• Ellas och Alvins mamma

hur märker jag skillnad på ¨¨mellanöroninflammation¨ och ¨öroninflammation i ytterörat¨?

Läste precis om de båda sorternas öroninflammation på netdoctor. Men hur märker man skillnad? Dottern på snart 9 månader har haft 2 öroninflammationer då trumhinnan brustit båda gångerna. Verkar ju allvarligare med mellanöroninflammation.
    Nån som vet?

Ellas mamma
  • Svar på tråden hur märker jag skillnad på ¨¨mellanöroninflammation¨ och ¨öroninflammation i ytterörat¨?
  • Lindas1

Har en son som är ett sk "öronbarn" har haft massor med inflammationer och opererat in rör i båda örenen. Har aldrig hört talas om 2 olika...
    Måste man veta det?? Det ser man ju liksom inte.. Behandlas de olika?

• bellanbus

Som jag har förstått det (dottern öron barn sedan 6 år tillbaka) är att den som sätter sig i ytterörat ska behandlas annorlunda än den i mellanörat...MEN detta var ngt jag blev varse bara för ett par månader sedan då vi var på jouren här i stan.
    Däremot så brukar ju "öronbarnens" inflammationer SÄLLAN vara på andra ställen än i mellanörat eftersom de oftast brister. Min dotters brister alltid.

Men som sagt detta är vad jag vet o har förstått, dessutom så har jag inte haft någon användning för den informationen under dessa 6 åren med 5-8 öroninflammationer per år minst.
    Så tänk inte mer på detta...

• bellanbus

De "vanligaste" är de som man får i mellanörat, varför de oftast spricker är för att "trycket" på hinnan blir för stort. Oftast så brukar man på de barn som har upprepade sådana inflammationer, sätta rör i öronen för att det inte ska påverka hörseln.
    Min dotter ligger i riskzonen nu för kronisk nedsatt hörsel, både för att hon har kroniskt med vätska bak trumhinnan och att hennes trumhinnor har så mkt ärrvävnad, men observera att detta är efter år av öroninflammationer.

Vid alla öroninflammationer så ska man alltid 3 månader efteråt gå på återbesök och göra ett hörselprov för att ha koll på hörseln. Dessa blir man oftast inte kallad till, utan får ringa o boka in själv.

Jag tycker inte du ska oroa dig, eftersom det ska rätt mkt till för att hörseln ska påverkas så pass att barnet blir påverkad av det. Dessutom så är det viktigaste för ditt barn att gå på återkontroller efter inflammationer så att det hålls under kontroll!

Svar på tråden hur märker jag skillnad på ¨¨mellanöroninflammation¨ och ¨öroninflammation i ytterörat¨?