Jag tror att detta är en mognadsfråga. Det fanns en tid då kompisar, aktiviteter och "frihet" var det viktigaste här i världen, likt meningen med livet. Den tiden vill jag verkligen inte ha ogjord men den övergick till en känsla av, tja, tomhet, att detta inte var tillräckligt i livet, att det saknades något annat.
Det liksom mognade fram över en lång tid och känslan var att jag faktiskt kunde ha avvarat mig den där festen, att vänner/kompisar blev ointressanta att umgås med, och så vidare. Många små tecken om att något höll på att förändras inom mig. Det som tidigare var roligt blev nu blekt.
När Hilton kom så fick jag många svar på mina funderingar, liksom en aha upplevelse att det var nästa generation som hade saknats i mitt liv. Jag hade vuxit upp, jag var inte tonåring längre (starkt att vid 35 bast inse detta, eller...?)
Jag har ofta funderat över ifall jag "blivit gravid" 10 år tidigare. Jag är säker på att Hilton mer hade varit i vägen i mitt mentala liv, att jag blivit rejält rörelseförhindrad och fastlåst från att göra alla de spännande saker som jag då ville uppleva. Men jag har även kommit fram till att mognadsprocessen inom mig förr eller senare skulle kommit igång, som en naturlig del av en människas utveckling, och i så fall hade jag uppskattat mitt barn först senare, typ som 5-åring eller liknande.
Tips och råd? Tja, använd den lille som lockbete till att byta umgängeskrets, skaffa nya vänner med jämnåriga barn helt enkelt. Det är svårt att tro att man kan fortsätta livet som tidigare, att umgås med samma vänner, gå ut lika ofta, osv. Det finns föräldrar med samma intressen som Du, det gäller bara att hitta dem.
Vad Du än gör, se till att Du aldrig helt kapar kontakten med dina barn, även vid skilsmässa eller liknande. Du kommer en dag vilja se dem växa upp.