• Anonym

Har min sambo fått Testikelcancer?

Igårkväll upptäckte min sambo en liten knöl på ena testiken. Han sa åt mig att känna och jag blev alldeles kallsvettig. Den var stor som ett halvt riskorn ungefär och stenhård. Den satt fast o gick alltså inte att flytta på den. Låter precis som en tumör Den sitter verkligen utanpå testikeln känner man, fastetsad liksom så det är ingen hårsäcksinflammation, finne eller vad det nu annars skulle kunna vart

Jag miste min pappa i cancer för två år sedan och sedan min morfar 2 månader senare. Ska det börja om nu igen med denna äckliga sjukdom?

Usch jag såg hur orolig han var igår. Han somnade tillslut men vaknade av att jag grät. I morse åkte han och jobbade iallafall (bättre än att vara hemma o tänka) men jag vet att han mår skit! Jag med! Usch... vi är nu båda inställda på det värsta... testikelcancer.. det kan liksom inte vara ngt annat när den var så hård o så liten....

Jag finner inga ord.... Vi läste en del igårkväll på nätet och vet att 95% blir friskförklarade efter 5 år.. men de andra 5% då, är det dem som kommer in med tumörer stora som apelsiner eller? Ska ringa Vårdcentralen nu direkt när de öppnar för att få en tid snarast. Bara denna väntan innan man vet.

Någon som har erfarenhet av liknande knölar?

• Svar på tråden Har min sambo fått Testikelcancer?
  • Anonym

Vi har ett barn som kom till genom IVF pga dåliga spermier så tar de testiklarna så gör det detsamma, vi får frysa in för framtiden isåfall. Vi får ju gå igenom IVF en gång till om vi vill ha syskon vilket vi vill snart.

• Anonym

Men alltså en knöl kan vara så mycket. Min sambo tog bort en broskknöl från sin testikel, och den var inte heller rörlig.

• FlamingRed

Jo, jag upptäckte en liknande knöl, som efter undersökning visade sig vara en ofarlig cysta.

Så det han måste göra nu är att omedelbart gå till läkaren. Det finns ingen anledning att ni skall sitta och oroa er och ställa in er på cancer i det här läget.

En undersökning går snabbt, och försök att inte tänka på detta mer innan undersökningen är gjord!! Jag vet att oron är jobbig, jag upplevde samma sak själv.

• Anonym

Men hur kändes era knölar? Den här sitter på testikeln känner man och den är alltså stenhård och går inte att röra. Stor som ett halvt riskorn ungefär.

Hur pass snabbt fick ni veta att det var en broskknöl o cysta på första läkarbesöket? Känner läkaren om det är en broskknöl eller ngt annat?

Usch man tänker ju cancer direkt.... svårt o låta bli.., ska ringa nu kl 8 när de öppnar.

JÄTTETACKSAM om ni svara på mina frågor!!!

• FlamingRed
    Anonym skrev 2007-06-14 07:48:59 följande:
    Men hur kändes era knölar? Den här sitter på testikeln känner man och den är alltså stenhård och går inte att röra. Stor som ett halvt riskorn ungefär.Hur pass snabbt fick ni veta att det var en broskknöl o cysta på första läkarbesöket? Känner läkaren om det är en broskknöl eller ngt annat?Usch man tänker ju cancer direkt.... svårt o låta bli.., ska ringa nu kl 8 när de öppnar. JÄTTETACKSAM om ni svara på mina frågor!!!
    Men det finns _ingen_ poäng alls i att spekulera i vad det kan vara!!!

Det är så oerhört korkat att själv försöka förstå vad det är, och sedan basera sin oro på det..!!! Sluta nu med att försöka förstå vad det är.

Faktum är att det är ngt som skall kollas upp. Så gör det, och igen, sluta försöka förstå vad det är. Oron är bara av ondo, det gör er inget gott alls.

Sa jag det, att ni skall sluta försöka förstå vad det är?

Husläkaren kommer med stor sannolikhet ge en remiss till ultraljud, och det tar säkert några dagar innan ni får komma till ultraljudet. Och där ser läkaren omedelbart om det är ngt som behöver undersökas vidare, eller om det är ngt ofarligt.

Och igen, med lite hårdare ton. Låt läkaren säga vad det är, försök inte själv värdera åkomman!!
  • Anonym

min kompis hade en knöl o åkte o kolla upp det. han fick beskedet cancer.. fick vara på sjukhus jättelänge o fick massa behandlingar. men läkaren vill inte friskförlara honom än. de väntar till nästa år fast allt är borta..

jobbigt

• Anonym
    FlamingRed skrev 2007-06-14 07:54:16 följande:
    Men det finns _ingen_ poäng alls i att spekulera i vad det kan vara!!!Det är så oerhört korkat att själv försöka förstå vad det är, och sedan basera sin oro på det..!!! Sluta nu med att försöka förstå vad det är.Faktum är att det är ngt som skall kollas upp. Så gör det, och igen, sluta försöka förstå vad det är. Oron är bara av ondo, det gör er inget gott alls.Sa jag det, att ni skall sluta försöka förstå vad det är?Husläkaren kommer med stor sannolikhet ge en remiss till ultraljud, och det tar säkert några dagar innan ni får komma till ultraljudet. Och där ser läkaren omedelbart om det är ngt som behöver undersökas vidare, eller om det är ngt ofarligt.Och igen, med lite hårdare ton. Låt läkaren säga vad det är, försök inte själv värdera åkomman!!
    Ja men det är ju svårt när man har mist typ alla i släkten i cancer.. inte konstigt man tror det värsta jämt
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2007-06-14 08:00:03 följande:
    Ja men det är ju svårt när man har mist typ alla i släkten i cancer.. inte konstigt man tror det värsta jämt
    Om, och jag repeterar _om_ det nu skulle vara ngt farligt, så kommer ni behöva er energi då, så spar er oro och energi...

Var istället glada att ni upptäckte denna knöl i tid, och var glada för att det går snabbt att kolla vad det är...!

Jag vet exakt vilka känslor du pratar om dock, och jag vet hur svårt det är att inte oroa sig...
  • Thilda

Försök att inte ställa någon diagnos själva och måla f*n på väggen. Förstår att det är oerhört svårt, då jag också alltid befarar det värsta. Men det kan mycket väl vara något annat. Flytta fokus från att ställa diagnos, till att kontakta läkare och låt de göra sitt jobb.

Jag håller en tumme för er!

• Anonym

Ja vi har fått en läkartid idag. Sitter här på jobbet o är alldeles kallsvettig.. kan inte koncentera mig alls.

Ber för allt i världen att det är ofarligt... snälla.. har vi inte vart med om tillräckligt?

• Casper2004

det kommer gå bra..det är säkert bara en ofarlig cysta eller broskknöl...försök att inte oroa er så mycket!lycka till idag!

• Anonym

Tack men bara det att man oftast inte får cystor på testiklarna. Brosk eller cancer är det troligaste tyvärr o med våran otur är det väll cancer... denna jävla sjukdom...

Man mår ju illa av att bara skriva ordet.

Håller tummar o tår nu att det går bra och är ofarligt!!!!!

Jag är inte troende och brukar inte be till gud men just nu gör jag det!!!

• Casper2004

ja hoppas det går bra!vilken tid ska ni dit???ska tänka på er då!

• Anonym

Nu har han vart iväg!
    Läkaren kunde varken säga bu eller bä men den låg liksom på sidan vid sädesledarna och var så liten så han sa att OM det skulle vara en cancertymör så är det i så tidigt skede att det inte alls är någon fara. Det kan också vara en cysta. Vi ska ha koll på den och han ska ringa om 2 veckor o tycker vi att den har växt går vi vidare då. Han sa att överlevnaden är 99,9 % enligt honom. De som inte överlever är typ de som kommer in alldeles för sent när de är jättestora. Han kände igenom mage o allt o pungen o allt var normalt förutom den lilla knölen.

Han sa att han ska inte vara orolig i dagsläget men ha koll på den som sagt. Om det nu är cancer så är det så pass tidigt att det knappt går att fastställa.

Nu har min oro släppt. Jag andas normalt o mina kallsvettiga händer är som bortblåst!

Man målar alltid faan på väggen.

Ikväll ska vi äta gott och bara njuta... fy 17 vad snabbt livet kan förändras från en sekund till en annan. Jag ringde tom o kollade livförsäkringar nu för en timme sedan. Trodde det värsta

Tack för era svar och eran omtanke!

• Casper2004

Va bra att det gick bra!men jag håller med man målar alltid faan på väggen..och oftast i onödan!

• Anonym

Hoppas att det går bra för er!
    För ett tag sedan upptäckte jag att min killes ena testikel liksom kändes lite hårdare i bakkanten. Han säger att den känns likadan som vanligt, men jag börjar bli orolig!
    Vill inte tjata för mycket på honom, men jag vill ju att han kollar upp det! Är det till vårdcentralen man ringer?

• Jica

Det låter ju inte som det skulle vara nått farligt, så liten och dessutom sitta så ytligt som det låter på beskrivningen, tror att det är någon fettknöl eller nån inflamerad hårsäck...men varför dra ut på det, ring vårdcentralen för en tid att undersöka den, inget blir ju bättre av att vänta!!

Lycka till!!

• Jica

Oj missade att ni redan varit hos läkaren skönt att det inte verkar ha varit nått annat än ofarligt

Svar på tråden Har min sambo fått Testikelcancer?