• Nickedockan

Hur tätt kommer värkarna?

Hur tätt kom dom i början av er förlossning, hur tätt var det mellan dom när ni åkte till förlossningen? Hur tätt är det mellan värkarna i slutet och hur länge är det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-14 12:56:12:
    Av någon anledning har jag förberett mig på att förlossningen kan vara utdragen med inte så täta värkar, och det känns okej, som att det kan jag palla med. Däremot fattar jag inte hur man orkar med så täta värkar i flera timmar!

• Svar på tråden Hur tätt kommer värkarna?
  • Mia m Rasmus

När vattenet gått och jag åkte in för koll kom dom med 3-7 min mellanrum, på morgonen efter med 5-7 min mellanrum under dagen runt 3 min mellanrum och när det väl var dags kom dom ofta. Låg med de sista värkarna ca 3 ½ timme innan det var dags att krysta ut sonen.

• Lobos mágicos

Mina kom som tätast med 7 min mellan och var aldrig regelbundna. Dom lade också av i långa stunder även i slutet. Krystvärkarna däremot kom tätare, med ett par minuter mellen. Men även dom stannade upp ibland.

• nicke nyfiken76

När vattnet gått dröjde det ca en timme innan värkarna startade. Då kom de med ca 5 minuters mellanrum och efter ca en halv timme var det 3 minuter mellan värkarna. Sonen föddes 4 timmar efter vattnet hade gått.

• snillis

För mig började det med att vattnet gick hemma i sängen när jag låg och sov. En kvart senare kom första värken. 1,5 timma senare hade jag 3 minuter mellan värkarna och åkte då in till förlossningen. Väl där avlöste värkarna varandra fram tills krystvärkarna kom efter ytterligare några timmar. Fast jag kände dem inte efter ett tag eftersom jag tog ryggbedövning, men jag såg ju på skärmen att jag hade värkar konstant. Någon minuts vila emellan ibland bara.

Hela mitt förlossningsförloss från det att vattnet gick hemma tills att sonen är född tog 7 timmar.

• snillis

förlossningsförloPP, skulle det stå.

• Mammaria77

Mina värkar började så fort vattnet gick. De var jättekraftiga redan från början och ca 30 sek emellan dem. Var 10 cm öppen efter ca en timme så jag hann inte få bedövning som jag ville.
    Fick dock spinal och det stannade upp så jag fick en paus innan jag krystade ut min dotter på bara 5 krystvärkar..

Det var mitt första barn, nu ska jag ha mitt andra om några veckor och börjar bli smått orolig för att inte hinna in den här gången.. det sägs ju att det går fortare för varje barn..

• AnniPanni

Mina värkar kom med 7 minmellan ifrån start. En timma senare var de 3 min mellan o jag jag åkte in när det var 60sek mellan värkarna . KOm in o var öppen 9cm. Allt som allt tog det 4½ timam ifrån första lilla sammandragning. Fast jag verar fda barn fort o intensivt

• Virriga Virre

Alla är olika så lås inte upp den på tanken hur de blir utan ta en fas i taget

• Sterna

Med ettan började värkarna ca var 15-20 minut i ca 4 timmar, en del kraftiga, en del svagare.
    Efter 5-7 timmar kom de med 3-4 minuters mellanrum och höll i sig uppåt 60-75 sek.
    Efter 7-9 timmar kom de ibland i varandra, när den ena klingade av började den andra på en gång men därefter vart det en längre pause än innan.
    Efter 9 timamr gick vattnet och krystvärkarna kom.

Med andra barnet kom värkarna med 20min mellanrum ca 14 timamr innan liten föddes.
    Efter ca 12 timmar satte de igång ordentligt, kom med 5 minuters mellanrum och höll i sig i 60-90 sek.
    vattnet gick aldrig utan hon föddes med hela hinnor.

• Joje

Efter att vattnet gått vid 1:30 på natten satte värkarna igång. Lite mensmol varje halvtimme ungefär. Sedan tilltog de i styrka och kom vid 6-tiden var 3-5 minut. Kl 8 åkte vi in för kontroll, hade fått tid på bedömningsmottagningen när jag ringde efter att vattnet gått. Blev skickad till förlossningen vid 9-tiden. Sedan har jag ingen koll på hur långt det var mellan värkarna - kändes som att de kom ganska tätt i slutet. Vid 14 tiden var jag helt öppen och 15:35 tittade Liam ut - 14 timmar efter att vattnet gått!!

Alla förlossningar är olika och alla kvinna upplever den olika. Man kan omöjligt förbereda sig helt och fullt. Det är bara att hänga med när det sätter igång.

Svar på tråden Hur tätt kommer värkarna?