• Anonym (missnöjd)

Civilingenjörslöner - vad är skäligt?

Jag var inne på Sveriges ingenjörers hemsida för att kolla lite lönestatistik. Där skrev de bl a att en ingångslön för en civilingenjör idag för vara minst 26 800 kr.
    Jag har arbetat sedan 2001 och tog civilingenjörsexamen i Maskinteknik samma år. Jag har varit arbetslös i 5 månader och arbetat på två olika företag och har en lön på 26 500 kr.
    Egentligen tycker jag att det är en bra lön, men för att jämföra med andra civilingenjörer så verkar den ju vara rent kass...
    Vad ska man begära i en löneförhandling? Vad är skäligt?
    Jag har arbetat som projektledare för mindre projekt, varit biträdande förvaltningsledare och sitter nu i en teknisk support samt håller utbildningar och bor inte i Stockholm, men i en ganska stor svensk stad.
    Vad har ni andra Civilare i ungefär samma sits för lön och vad tycker ni är skäligt, under omständigheterna? Jag tycker sånt här är så svårt!!

• Svar på tråden Civilingenjörslöner - vad är skäligt?
  • Anonym (maskinare)

Hej,
    Jag har haft fast anställning på samma företag sedan 2001, och fick precis reda på vad min lön skulle bli. Jag är högskoleingenjör och kommer att ha 25 201 kr efter denna löneförhöjningen. Är ganska nöjd med det.

• Anonym (missnöjd)

Okej, det kanske är Sveriges ingenjörers statistik som är sned, då . Bor du i en liten eller stor stad?

• Anonym (maskinare)

Jag bor i stockholm

• Anonym (maskinare)

Jag tror rent generellt att sv.ing. statistik ligger på ett medelvärde av vad lönen kan ligga på. Det varierar ganska mycket från person till person genom hur mycket ansvar man har osv. är man tex. konstruktör så får man mer.

• Anonym

Jag har civilingenjörsexamen från Data -97 och har sedan dess varit anställt inom R&D som affärsutvecklare i ett större företag i Malmö och ligger idag på 36550, vilket jag själv tycker är i underkant, även om jag vet att det är jättebra jämfört med många andra yrkesgrupper.

• Anonym (min sambo)

Hej!

Är inte själv civilingenjör, men min sambo håller på att utbilda sig till det. Har frågat honom många gånger vad han kommer att ha för ingångslön, men han har ingen aning. Han kommer om några år ha en civilingenjörs examen i teknisk fysik med materialvetenskap (pluggar i Uppsala). Vad fick ni i ingångslön som har samma examen som min sambo kommer att få?

• Anonym

Jag är också civilingenjör i maskinteknik sen 2001. Jag började på en ingångslön på 22500:- och nu har jag 31000:-

• Anonym (maskinare)
    Anonym skrev 2007-06-14 15:59:39 följande:
    Jag är också civilingenjör i maskinteknik sen 2001. Jag började på en ingångslön på 22500:- och nu har jag 31000:-
    Är du kille?
  • Anonym

Tjej, det här är mitt tredje jobb.

• Anonym (maskinare)
    Anonym skrev 2007-06-14 16:04:37 följande:
    Tjej, det här är mitt tredje jobb.
    okey, då förstår jag...
Svar på tråden Civilingenjörslöner - vad är skäligt?