• Callina

EUmoppe försäkring

Hmmm jag har nog varit lite oklok... sonen ska få en moppe i födelsedagspresent och nu har jag kollat vad försäkringen går på... typ 700 kr i månaden.. Herregud vad dyrt :-/ Det skulle man ju ha kollat lite tidigare *suck*

• Svar på tråden EUmoppe försäkring
  • Mussebus

Jag tycker trafikförsäkring räcker. 115:/mån. För den andra summan kan du ju nästan köpa en ny för. Efter 1.5 år är ju mopeden betald ifall den skulle bli stulen.

• Callina

Vi köper en hel ny, eller snarare hans pappa köper en helt ny... Svårt med bara trafikförsäkring när moppen är köpt för så pass mycket pengar. Hmmm... måste verkligen ringa runt lite mer tror jag. 700 kr i månaden i 1,5 år täcker bara hälften av vad moppen kostar om det var så du menade :)

• Callina

Jo och bara trafikförsäkringen blir ca 270 kr i månaden...

• Mussebus

Den summan får du betala överallt. Själv kör jag eu moppe. Har den inlåst i garage på kvällar och när jag är ute och åker så har jag lås + styrlås. Min kostade 10000:- Inom 1,5 år så har jag betalat mer i försäkring än vad hela mopaeden kostade och det tycker jag inte det är värt.

• kath

Kolla på insplanet. De har troligen den billigaste försäkringen på EU moppar. eller så var det för mig i alla fall.

• Callina

Nä det kanske inte är värt det? Bor du i stockholm? Jag har ju förstått att det spelar stor roll kostnadsmässigt var man bor.

• Callina
    kath skrev 2007-06-15 18:18:14 följande:
    Kolla på insplanet. De har troligen den billigaste försäkringen på EU moppar. eller så var det för mig i alla fall.
    Tack för tipset, ska kolla där
  • Mussebus

Jag bor inte inte i stockholm men en hyfsad stor stad ändå. Till mig sa dom att helförsäkring skulle kosta ca 700:- också men trafik betalar jag 115:- för.

• Sunnyflower

Ja jösses det var inte billigt, har precis tecknat helförsäkring för min son, iofs en 04, betalar 2885. Men bor på landet... Insplanet har inte alla märken, men det skadar ju inte att kolla.
    Jag tog If, kanontrevliga .
    Men från halvförsäkring till helförsäkring skilde det bara ca 400.-(om året) annars hade jag aldrig tagit hel på en gammal moped.

• MaNiMi

Betalar 3700/år för en helförsäkring på sonens eu-moppe.
    Det lönar sig att kolla runt..dyrast var If som skulle ha nästan 4000 för enbart trafik..å deras självrisk var hutlös 2000-6000kr..
    Nu är sonens moppe jäkligt dyr å ganska ny, han har betalat större delen av den själv och de är både stöldbegärliga och sabotagebegärliga
    å med alla plastdetaljer kan en liten vurpa bli himla dyr att fixa.
    Viktigt också att barnet har en olycksfallförsäkring om något skulle hända.

Senast ikväll har det hänt en svår olycka med en 15-årig
    här i närheten

• Callina
    MaNiMi skrev 2007-06-17 02:28:17 följande:
    Betalar 3700/år för en helförsäkring på sonens eu-moppe.Det lönar sig att kolla runt..dyrast var If som skulle ha nästan 4000 för enbart trafik..å deras självrisk var hutlös 2000-6000kr..Nu är sonens moppe jäkligt dyr å ganska ny, han har betalat större delen av den själv och de är både stöldbegärliga och sabotagebegärligaå med alla plastdetaljer kan en liten vurpa bli himla dyr att fixa.Viktigt också att barnet har en olycksfallförsäkring om något skulle hända.Senast ikväll har det hänt en svår olycka med en 15-årig här i närheten
    Det var billigt, bor ni i stockholm?
  • Therese33

Ja, det är skitdyrt, vår försäkring kostade 4.000 kr för ett halvår. Detta är pga stöldrisken...

• abnocto

Jämför på flera bolag för det kan skilja mycket. Jämför även självrisken som varierar. Sedan fråga att du kan ställa av den på vinterhalvåret, det kan man inte på if. Andra hade enbart vilande stöldförsäkring vintertid vilket även skiljde i pris.
    Tänk även på att du betalar bara för ett halvår om den bara ska används sommar tid. Se även till att minderåriga får köra om du står på försäkringen.
    Mycket att kolla men du kan tjäna pengar. Har nyss själv tagit till dottern och vi valde halvförsäkring då vi förutsätter att skulle något hända så vill hon ändå inte köra vidare....Och händer inget har vi snart tjänat in de där extra pengarna det kostar.

• Chiliräkan

Vi betalar ca 400:-/månad för vår EU moppe. Helförsäkring. Det är en ny Peugeot Jetforce. När vi inte använder den så ställer vi av den och då betalar vi endast 19:-/månad.
    Vi har Länsförsäkringar.

• abnocto

När jag gjorde undersökning så hade Länsförsäkringar dyrast försäkring men var billigast på vinterförvaring. Trygghansa var billigare på försäkring men var dyrare på vinterförvaring. Då gäller det de mopeder som man inte kan försäkra jättebilligt vilket man kan på Insplanet med vissa märken.
    Vet ej om man kan byta efter ett halvår eller om man måste ha försäkringen helår annars tar man Trygghansa på sommaren och Länsförsäkringar på vintern.

Svar på tråden EUmoppe försäkring