• Vilde Antonie

Mat till 2-åring i Spanien..

Vad tycker ni, som har rest med småbarn, borde jag ta med meg middagsglas till henne, eller kan hon äta maten som finns på restaurangena.. ? Har aldrig rest med så små barn utomlands, men ska tillägga att hon äter vanlig middag hemma.

Vi reser till Alcudia i juli.

Tack för svar/råd!

• Svar på tråden Mat till 2-åring i Spanien..
  • panki2

jag hade med mig barnmatsburkar. Hon borde väl även kunna äta spagetthi och köttärssås, pommes och liknande.

• Stanna

Vi var utomlands i mars och dottern blev 2 år i maj. Vi hade inte med oss nån annan föda än vällingen. Hon åt maten där. Funkade hur bra som helst.

• Vilde Antonie

Jag glömde säga att hon nyligen har fått konstatert allergi mot nötter och timotei/gräs. Men jag kan jo alltids ta med några burkar, och så var obs på vad som är i maten där.

Tack för svar!

Kan jag fråga er, har ni någon erfaring med uv-beskyddande kläder, eller/och såg ni något barn använde det när ni var utomlands?

• Stanna

Den här resan använde inte min dotter UV-kläder, men hon hade det när vi var till Grekland i augusti förra året. Dom funkade jättebra!

• bebben Elias mamma

Man kan ju beställa omelett, spagethi, McDonalds, stekt fisk, paella som min 2.5 åring älskar etc. Eller om man har kök så kan man ju laga mat till henne. Vi bodde i Spanien innan och en gång var vi på en restaurang och de tog 60 kr för en liten omelett, känns rätt bortkastat med pengar.

• Annikamed2barn

Vi har inte med någon särskild mat. Man kan alltid få korv, pasta, ris osv. Solskyddskläder har vi alltid till tjejen när vi reser, det är ju hur bra som helst.

• Senap

Hej hej
    Vår familj har hus i Spanien så jag ska försöka svara så gott det går.. (min son är ju bara 18m än)

I Spanien är barn välkomna och spanjorerna själva tar gärna med sig hela familjen på restaurangerna. De flesta ställen har barnmeny. Tyvärr så är utbudet ofta anpassat till engelska barn (största turistgruppen) vilket innebär pommes frites och annan friterad mat mitt barn inte får äta
    Men de gånger jag frågat har det gått bra att få köpa en halv vuxenportion av någon enklare rätt. (var där senast nu i maj) Tror inte alls det ska vara några problem för er att hitta något som funkar.

Ang. barnmat så finns Hipp samt ett annat märke som jag inte riktigt kommer ihåg vad det heter. Ung. samma priser som i Sve.

Blöjor (om hon använder det fortfarande) är dyrt i Spanien ca €18 per paket.
    Pampers finns - heter Dodout samt Huggies och div. andra sorter. Jag brukar köpa blöjor på Lidl. Billiga och bra.

Solskyddskläder rekommenderas!

Fråga gärna om det är något mer du undrar över. Annars - Trevlig resa!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Lindisgbg

Vi kom hem från Alcudia förra fredagen. Sonen är 21 månader. Vi hade med några burkar mat men sedan åt han en del av det vi åt också. Sedan går det alltid att köpa pasta, köttbullar(felixSkrattande) på Supermarket som smår barn oftast alltd gillar.
    UV kläder hade vi på sonen varje dag, skönt att slippa smörja in honom över hela kroppen hela tiden.

Stolt mamma till Casper
  • annca

Spanien är inte speciellt annolunda än här, möjligen mer barnvänligt ute på restaurangerna!

Vi har aldrig haft med oss barnmat när vi åkt till Spanien (blir tredje gången med Mathilda i sommar, hon är snart 2,5), annat än välling som inte alls går att få tag i, och när hon var bebis gröt, då den man kan köpa där ska blandas med mjölk.

M har hela tiden älskar yoghurten och det vita spanska brödet, och sedan förra sommaren pommes (patatas fritas) som hon formligen dyrkar! Går alltid att få tag på något.
    Däremot finns inte alltid barnstolar, men man kan oftast få en extra dyna eller något till den vanliga stolen.

Att tänka på är att om man ska åka bil monteras (nästan alltid) barnstolarna framåtvänt i Spanien, och att få biluthyraren att förstå att vi ville ha den sitta bakåt gick bara inte...
    Även fast den hade fästen precis som stolarna här hemma så var det totalt "No possible!"

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Vilde Antonie

Tusen tack för alla svar!! Helt supert!! :) :)

Då kan jag ta det helt lugn! Som sagt här över, så är jo det mesta att få tag i Alcudia också.

Önskar er alla en riktigt god sommar!! c",)

• Senap

Hertz har barnstolar som kan monteras bakvända - sådan hade vi förra året. Inga problem alls att få. Vi ringde och frågade innan vi bokade.

Vi hade en seatnsack med oss - men numera klarar sonen galant att sitta på egen stol.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • annca

Men va bra! Då ska jag be svärmor kolla med Herz den här gången. Vi ak hyra bil i hela 9 v!

Ingen av de andra vi försökt med har ens fattat att man kan ha en bilbarnstol bakåtmonterad ... :-/ Bara tittat konstigt på oss, som om vi var helt dumma i huvudet...

Shoegirl skrev 2007-06-15 16:44:40 följande:
    Hertz har barnstolar som kan monteras bakvända - sådan hade vi förra året. Inga problem alls att få. Vi ringde och frågade innan vi bokade.Vi hade en seatnsack med oss - men numera klarar sonen galant att sitta på egen stol.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Mat till 2-åring i Spanien..