. Häll i oljan under gång samt citron, salt och peppar. Häll upp i en skål och blanda i pressad vitlök och finhackad pepparfrukt.
    Dela scampistjärtarna, skär fetaosten i kuber och paprikan i småbitar. Blanda alltsammans med peston och fördela det i pajskalet.
    Vispa samman ägg, grädde och maizena och häll över pajen. Grädda i undre halvan av ugnen ca 40 min.
    Låt svalna ca 10 min före servering.
  • evaeng
    kycklingpaj :
    Det här behövs till 4-6 personer:
    Fyllning:1 grillad kyckling1 pkt bacon1/2-1 purjolök2 dl crème fraiche1 burk Creme Bonjour, vitlöksost3 dl vispgräddePajdeg:3,5 dl vetemjöl150 g smör2 msk kallt vatten1 ägg till pensling0,5 tsk salt

Gör så här:
    1. Börja med pajdegen. Finfördela smöret i mjölet och tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg. 2. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Nagga degen och låt den stå svalt 20-30 min. Vispa upp ägget och pensla skalet innan du förgräddar det. 3 värm ugnen till 200 grader, förgrädda pajskalet 10-15 min. 3. Prova byta ut en del av vetemjölet mot något smakrikt mjöl, till exempel grahamsmjöl, dinkelmjöl eller skrädmjöl. 4. Gör fyllningen: Skölj purjolöken och skär i små bitar, ta bort köttet från kycklingen och tärna köttet. Klipp baconet smått, med tex en sax. Stek baconbitarna i en teflonpanna tills de är lagom stekta, ej för hårt stekt. Ta bort baconbitarna, och tillsätt purjolöken. Använd baconfettet, när du bryner purjolöken lätt i stekpannan. Tillsätt baconbitarna, kycklingen, grädden, crème fraichen och vitlöksosten. Låt koka tills vitlöksosten smält. 5. Stäng av spisplattan, lägg fyllningen i pajskalet, strö över gratängosten. Gratinera i nedre delen av ugnen tills konsistensen av fyllningen känns lagom och osten fått fin färg.
  • anna86

Kycklingpaj, räcker till en stor form.

Gör pajdeg och förstek den.

Stek några kycklingfileér och dela dom i små bitar. (Krydda)
    Blanda 5 dl lätt creme fraicé och 400 gr. lätt räkmjukost.
    blanda allt detta i en stor pajform, 200 g, i ca 45 min.

Blir smaskens =)

• MolleMalin

Jättegod och enkel räkpaj!

150 g margarin 3 1/2 dl mjöl 1 msk vatten. Blanda allt till en deg. Tryck ut i smord form. Nagga botten. Förgrädda ca 10 min 175 grader.

Fräs 1 purjolök. Lägg den och 150 g räkor i skalet.

Vispa ihop 3 ägg, 2 dl grädde, 1/2 tsk salt, lite peppar och andra kryddor som ev önskas, och 1/2 dl dill. Häll smeten i skalet över räkorna och purjon. Strö över 2 dl riven ost.

Grädda i ugn 20-25 min 200 grader.

Smaklig måltid!

P.S. Brukar servera den m en kall sås gjord på gräddfil och en god sallad och bröd. D.S

Svar på tråden vill ha era GODASTE pajrecept :-D