• Tummen75

Hur kan man hata bonusbarn?

Vi vet inte vad vi gav oss in på! Då hade vi nog avstått! Jag hatar inte mitt bonus men ogillar henne ibland. Har ni inte varit styvföräldrar själva så förstår jag att ni inte kan förstå oss styvisar och våra känslor. De flesta styvföräldrar här på familjeliv söker stöd, hjälp och råd från andra pga sina "förbjudna" tankar, så JAG förstår hur dom kan SKRIVA OCH SÄGA såhär. Synd att ni inte gör det...och det är ingen attityd vi har utan bara en massa känslor som vi inte kan hjälpa.

• Tummen75

Jag gav mig in på det för att jag inte visste hur illa det kunde bli! Det fick jag ju reda på några år senare...det växte fram. Och hur skulle jag ha kunnat förutspå detta? Självklart är barnet automatiskt med i bilden det visste jag, men än en gång, hur skulle jag ha kunnat förutpå att jag kommer att ogilla henne? Om jag förstår dig rätt så är du inte själv en styvförälder, så jag säger det igen: om du inte själv är styvförälder så förstår jag att du inte kan förstå oss styvföräldra och våra känslor! Hur kan du säga att du vet hur det är?? Jag håller med om att det är förjävligt att någon har låtit nån drunkna (har inte själv läst det), men jag pratar inte om ett enskilt fall utan styvföräldrars "förbjudna " känslor som ventileras här på FL. Min poäng i det stora hela är att vi styvföräldrar inte visste att det kan bli så illa när vi träffade mannen i våra liv som ha ett barn sen innan! Jag är så förbannad på den kommentaren - du visste vad du gav dig in på! Fan heller att jag visste.

• Tummen75

Maddiz: jo pappan vet om hur jag känner emellanåt. Men vi har valt och försöka att få det att fungera. Jag tycker inte det är rätt mot oss vuxna i förhållandet att bara ge upp, det ÄR jobbigt emellanåt! Jag vet inte om mitt bonus ogillar mig men det tror jag inte. Jag tror hon vill ha mer uppmärksamhet utav mig, som jag inte kan ge henne just nu. Och sen en annan sak, jag undrar varför det är vi bonusföräldrar som ska lämna förhållandet när bio föräldern vet om situationen?? Det är väl MINST lika mycket bions ansvar, om inte mer, att ta ett beslut om dennes barn mår bra eller inte i det förhållandet han/hon lever i?! Vi styvföräldrar skuldbeläggs ofta för att vi stannar kvar i förhållandet, men bion då??? Jag är glad att jag inte lämnat min sambo för han är mitt livs kärlek, det ger jag inte upp i första taget! Jag vinklar detta ur bonusens synpunkt ofta och inser att det inte är så lätt för henne, men vi har en familjekris som vilken annan familj som helst och det är jobbigt för alla i familjen! Bara för att det är ett bonusbarn inblandat så verkar det som om du tycker att jag ska packa och tacka för mig, men jag väljer att kämpa för detta och tror verkligen att det kommer att lösa sig. Jag pratar inte skit om mitt bonus, jag pratar mina känslor och det är en STOR skillnad. Jag har problem och det vet jag och ett av sätten för mig att handskas med det är att få skriva av mig här på FL, men jag blir oxå irriterad på alla oförstående människor. Att allt ska vara så svart eller vitt, det finns mittemellan också, och där är jag nu!

• Tummen75

Nä men det känns så! Jag tar tex mer hänsyn till mitt bonus än mitt egna barn. Kan jag säga såhär, är detta taskigt, vad tycker hon om mig om jag är för sträng jämfört med mamman och pappan. Medans med mitt egna så kör jag på. Jag tvivlar mycket på mig själv när det gäller mitt bonus, är så rädd för att göra fel men känner inte alls samma med mitt egna. Det är väldigt jobbigt. Vad tycker du om det jag skrev att bion oxå kan lämna förhållandet? Tycker du inte att det är minst lika mycket deras ansvar att lämna det om dom vet om situationen?

Svar på tråden Hur kan man hata bonusbarn?