Farligt att elda plast?
Blir lite fundersam.
Våran granne eldar just nu och i högen finns träförpackningar men även massa plast. Är inte det giftigt?
Blir lite fundersam.
Våran granne eldar just nu och i högen finns träförpackningar men även massa plast. Är inte det giftigt?
finns olika sorter, vissa plastsorter blir bara koldioxid och vatten.
detta rör sig om plastpåsar och svarta sopsäckar
vissa plastpåsar från affären är ju tex bilogiskt nedbrytbara och gjorda av majs, svarta sopsäckar kan nog i vissa fall bli till vatten och koldioxid när man bränner dem.
Det beror på vilken plast det är.
Plastpåsar och sopsäckar brukar vara OK. De är nästan alltid gjorda av en plast som förkortas PE, eller LDPE. Det är en s k Polyetenplast. Den bildar just koldioxid och vatten som aktuelle nämner.
Bra att tänka på är att allt _trä_ inte är bra att elda. Tryckimpregnerat t ex ska inte bränna själv.
Stort tack för ert svar blev orolig nu när grannen eldade plast.
själv eldar vi bara trä förpackningar
Jag skulle hålla mig inne om jag var du.
Det är jätte farligt att bränna alla typ av plast . Röken av plast tränger sig jätte djupt in i hjärna . Även om du står 100 meter bort ifrån röken så risken är stort att du blir hjärnskadat och dörr i förtid av cancer . På Island har massor dött av cancer i förtid darför att dem flesta invånare brände avfallet själva innan myndigheterna hunnit att ingripa hur farligt det är. Skitsnack och dumheter om någon säger att bränna plast lika farligt som elda ved.
Spring där ifrån det äldas plast!