• Carråå

Konstiga frågor på anställningsintervju

I måndags var jag på en anställningsintervju hos ett bemanningsföretag och fick inte en endaste relevant fråga (t ex vad är dina bra/dåliga egenskaper, vad ser du dig själv om 5 år, varför ska vi anställa just dig). Istället fick jag frågor som "hur ordnar du barnpassning när dina barn är sjuka?" (har två småbarn), "hur mycket alkohol dricker du?", "några ärftliga sjukdomar?". Jag undrar får man verkligen lov att ställa sådana frågor??? Det är ju en sak som arbetgivare att tänka sådana frågor och en helt annan att faktiskt säga det rakt ut.

• Svar på tråden Konstiga frågor på anställningsintervju
  • bluebride

Det var konstiga frågor. De har inte de med att göra.

• EvilBetty

"Några ärftliga sjukdomar?"
    Det låter som en fråga man frågar en donator!

• Fragglerock

Nu blev jag så nyfiken, vad är det för jobb du söker?

Jag har aldrig hört talas om nått liknande och att fråga om sjukdomar borde väl nästan vara på gränsen till vad som är tillåtet.

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • hus busen

Nej de låter inte rimligt att dom ska fråga sånna saker på en anställnings intervju....

Även om man jobbar på ett ställe och behöver gå hem så behöver man inte säga varför (personliga själ) så jag hade nog svarat att det va för personliga frågor...

Men jag tror att intervjuarna går för långt många gånger...

Ring till facket och fråga... dom har koll på vad dom får fråga och inte...

• mammutten81

men seriöst!

Skriv ett inlägg till tidningen att rekryteraren borde lära sig sitt jobb!

• tiitta

måste bara berätta vad som hände mig!

Jag var på ett jobbintervju för flera år sen.

Det kändes jättekonstigt från första början,han frågade väldigt personliga frågor och intervjun tog 2 tim.

Det slutade med att jag fick jobbetmen innan jag hade fått papper på det så gjorde han närmanden,sex sms plus telefon samtal med sexuella anspråk.

Nu e det så att jag var(är)svag pga år av deppressioner och annat tråkigt så jag gick med på hans krav efter evigt tjatandet och övertalandet.

Men så här efterhand kan jag säga rakt ut att han gjorde fel!!!
    Var tvungen att sluta på det jobbet för att jag mådde så dåligt,och min psykolog sa att det var verkligen fel av min chef att utnyttja mig så.

• Carråå
    Fragglerock skrev 2007-06-14 14:28:35 följande:
    Nu blev jag så nyfiken, vad är det för jobb du söker?Jag har aldrig hört talas om nått liknande och att fråga om sjukdomar borde väl nästan vara på gränsen till vad som är tillåtet.
    Det var ett jobb som receptionist hos ett industriföretag som detta bemanningsföretaget rekryterade till. Första 20 minuterna av intervjun fick jag sitta och försvara mig för att jag hade sökt ett jobb som jag var så överkvalificerad till... Usch och blä!!! Jobzone heter företaget förresten. Företaget lät väldigt bra när jag läste om dem på deras hemsida. Lät som om dom tog väldigt bra hand om sin personal. När jag berättade att jag jobbat inom psykiatrin blev det skämt i stil med "hö, hö, då kanske jag kan komma dit å så kan dom säga vad det är för fel på mig". Grrrrr!!!! Man borde faaan anmäla dom!
    Mamma till Edith 051028 och Elma 070219
Svar på tråden Konstiga frågor på anställningsintervju