• Anna73

Hur fungerar det??

Hej!!

Har en del frågor:
    Har en dotter på 9år som har hjärtfel,
    fick en son i november 06 som ahr samma hjärtfel men lite allvarligare modell, han avled maj 07.

Nuu till saken:
    Har en kompis som är villig att donera ägg,,,,vad är åldersgränsen??,, hur går det till??
    Vad kostar det om man har en donator som är godkänd??

Tacksam för all hjälp

Kramar Anna

• Svar på tråden Hur fungerar det??
  • lin66

Tror att åldersgränsen går vid 36 men har man egen donator är den högre. Min syster donerar till mig och hon är 39 men har tre egna barn. Vi går privat i Umeå. Det kostar 47000( då ingår ett ev. frysförsök om det blir några kvar). Kliniken betalar 3000 till syster.Tittade in på din sida men fann inga ord...så sorgligt...

• Marelb

Även om du har en egen donator så behöver ni inte använda hennes ägg till er. Hon kan donera till annat okänt par och därmed hjälpa er fram i kön, och ni kan få ägg från en okänd donator. Det är sk. korsdonation.

Åldersgränsen går vid 36 men men med en anhörig donator vid 38 läste jag precis. De är tillåtet med anhörig donator men de är restriktiva till det. Tänk på vilka problem som kan uppstå rent känslomässigt.

Om du vill vets hur en donation går till kan du gå in i "tråden för oss donaatorer". I trådstartarens första inlägg finns det massor med bra länkar med information.

Hoppas ni lyckas bli föräldrar igen!!!

• lin66

Förstår dem som gör korsdonation men för oss känns det jättebra att min syster donerar till oss. Känns som att barnet vet var det "hör hemma" och inte behöver fundera på sitt ursprung...sen beror det väl på vilket förhållande man har till sin donator.

• Marelb

lin66: Tror att det är mycket bättre om tex en syster donerar än en kompis. En syster är ju släkt till barnet i vilket fall. Men det är ju självklart olika vilket förhållande man har till varandra. Om man känner att det är rätt, då är det väl bara att köra efter det!

Svar på tråden Hur fungerar det??