• Snozie

Progesteron vagitorier och Trombyl?

Fick mitt 3 mf nu i veckan. Åt trombyl från v5 men det verkade inte ha hjälpt. Har haft en blandad kompott av mf.

V8 Började blöda bruna flytningar ca 2v innan mf
    v18 Tvillingar. Konstaterades ha dött i v14
    v5 Från att ena dagen ha jätte ömma bröst mm till andra dagen störtblödning utan symtom...?

Till nästa grav skall jag ta progesteron vagitorier (1 om dan från v5 till 8 samt trombyl från v5 till v36.

Är det någon som har erf av dessa medeciner? Nån som lyckats tillslut?

• Svar på tråden Progesteron vagitorier och Trombyl?
  • Kuben

Japp!
    Jag fick dem efter mitt 4:e missfall. FIck ytterligare ett mf (vet inte om jag började för sent, eller om det inte alls har med medicinen att göra), men så 6:e gången fick vi en dotter.

Höll på med proggisarna jättelänge! Vet inte alls om det var tack vare medicinen som sagt, men denna gång funkade det faktiskt!

Stort lycka tilL!!!

• Snozie

Kuben- Fick du både trombyl och progesteron? När började du isåfall att ta dem?

• Kristin76

Jag fick två missfall, tredje gången fick vi en dotter! Åt vid den lyckade graviditeten progesteron från positivt gravtest till vecka 13.

öNSKAR ER LYCKA TILL!

• Käcke

Jag äter trombyl och tar progesteron sen en vecka tillbaka. Har haft två missfall och ett utomkvedshavandeskap.

• knojt

Hej snozie
    Jag har ätit trombyl (förebyggande mot blodpropp pga ett värde i missfallsutredningen som låg på gränsen) och tagit progesteron. Men jag har ju gjort IVf då får man alltid progesteron i början, det är ett graviditesbevarande hormon som moderkakan själv börjar producera senare i graviditeten. Så det kan säkert hjälpa även dig! Lycka till.

• Kuben

Hej!
    Jag började ta trombyl från ÄL och progesteron från gravtestet-
    Lyckat till!

• Käcke

Är det fler som får näsblod av trombyl, äter det efter flera missfall.

• Honung

En fråga - vilken styrka på Trombyl tar/tog ni? 75 eller 160 mg? Hur många gånger om dagen? Tänkte jag skulle fixa det till nästa graviditet. Har haft tre missfall och hade tänkt att undvika ett fjärde... Har dock inte fått tillbaka mensen efter förra missfallet ännu (snart 6 v sen)./Honung

• Snozie

Honung- Jag blev ordinerad 75mg, en tablett om dagen. Åt det från + men fick ändå mf i v6. Det hade säkert inget med trombylen att göra. Jag testade bara svagt + dom andra gr har jag fått starka + vid v5 så det var säkert nått som var fel på graviditeten. Ett normalt mf helt enkelt.

Ni som fått progesteron. Hur många vagitorier om dan fick ni? Var det 400mg?

• S0YA

Vad gör Progesteron och Trombyl egentligen? Alltså varför ska man ta dem vid upprepade MF?

• sommarkväll

Jag har haft 5 MF och bett om att få progesteron till nästkommande grav....men hon sa att det är ingen idé fastän jag verkligen ville ha det, jag hade fått trombyl som jag hade tagit från plusset tills grav slutade nu helt plötsligt finns det inget mer dom kan göra, dom säger att "barnet" var inte friskt men hur kan man få först 4 st MF på ett år, sen går det 2 år innan jag blir gravid igen, och det slutar i MF åxå jag tror inte riktigt på det, utan att det är bara att dom har inte resurserna och "orken" att lägga på oss som får upprepade MF.....Vet inte hur jag ska göra nästa gång jag blir gravid.....då får man väl gå här hemma och inte njuta av det utan att vara helt ensam.....

• Snozie

Soya- Progesteron är ett hormon som kroppen själv skall producera för att behålla graviditeten. Tror detta är en relativt ny medecin som ännu inte är helt bevisad om den verkligen har någon efekt men det sägs att den är graviditetsbevarande. Trombyl är blodförtunnande som man får om man tex har haft blodpropp under tidigare graviditet. I mitt fall vet man inte om jag fick blodpropp sist eller om barnen dog av nått annat. Jag skall äta i förebyggande syfte om jag blir gravid innan dom hinner göra en utr på blodkoagulationen...

Sommarkväll- Låter helt sjukt tycker jag. Byt läkare. I mitt fall behövde jag bli förbannad innan någon lyssnade på mig. Varför vill dom inte skriva ut progesteron till dig. Vad jag har hört så kan det ju inte vara skadligt på nått sätt? Det är ju ett hormon som kroppen själv skall producera...stå på dig! Inte skall du behöva sitta ensam och fudera på om det skall gå åt skogen igen. KRÄV att få prova dom mediciner du anser kan prövas. Plocka fram fakta på varför du vill prova och ställ dom sedan mot väggen om dom säger att du inte får. Varför får du inte? Varför kan inte dom medecinerna hjälpa dig? Vad kan hjälpa dig? Kräv att dom gör upp en plan för dig...dom skall inte bara lämna ödet i dina händer. Vet hur det är, dom har sagt till mig med att det bara är att försöka igen men jag gav mig inte och nu har jag äntligen fått som jag vill...till nästa graviditet skall jag prova progesteron och trombyl...Vad har jag att förlora? Jag har redan förlorat 4 barn och är INTE villig att göra om det.

Kräv din rätt!

Kram....

• Cia o krabaten

Jag har haft 3 mf nu efter en lyckad grav -05. (v8, v5, v7)

Denna grav fick jag Trombyl (1/dag) och Progesteron vagitorier morgon och kväll(Dvs 2/dag) så fort jag fick tag på läkaren efter pluset. Så det blev på Bim +3 jag började.
    Ska fortsätta v12 ut med båda tror jag det var.
    Han hade den veckan kommit hem från konferens i USA ang mf bla och då fått detta som det gångbara i USA.

Tidigare var han skeptisk emot Trombylens effekter, men nu skrev han ut det också.
    Oavsett så är dte inget som skadar utan hjälper det så hjälper det, annars inte.

Lycka till!

• Cia o krabaten

Uppdaterar med att det inte gick vägen trots medicinering
    PÅ Vul i v12 visade det sig att fostret dött i v9 troligen...
    Ska få samma behandling vid nästa grav.

• Snozie

Cia o krabaten- Beklagar verkligen.... . Hoppas att det var ett "normalt" mf och att medicinerna hjälper dig nästa gång. Kram

• S0YA

Jag beklagar verkligen!
    *KRAMAR OM*
    Cia o krabaten skrev 2007-08-04 19:15:34 följande:

Uppdaterar med att det inte gick vägen trots medicinering PÅ Vul i v12 visade det sig att fostret dött i v9 troligen...Ska få samma behandling vid nästa grav.
Svar på tråden Progesteron vagitorier och Trombyl?